Міністерство фінансів не контролює ситуацію із виконанням бюджету, маніпулює прогнозними показниками, при цьому головний кошторис країни необхідно балансувати.
Про це йдеться у матеріалі РБК-Україна.
За даними журналістів, недопрацювання Мінфіну призвели до "недофінансування низки витратних статей та навіть блокування частини захищених витрат". Так, згідно із звітністю про стан Єдиного казначейського рахунку на 1 листопада 2021 року 3,5 млрд грн видатків, які були заявлені до фінансування та затверджені так і не були проведені за рахунками. При цьому 2,1 млрд грн із цих витрат - це захищені платежі.
"Це можуть бути зарплати, обов'язкові платежі до бюджету, витрати на харчування чи медикаменти. Такий індикатор - дуже поганий дзвіночок для всіх розпорядників бюджетних коштів... Грошей на всіх не вистачить і країна йде до технічного дефолту", - пишуть журналісти.
Автори зазначають, що уряд активно користується грошима місцевого самоврядування. На їхню думку, принцип Марченка при підготовці бюджету – "занизити реальні ситуацію з майбутніми доходами, маніпулюючи прогнозом макроекономічних показників і, щоб потім навіть мінімальне зростання економіки можна було записати собі в перемоги, хвалючись перевиконанням дохідної частини бюджету".
"Коли "зростання економіки" відбувається в основному за рахунок інфляції, а не за рахунок реального збільшення обсягів виробництва, імпорту, створення нових робочих місць, такий підхід, серед іншого, дозволяє не турбуватися про розширення податкової бази, виведення з тіні "сірого" бізнесу , зменшувати "скрутки" ПДВ та інші схеми ухилення від оподаткування. Відповідальність за 3-4 млрд грн, які щомісяця "спливали" з бюджету - також лежить і на міністрі Марченко", - сказано у матеріалі.
Як йдеться у матеріалі, у 2021 "прорахунок" по ВВП становив близько "мінус" 700 млрд грн (понад 100 млрд грн неврахованих доходів). У проекті бюджету-2022 різниця між прогнозами на ВВП у Мінфіну та Мінекономіки - близько 500 млрд грн, та "близько 125 млрд грн неврахованих доходів". Занижені показники доходів дають привід недофінансувати різні статті видатків, не виконувати показники зовнішніх та внутрішніх запозичень для покриття дефіциту бюджету, та можливості "малювати" цифри для МВФ та ЄС.
"Якщо сьогодні за звітністю видно блокування на рівні 3,5 млрд грн, то в грудні, якщо нічого не зміниться - недоплати вже обчислюватимуться десятками мільярдів. Це означає, що в країні почнуться затримки з виплатою зарплати, наростатимуть борги з комунальних послуг" , - йдеться у статті.
Ситуація може посилитися через виплати, пов'язані з пандемією, невизначеністю навколо дій гравців на енергоринку. Виходом можуть стати екстрені запозичення із підвищеними ставками. Неефективне планування може призвести до розбалансованості бюджету-2022. Однак так і не прийнято "ресурсний" законопроект 5600, на який розписано близько 30 млрд грн, і занижено надходження від грального бізнесу та підакцизних товарів. Оптимістичні оцінки Мінфіну щодо майбутніх запозичень можуть створити бюджетну діру. Складність ситуації можна буде відчути вже у січні, коли за відсутності доходів бюджету потрібно буде нести витрати на соціальні виплати та оплату комунальних послуг.