Під час Всеукраїнського з'їзду авіабудівників в Харкові українські авіавиробники заявили про загрозу втрати цілої галузі, вони висловили невдоволення тим, як концерн "Укроборонпром" керує держпідприємствами галузі. Однак при цьому самі "лобісти" українського авіапрому не викликають до себе довіри через скандальні факти в їх біографіях.

Про це йдеться в матеріалі "Апострофа" - Український авіапром в "схемах".

Раніше "Укроборонпром" звільнив з посади президента ДП "Антонов" Олександра Донця, який заявляв про плани випустити 10 літаків за 5 років. На посаді він пробув лише 2 роки, після чого його звинуватили у виведенні державних коштів на "фірму-прокладку" SALIS Logistic, яка, нібито, допомагала забезпечувати замовлення на вантажні перевезення "Авіаліній Антонова". Втрати від цієї "схеми" за приблизними розрахунками склали 10 млн дол.

"Комісія майже місяць працювала на підприємстві. Результати перевірки ми передали в правоохоронні органи і НАЗК, оскільки у виявлених факти є ознаки кримінальних злочинів і порушення антикорупційного законодавства", - заявляв уповноважений представник "Укроборонпрому".

Інший лобіст галузі - керівник ПАТ "ФЕД" Віктор Попов стверджував, що в розвиток літакобудування в Україні слід вкласти 2 млрд гривень з бюджету, які за його планом повинні відбитися за рахунок інвесторів.

"Я розмовляв з колегою з Ізраїлю, у нього виникло питання:" Чому ви не будуєте літаки? Грошей немає? Ми вам дамо. Але дотримуйтесь правил - ви нам даєте машини, а ми їх продаємо", - заявив він, і зазначив, що аналогічний проект співпраці готовий і з канадськими партнерами.

У той же час цього ж Віктора Попова звинувачували в створенні "схем" ще з 1998 року, коли була створена "Корпорація ФЕД", що підмінила державну науково-виробничу корпорацію ФЕД, в яку входили ДП "ХМЗ ФЕД" та інші підприємства. Гроші з держпідприємства стали перекладатися на "корпорацію", і з 2002 року частина доходів від продажу авіапродукції йшла на приватний ФЕД. Після введення санкцій приватний ФЕД отримав переваги перед держкомпаніями - він став брати участь в тендерах з російськими компаніями і продовжив поставки в РФ (зокрема, приводи генератора ГП-22, які можуть бути використані в ракетоносії ТУ-160). Пізніше сина Віктора Попова Олексія звільнять з посади директора ДП "410 завод цивільної авіації" за те, що він фотографувався в формі російського льотчика на авіавиставці в Підмосков'ї.

Сам Попов в 2010 році був обраний до Харківської облради від "Партії регіонів" і в інтерв'ю хвалив уряд і парламент за "розвиток галузі". Після початку російської агресії проти України Попов став пропонувати власні концепти для розвитку галузі.

"У пошуках виходу з непростої ситуації, що склалася в авіабудуванні країни, ми сформулювали сміливу пропозицію. У чому його "фішка"? В тому, щоб залучати до випуску літака кілька фірм-партнерів, які виробляють продукцію для авіації. Ми не чекаємо грошей від держави, не беремо кредитів, а здійснюємо випуск літака на умовах розподілу ризиків. Кожне підприємство вкладає гроші в поставку своїх виробів. Всі зацікавлені, щоб літак злетів, значить, всіх хвилює якість, ефективний оборот коштів і інші складові процесу", - заявляв Попов в 2017 році. Однак цей проект так і не був реалізований.