Піар на військових та їх дітях: які пільги задумали нардепи

Лікування та навчання захисників України та їхніх родичів хочуть перекласти на плечі бізнесу

Нардепи придумали цікаві пільги для військових з дітьми Фото: glavcom.ua

Парламентарі вирішили надати додаткові гарантії та соціальний захист учасникам та ветеранам українсько-російської війни та їхнім дітям. Відповідний законопроект №9357 зареєстровано у стінах парламенту 6 червня. Депутати хочуть покращити життя не лише бійців ЗСУ, а й їхніх дітей. Наскільки законопроект є дієвим – з'ясовував "Апостроф".

Добрі наміри

Згідно із законопроектом, пропонується значно розширити соціальні гарантії для українських захисників та їхніх рідних. Зокрема, на пільги можуть розраховувати учасники бойових дій, їхні діти, особи з інвалідністю, отриманою внаслідок війни.

Читайте: На пенсію – достроково: хто з чоловіків має право на пільги під час війни

У пояснювальній записці до законопроекту йдеться, що необхідність його ухвалення обумовлена ситуацією, коли через широкомасштабне воєнне вторгнення росії в Україну відбулося стрімке зростання числа ветеранів війни та сімей загиблих бійців, які потребують соціальної підтримки та захисту.

У законопроекті йдеться про безоплатні медичні послуги в закладах охорони здоров'я та реабілітаційних установах приватної та змішаної форми власності, безоплатне зарахування дітей до приватних дитячих садків та шкіл, а також приватних закладів позашкільної освіти.

"В принципі, ідея має здоровий глузд і правильна - такий закон потрібен. Але тут насамперед треба зрозуміти ціну питання. Соціальні гарантії мають бути співвідносними з економікою країни. У законопроекті має бути додаткове обґрунтування, розрахунки - а їх немає. І хороша ідея не має перетворитися на звичайний популізм", – каже "Апострофу" президент Центру антикризових досліджень Ярослав Жаліло.

Ціну питання можна оцінити опосередковано. Наприклад, що можна приблизно зрозуміти щодо медичного обслуговування? Програма медичних гарантій на 2023 рік передбачає у бюджеті 142 млрд грн – це кошти, які витрачаються медичними установами на лікування громадян.

За даними Фонду ООН в галузі народонаселення, на даний момент в Україні проживає 36,7 млн. осіб. Тобто на одного мешканця в середньому на рік припадає медична допомога на близько 4 тис. грн.

Сили оборони України за різними даними становлять близько 800 тис. осіб. Дітей зараз у сім'ях – ну, це добре, якщо двоє. Отже, якщо брати, знову ж таки, в середньому військовослужбовців та їхніх дітей - виходить близько 2 млн осіб. Множимо на 4 тис, отримуємо 8 млрд гривень на рік. Цифра, ще раз наголосимо, дуже приблизна, тому що заздалегідь оцінити обсяг, вид та якість послуг неможливо.

До речі, питання – скільки може обійтися безкоштовне медичне обслуговування та освіта, ставить багатьох військових у глухий кут.

"У нас і так медицина та освіта за Конституцією є безкоштовними", - дивується у розмові з "Апострофом" прес-офіцер Збройних сил України Борис Штрассер.

За все відповість бізнес

Так, за Конституцією – безкоштовно. Але в будь-якому разі гроші мають звідкись братися. Наприклад, із бюджету. Або від страхових компаній (хоч у нас страхова медицина в дуже зародковому стані). Або із гаманців громадян України, якщо вони звертаються до приватних клінік. Або дати своїм дітям освіту у приватних школах.

Читайте: 100 тисяч гривень за перебування у лікарні: які ще зміни готують для військових

І тут необхідно наголосити, що у законопроекті №9357 державна участь у фінансуванні медичних та освітніх послуг для українських бійців та їхніх дітей взагалі не згадується. В принципі.

"Спостерігається постійний дефіцит фінансових ресурсів для забезпечення достатнього рівня соціального захисту таких категорій громадян з одночасним прогресуванням масштабу необхідної соціальної підтримки та додаткових гарантій у сфері захисту прав таких осіб. Зокрема з питань медичної допомоги, реабілітації ветеранів війни, а також у сфері отримання освітніх послуг для дітей ветеранів війни", – вказує у п.1 пояснювальної записки до законопроекту його автор, народний депутат від партії "Слуга народу" Елла Рєпіна.

