Наприкінці 2020 року Україна виграла один з тендерів на ремонт двох вертольотів Мі-17В-5 для Афганістану. Холдинг "Вертольоти Росії" одразу ж заявив, що "українські підприємства ризикують життям американських і афганських військових" а потім і зовсім перейшов до погроз.
Про це повідомляє сайт Служби зовнішньої розвідки України.
Афганські фахівці уважно ознайомилися з усією наданою їм документацією на ремонт вертольотів, умов виконання контракту та без проблем його підписали. Штатний ремонт вертольотів повинні були здійснювати українські підприємства "Мотор Січ" (Запоріжжя) і "Авіакон" (Конотоп).
Однак в Росії заявили, що Україна не має права на такий ремонт без участі і контролю розробника і виробника даного типу вертольотів - "Вертольотів Росії". У холдингу додали, що актуальна ремонтно-конструкторська документація і запчастини для вертольота в Україну нібито не поставлялися.
"Вертольоти Росії" заявили, що знімають з себе відповідальність за подальшу безпечну експлуатацію машин.
"А наостанок вдалися до погроз, заявивши, що холдинг "поінформує всі зацікавлені російські та іноземні організації і відомства про внесення українських компаній в список авіаремонтних підприємств, які здійснюють нелегітимний ремонт вертолітної техніки російського виробництва", - відзначили в СЗР.
Як додали в розвідці, цю тему "розкрутила" російська пропагандистська машина всередині Росії і за її межами.
Ще в 2001 році уряд США почало закуповувати для Національного повітряного корпусу Афганістану російські багатоцільові вертольоти Мі-17В-5. Їх вибрали тому що афганські військові вже мали досвід польотів на них.
У 2014 році США, після початку агресії РФ проти України, зупинили реалізацію цього проекту через порушення Росією міжнародних норм. Крім цього, американський уряд початок вводити санкції проти РФ, в першу чергу, щодо підприємств військово-промислового комплексу.
Однак в Росії невпинно повторювали, що "без участі і контролю розробника і виробника даного типу вертольотів" їх ремонт неможливий.
Однак, ця удавана монополія не витримувала критики. Наприклад, в 2015 році Агентство НАТО щодо забезпечення і закупівель (NSPA) оголошувало подібний тендер з техобслуговування Мі-8 ВПС Афганістану. За умовами тендеру, претендентами на контракт могли бути тільки компанії, зареєстровані в країнах - членах альянсу. Ніяк не Росія. Конкурс виграло одне з словацьких підприємств.
Наступний аргумент російського холдингу - нібито відсутність будь-яких прав і легітимність української сторони. Кінець цим нападкам поклало офіційне вручення в вересні 2019 року стратегічним радником від США Дональдом Вінтером тодішньому міністру оборони України Андрію Загороднюку сертифікатів Сполучених Штатів, які дозволять підприємствам українського оборонно-промислового комплексу ремонтувати вертольоти типу "Мі" для іноземних замовників.
Більш того, українські виробники за багато років накопичили такий досвід з технічного обслуговування і ремонту вертолітної техніки всередині країни і за кордоном, що будь-які сумніви в їх кваліфікації та надійності залишаються тільки інформаційної піною.
Читайте також матеріал "Апострофа": Між молотом і ковадлом: навіщо Зеленський вліз у війну США і Китаю за "Мотор Січ".