RU  UA  EN

Неділя, 22 грудня
  • НБУ:USD 41.55
  • НБУ:EUR 43.25
НБУ:USD  41.55
Суспільство

​Синергія підприємництва та творчості: що таке сталий розвиток у креативній сфері

Культура іде шляхом сталого розвитку і вже має свої здобутки

Культура іде шляхом сталого розвитку і вже має свої здобутки Фото: pixabay.com

Креативні індустрії у всьому світі є генератором понад 2 млрд доларів та забезпечують робочими місцями 29,5 млн людей. Такий великий економічний пласт не може стояти осторонь процесів сталого розвитку, які зараз охопили практично весь великий бізнес. Асоціація експертів зі сталого розвитку у партнерстві з німецькою Асоціацією культурних та креативних індустрій організували першу в Україні освітню програму зі сталого розвитку культурних та креативних індустрій. А в завершальній частині програми провели панельну дискусію. "Апостроф" зібрав найцікавіше з неї.

У чому проблема

Координаторка програми "Європейський союз для навколишнього середовища" Олена Маслюківська почала дискусію з проблем, над якими зараз працює світ.

"Ми всі бачимо зміни, які відбуваються з нами і нашими країнами. По-перше, це екологічні зміни: зміни клімату, повені, спека, забруднені річки. По-друге, бідність, безробіття. Є люди, які не можуть прожити за той мінімальний рівень доходу, який вони мають. З часом накопичується дуже багато проблем. Багато країн, організацій, погодилися змінити цей спосіб життя, оскільки ми хочемо пити чисту воду, дихати чистим повітрям, хочемо мати достойний рівень життя. Це сформувалося в напрямок сталий розвиток", - розповіла Олена Маслюківська.

Елена МаслюковскаяФото: facebook.com

Вона додала, що сталий розвиток має на своєму шляху кілька перешкод. В першу чергу, це технологічні перешкоди. Для прикладу, є електростанція, яка працює на вугіллі. Вона виробляє великі обсяги електроенергії і забезпечує велику частину населення, але при цьому забруднює нам навколишнє середовище. Зруйнувати її і в цей же момент створити альтернативу неможливо. Тому стратегії сталого розвитку часто є довготривалими і на велику перспективу.

Що таке креативні індустрії

Кураторка культурних проєктів Катерина Рай говорить, що креативні індустрії - це симбіоз,бізнесу, культури і мистецтва.

За словами Катерини, останнім часом багато людей, не дотичних до культури, почали долучатися до розвитку індустрії.

"Наприклад, люди, які займалися одягом, почали співпрацювати з митцями. В симбіозі вони роблять серію одягу, через яку говорять про цінності та виклики сучасного суспільства, наприклад екологічну проблему. І разом з цим розвивають свій бренд", - пояснює Катерина Рай.

Катерина РайФото: facebook.com

В Україні, за її словами, все більше розуміють важливість сучасного мистецтва, культури, і звертають на це увагу. Ця інфраструктура розростається і стає потужнішою, що дає змогу мистецтву краще працювати над своєю сталістю.

Симбіоз креативу та сталості: приклади

Олена Маслюківська говорить, що 2021 рік - це рік креативних індустрій. Саме креативні індустрії можуть придумати вихід із тих проблем, в яких зараз опинилось людство.

"Коли ми говоримо про взаємодію креативних індустрій і сталого розвитку, на мою думку, ми маємо розставити чіткі акценти, що ж таке культура. Культура - це двигун людського розвитку і сталого розвитку. Це не просто виставка, це не просто фестиваль. Культура допомагає розуміти свою відповідальність не лише за себе, а і за громаду, в якій ми мешкаємо. Поки ми не розбудуємо культуру відповідальності за довкілля, за тварин, ми не зможемо розвиватись культурно. Нам потрібно всім разом розширити поняття культури від вузького поняття до культури як двигун будь-якого розвитку в суспільстві", - зазначила пані Олена.

