Глава комітету ВРУ з питань транспорту Юрій Кисіль монополізував доступ до кар'єрів "Укрзалізниці", закупівлі здійснюються через компанії-посередники, пов'язані з ним.
Про це пише Дзеркало Тижня.
Кар'єри з видобутку піску, граніту, щебеню в структурі УЗ відносяться до філії "Центр управління промисловістю". Близько 40-50% сировини йде на потреби УЗ, ще частина йде в ринок без націнок - наприклад, для потреб будівництва доріг "Укравтодором". На сьогоднішній день УЗ має спецдозвіл на розробку 16 родовищ граніту, монцонітів, андезиту, діориту в Полтавській, Житомирській, Вінницькій, Кіровоградській, Черкаській, Закарпатській, Донецькій, Рівненській, Запорізькій, Львівській та Дніпропетровській обл. У компанії є 6 кар'єрів, дія спецдозволів на які або закінчилося, або не продовжена.
"Монопольний доступ до кар'єрів УЗ або до їх приватизації дає не тільки гарантований збут продукції залізничникам, які потребують будматеріалів, а й перспективи заробітку на "Великому будівництві", яке стало великим споживачем щебеню, гравію і піску. Тому "тіньова" боротьба за вплив на ЦУП більш ніж запекла", - пише ЗМІ.
Більшість кар'єрів показують збитки - за 2020 кар'єри УЗ показали збиток в 255 млн грн і ще 50 млн за півроку 2021. З 2016-2017 чиновники говорили про необхідність позбутися непрофільних активів, серед яких називали і кар'єри. Від розпродажу розраховували отримати в бюджет не менше 5-7 млрд грн для реінвестування в розвиток УЗ.
У серпні 2019 НАБУ повідомило про підозру колишньому директору Трудовського кар'єра в розтраті 1,2 млн грн при експорті щебеню в РФ. У лютому 2020 СБУ виявила незаконний кар'єр, організований чиновниками УЗ на 60 га землі на території кар'єру підприємства. Збитки від шкоди навколишньому середовищу в СБУ оцінили в 1,3 млрд грн. У квітні 2021 ОГП пред'явив підозру екс-керівниці Центру управління промисловістю в халатності: вона "не встежила" за вибухами на кар'єрі, що дозволило зловмисникам добути сировини на півмільярда гривень.
В 2019 ЗМІ повідомляли, що доступ до кар'єрів УЗ монополізувало оточення нардепа Юрія Корявченкова. Однак з середини 2020, за даними ЗМІ, питання щебеневих кар'єрів УЗ курирував Онісе Данелія, його радник і син бізнес-партнера Юрія Кисіля по Кривому Рогу Гіоргія Данелія (балотувався від партії "Рух Нових сил" в 2019). Як говориться в матеріалі, не дивлячись на те, що сім'я Данелія займається торгівлею і ресторанним бізнесом, вони "допомагають Киселю контролювати ринок надлишків будматеріалів, які УЗ продає за ринковими цінами".
"Крім схеми заробітку на атестації моряків, схем з дорожньо-будівельними підрядами, участі в скандалах типу"Криворіжгейта", Кисіль вирішив "підім'яти" під себе і промисловий напрямок залізниці. Учасники ринку стверджують, що це стало наслідком невдалої спроби провести тіньову приватизацію кар'єрів з боку Криклія: як тільки стало зрозуміло, що розпродажу найближчим часом чекати не варто, Кисіль вирішив "застовпити" за собою місце монопольного "смотрящего" над галуззю... Поява "ексклюзивних" посередників на щебеневих і гранітних кар'єрах УЗ сприяє підвищенню цін на продукцію, а значить - здорожує будівництво об'єктів в рамках "Великого будівництва", - резюмують журналісти.