Глава комітету ВРУ з питань транспорту Юрій Кисіль монополізував доступ до кар'єрів "Укрзалізниці", закупівлі здійснюються через компанії-посередники, пов'язані з ним.

Про це пише Дзеркало Тижня.

Кар'єри з видобутку піску, граніту, щебеню в структурі УЗ відносяться до філії "Центр управління промисловістю". Близько 40-50% сировини йде на потреби УЗ, ще частина йде в ринок без націнок - наприклад, для потреб будівництва доріг "Укравтодором". На сьогоднішній день УЗ має спецдозвіл на розробку 16 родовищ граніту, монцонітів, андезиту, діориту в Полтавській, Житомирській, Вінницькій, Кіровоградській, Черкаській, Закарпатській, Донецькій, Рівненській, Запорізькій, Львівській та Дніпропетровській обл. У компанії є 6 кар'єрів, дія спецдозволів на які або закінчилося, або не продовжена.

Продовження після реклами
РЕКЛАМА

"Монопольний доступ до кар'єрів УЗ або до їх приватизації дає не тільки гарантований збут продукції залізничникам, які потребують будматеріалів, а й перспективи заробітку на "Великому будівництві", яке стало великим споживачем щебеню, гравію і піску. Тому "тіньова" боротьба за вплив на ЦУП більш ніж запекла", - пише ЗМІ.

Більшість кар'єрів показують збитки - за 2020 кар'єри УЗ показали збиток в 255 млн грн і ще 50 млн за півроку 2021. З 2016-2017 чиновники говорили про необхідність позбутися непрофільних активів, серед яких називали і кар'єри. Від розпродажу розраховували отримати в бюджет не менше 5-7 млрд грн для реінвестування в розвиток УЗ.

У серпні 2019 НАБУ повідомило про підозру колишньому директору Трудовського кар'єра в розтраті 1,2 млн грн при експорті щебеню в РФ. У лютому 2020 СБУ виявила незаконний кар'єр, організований чиновниками УЗ на 60 га землі на території кар'єру підприємства. Збитки від шкоди навколишньому середовищу в СБУ оцінили в 1,3 млрд грн. У квітні 2021 ОГП пред'явив підозру екс-керівниці Центру управління промисловістю в халатності: вона "не встежила" за вибухами на кар'єрі, що дозволило зловмисникам добути сировини на півмільярда гривень.

Продовження після реклами
РЕКЛАМА

В 2019 ЗМІ повідомляли, що доступ до кар'єрів УЗ монополізувало оточення нардепа Юрія Корявченкова. Однак з середини 2020, за даними ЗМІ, питання щебеневих кар'єрів УЗ курирував Онісе Данелія, його радник і син бізнес-партнера Юрія Кисіля по Кривому Рогу Гіоргія Данелія (балотувався від партії "Рух Нових сил" в 2019). Як говориться в матеріалі, не дивлячись на те, що сім'я Данелія займається торгівлею і ресторанним бізнесом, вони "допомагають Киселю контролювати ринок надлишків будматеріалів, які УЗ продає за ринковими цінами".

"Крім схеми заробітку на атестації моряків, схем з дорожньо-будівельними підрядами, участі в скандалах типу"Криворіжгейта", Кисіль вирішив "підім'яти" під себе і промисловий напрямок залізниці. Учасники ринку стверджують, що це стало наслідком невдалої спроби провести тіньову приватизацію кар'єрів з боку Криклія: як тільки стало зрозуміло, що розпродажу найближчим часом чекати не варто, Кисіль вирішив "застовпити" за собою місце монопольного "смотрящего" над галуззю... Поява "ексклюзивних" посередників на щебеневих і гранітних кар'єрах УЗ сприяє підвищенню цін на продукцію, а значить - здорожує будівництво об'єктів в рамках "Великого будівництва", - резюмують журналісти.