А в п. 5 вона прямо пише: "Фінансово-економічне обґрунтування. Ухвалення проекту закону не вимагатиме додаткового фінансування з державного або місцевого бюджетів" . Тобто всі витрати на безоплатні послуги бійцям, ветеранам війни та їхнім дітям покладаються на приватні установи та організації. Приватні лікарні та клініки, дитячі садки та школи.

"Якщо я відповідальний бізнесмен, якщо я хочу безкоштовно власним коштом допомогти військовому або його дітям, у своїй клініці чи школі, я так і зроблю. А держава абсолютно не в праві мені щось диктувати. Людина і так сплачує зі свого бізнесу податки, які зокрема йдуть на медицину та освіту. Такий законопроект може запросто викликати відторгнення. Це підло і низько - робити піар на наших захисниках, військовослужбовцях та їхніх дітях", - каже "Апострофу" колишній міністр соціальної політики України Андрій Рева.

Місія нездійсненна

Але, як писав ще Салтиков-Щедрін - "Суворість законів пом'якшується необов'язковістю їхнього виконання". А, на думку співрозмовників "Апострофа", законопроект №9357 виписаний настільки погано, що його просто неможливо буде виконувати.

"Я вже не кажу про те, що ніяка приватна клініка чи школа не надаватиме послуг безкоштовно. Справа навіть не в тому, що в законопроекті не прописані якісь санкції. Ось читаємо уважно: "Безкоштовне зарахування дітей до приватних та корпоративних закладів". Так зарахування ж і так всюди безкоштовне, якщо ти успішно склав вступні тести. А про безкоштовне навчання в законопроекті нічого не сказано. Де написано "Безкоштовне отримання послуг з освіти?", - каже "Апострофу" економічний експерт Юрій Гаврилечко.

Щодо медицини. У законопроекті йдеться, що "порядок надання та види медичних послуг визначаються центральним органом виконавчої влади, який забезпечує формування державної політики у галузі охорони здоров'я".

"Але в міністерстві охорони здоров'я можуть такий порядок розробити, що ти цими послугами ніколи не зможеш скористатися. Ніде в законопроекті немає й слова про часові рамки для МОЗ і МОН, в які ті мають сформувати порядок та умови для надання послуг. А раз цього немає... то міністерства можуть такі документи робити вічність. А немає порядку, затвердженого міністерством - немає послуг. А школа чи клініка чесно відмовлятиме, пояснюючи: ми не можемо порушувати закон, ось розробить міністерство порядок - тоді ласкаво просимо, звертайтеся. А зараз - Ми нічого зробити не можемо, на жаль", - пояснює експерт.

На його переконання, це щирий піар: "Законопроект виписаний так, що ніхто жодних послуг не отримає. Або їх отримання буде настільки утруднене, що це рівнозначно їхній відсутності".

Але треба наголосити - що цей законопроект лише подано до Верховної ради. На нього чекають стадії вивчення, обговорення, голосування у двох читаннях. Сподіватимемося, що закон у результаті вийде зі стін парламенту цілком придатним для життя. І не обмежуватиме як права наших доблесних воїнів та їхніх сімей, так і українських бізнесменів, які в наш непростий час надають допомогу країні на економічних фронтах.

Читайте: Українець відмовився від мобілізації через релігію: що вирішив суд

Читайте також

Чи всім чоловікам потрібен штрих-код ТЦК: роз'яснення Міноборони

Кому с 18 мая обязательно нужно получить VIN-код в ТЦК - спикер Минобороны Украины Дмитрий Лазуткин объяснил для всех украинцев

Мобілізація засуджених: чи зможуть воювати ті, хто сидить по тюрмах

Нардепы приняли закон о мобилизации осужденных - кто из зеков сможет воевать и на каких позициях

Вперлися і видихнулися: що відбувається на півночі Харківської області

Россияне не смогли продвинуться вглубь украинской территории