RU  UA  EN

Середа, 1 травня
  • НБУ:USD 39.30
  • НБУ:EUR 41.95
НБУ:USD  39.30
Світ

Допомогти Збройним Силам України! Посилання для переказів

Погляд

Контури наступного етапу протистояння Китаю та Заходу

Ключовою площиною протистояння стає геополітична битва за сфери впливу по всьому світу

Ключовою площиною протистояння стає геополітична битва за сфери впливу по всьому світу Фото: smotrim.ru

Драматичні події 2022 року, серед іншого, дозволяють зазирнути у майбутнє та побачити профіль того, що часто називають "новою холодною війною" - протистояння Китаю та Заходу. Російське вторгнення в Україну в такому разі є своєрідною аналогією регіональних воєн часів радянсько-американської холодної війни. Ключовою ж площиною протистояння стає геополітична битва за сфери впливу по всьому світу – і ця боротьба значно більшою мірою фінансова, економічна та ідеологічна, ніж військова. Контури наступного етапу протистояння Китаю та Заходу спеціально для "Апострофа" описав експерт Міжнародного центру перспективних досліджень Микола Капітоненко.

Для Заходу в цих умовах важливим завданням стає пошук вдалого ходу у відповідь на китайську ініціативу "Один пояс, один шлях". Майже десятиліття функціонування цього мегапроекту принесло змішані результати, коктейль із розчарувань та успіхів. Однак, за всієї критики, зокрема, з боку країн Східної Європи, які сподівалися на більше, саме на "Один пояс, один шлях" продовжує робити ставку Сі Цзіньпін у своїх геополітичних розрахунках після ХХ з'їзду КПК. Ця ініціатива дозволяє здійснювати масштабні інфраструктурні проекти, перетворювати фінансові можливості Китаю на політичний вплив, прив'язувати до Пекіну економіки десятків країн, а також шукати потенційних союзників у протистоянні із Заходом, яке загострюється. Не все так гладко, як це здавалося у далекому вже 2013 році. У деяких випадках, як, наприклад, у багатьох країнах Африки, інфраструктурні проекти з китайськими інвестиціями стають нерентабельними. В інших випадках, як, наприклад, у Європі, виникають політичні складнощі. Загострення ідеологічного американо-китайського протистояння при адміністрації Байдена та російське вторгнення в Україну послабили китайський вплив у Європі та зробили завдання мирної експансії через інвестиції складнішими для Пекіна.

Але, попри складнощі, "Один пояс, один шлях" продовжує виступати основним інструментом великої стратегії Китаю. Минувше десятиліття показало, що ініціатива – це не просто набір гасел, а десятки успішних інфраструктурних проектів та мільярди доларів інвестицій. Часто це саме те, що потрібно країнам, що розвиваються по всьому світу. Будівництво портів, доріг, гребель, тунелів і мостів, навіть якщо деякі з них виявляються нерентабельними, все одно сприяє просуванню глобальних економічних інтересів Китаю. У світопорядку, що змінюється, це підстави для занепокоєння Заходу.

На саміті G-20 в Індонезії США та ЄС представили свою відповідь "Поясу та шляху": Партнерство в ім'я глобальної інфраструктури та інвестицій. Протягом найближчих п'яти років передбачається залучити приватні інвестиції в загальному обсязі близько 600 мільярдів доларів США. Країнам, що розвиваються, буде запропоновано прозоре партнерство у створенні інфраструктури, засноване на цінностях. Цінності стають універсальним елементом у риториці Заходу, але чи зможуть вони переважити прагматичні міркування економік, що розвиваються? Адже більше трильйона доларів у рамках "Одного поясу, одного шляху" - це вже працююча та перевірена можливість.

Ще одним фронтом протистояння Китаю та Заходу стане енергетика. До великих змін, пов'язаних із "зеленим переходом", додаються й наслідки російсько-української війни, зокрема прагнення Європи позбутися залежності від постачання російських енергоресурсів, частка яких на європейському ринку сягала 40%. Пошук альтернатив загострює конкуренцію. Підписання минулого тижня угоди між китайською корпорацією Sinopec та катарським виробником зрідженого газу Qatar Energy окреслило новий етап цієї боротьби. Угода розрахована на рекордні 27 років і передбачає постачання до Китаю 4 мільйонів тонн зрідженого газу. Катар, найбільший у світі виробник цього виду палива, має намір розширювати свою присутність і на європейському ринку. На відміну від Росії, яка була прив'язана до європейського ринку геометрією газопроводів, Катар може собі дозволити вибирати напрями постачання, і завдяки цьому конкуренція між Європою та Китаєм за енергоресурси загострюватиметься. У Китаю вже є кілька переваг – не в останню чергу завдяки "Одному поясу, одному шляху": в рамках ініціативи, наприклад, було збудовано національний стадіон Лусаїл, на якому зараз відбуваються матчі Чемпіонату світу з футболу. Не лише стадіон, але понад 15 великих китайських компаній у Катарі та близько 200 спільних підприємств – серйозна основа під розмовами про китайсько-катарське стратегічне партнерство.