Схеми в дорожньому будівництві і "тендерний тролінг" - подача численних необґрунтованих скарг на умови і результати дорожніх тендерів - ставлять під загрозу реалізацію програми президента "Велике будівництво" вартістю 113 млрд грн, і журналісти програми "Гроші" показали траси, які вже постраждали від "тролінгу "і озвучили ключові схеми.
На одній з нарад з питань дорожнього будівництва Володимир Зеленський звернувся до Антимонопольного комітету (орган оскарження з питань державних закупівель) з проханням передавати правоохоронцям інформацію про компанії, завданням яких є блокування тендерів.
Як приклади "тендерного тролінгу" журналісти привели траси "Кропивницький-Миколаїв", "Нікополь-Дніпро", "Кривий Ріг-Дніпро", ремонт яких був заблокований через скарги компаній "Полтавабудцентр" і "Миколаївбудцентр". Обидві фірми, як і ще десятки інших, належать підприємцю Араіку Амірханяну, якого раніше затримували правоохоронці, в тому числі, і за тендерні махінації.
"Ділки йдуть на тендери щоб зіпсувати нерви конкурентам і затягнути час. Сумлінні дорожники не виходять з Антимонопольного комітету. Тролі підіграють конкурентам, а можуть взагалі вимагати гроші за відсутність проблем", - йдеться в сюжеті.
За оцінками президента Національної асоціації шляховиків Тараса Сиротинського, через затримки щорічно від 4 до 7 млрд грн коштів на дорожнє будівництво, були використані неефективно. Він додав, що тільки компанії Амірханяна подали близько 400 скарг в АМКУ.
За слова глави "Укравтодору" Олександра Кубракова, у відомстві розробили документацію, яка не дозволить "тролям" зривати дорожні роботи.
"Кожна служба автодоріг виписує свої умови конкурсів, а більше правил - більше приводів для скарг. Повинен бути єдиний шаблон з мінімумом дірок для тролів", - говорять ЗМІ.
Нові правила знімуть ще одну загрозу - дрібні компанії, які беруться за великі проекти і впоратися з завданнями не можуть. Журналісти продемонстрували приклади, коли компанія, яка виграла тендер на 500 млн грн, знаходиться в приміщенні ательє з пошиття одягу, а інша є посередником між держбюджетом і субпідрядниками.
"Якщо ми шукаємо компанію, яка буде працювати на міжнародній трасі, вона повинна мати відповідний досвід", - зазначив Кубраков.
За словами голови Всеукраїнської дорожньої асоціації, яка виступає проти нових правил "Укравтодору", Артема Гриненка, до нього звертаються компанії з досвідом 5-10 років, які не відповідають новій документації. Журналісти навели приклад одного з ключових членів асоціації - компанії "ВВВ Монтаж", яка ремонтує дороги Рівненської області і виграла тендерів на 440 млн грн, при цьому користується лояльністю замовників - 12 км дороги ремонтують вже три роки.
Кубраков обіцяє, що нові правила не дозволять впливати на перемогу на тендері владним "покровителям" будівельних компаній.