Як приклад вона навела рух боротьби зі швидкою модою, який зараз є в Україні. Активісти боряться з явищем, коли люди купляють речі і не використовують їх належним чином.

Вже згадана тенденція робити нові речі зі старих речей, або виробляти взуття з перероблених матеріалів - теж є прикладом креативної трансформації.

"Ще як приклад можна навести фестиваль вина у Львові. Організатори запропонували змінити пластикові келихи на скляні, які кожна людина може потім собі залишити на згадку про фестиваль", - розповіла Олена Маслюківська.

Вона впевнена, що культурна та креативна індустрія може пропонувати нові, більш сталі підходи до нашого існування, однак їй для цього потрібні ресурси.

Де шукати ресурси, аби реалізувати сталий розвиток у креативній індустрії

Заступниця виконавчого директора з питань організаційного розвитку Українського культурного фонду Ірина Осадча розповіла, що минулого року фонд створив окрему програму"Культура для змін".

Ірина ОсадчаФото: facebook.com

"Зараз реалізується 28 проєктів, які розповідають про цілі сталого розвитку через культурне вираження", - зазначила пані Ірина.

За її словами, через культуру можна приєднатися до кожної із 17-ти глобальних цілей, прийнятих на історичному саміті ООН в 2015 році.

Однак, щоб реалізувати будь-який культурний проєкт навіть у галузі сталого розвитку, в першу чергу необхідні фінансові ресурси. Вихід Ірина Осадча пропонує знаходити в грантових програмах. За її словами, Український культурний фонд зараз готується до наступного грантового сезону.

"Десь в листопаді ми будемо подавати нові конкурсні програми. Всі культурні організації, які працюють в сфері культури, незалежно від форми власності, можуть подаватися до Українського культурного фонду", - закликала Ірина Осадча.

Для участі потрібно сформувати свою проєктну заявку, ідею, мету, завдання свого проєкту, а також розробити кошторис та подати цю заявку до фонду на отримання гранту.

"Грант - це фінансові ресурси, які надаються організацією для реалізації культурно-мистецького проєкту. Відбувається у нас це все на конкурсній основі. Кожну заявку оцінює п’ять незалежних експертів, формується рейтинг і відповідно до рейтингу ті проєкти, які набрали найбільшу кількість балів від експерта, можуть отримати фінансування і реалізовувати свої проєкт", - розповіла Ірина Осадча.

Всі заявники будуть мати декілька місяців на подачу заявок, а реалізовувати свої культурно-мистецькі проєкти зможуть в наступному році.

Як працює культура благодійності

Директорка Zagoriy Foundation Євгенія Мазуренко зазначає, що культура благодійності -це про персональну відповідальність кожної людини.

Євгенія МазуренкоФото: facebook.com

«Ми в нашій країні маємо звичайних українців, які є на сьогоднішній день головними благодійниками нашої країни. Також ми маємо сучасних філантропів і меценатів, яким важливо показувати, що ми можемо разом з вашим бізнесом, фондом досягати цих цілей", - розповідає Євгенія.

На її думку, добро завжди має звучати голосно, а тому про благодійність та корисні проєкти не потрібно боятися розповідати людям. Оскільки, це дієвий спосіб залучити однодумців.

"Я недавно була на концерті ONUKA, де постійно говорили про екологію, переробку сміття. І як би це дивно не звучало, але це западає в душу, і ти про це потім постійно пам'ятаєш. Такими креативними речами можна піднімати будь-яку проблему на поверхню", - наголосила Євгенія Мазуренко.

Насамкінець Олена Маслюківська зазначила, що українці як нація дуже турботливі один про одного і довкілля.

"Це наша природа. Важливо, щоб ми не залишали цього, не піддавались трендам глобалізації і не гнались за модними міжнародними речами", - резюмувала пані Олена.

Новини партнерів