Із початком децентралізації регіони в Україні отримали більше повноважень та фінансової незалежності, але, як і до децентралізації, суттєвий вплив на місцях зберігають керівники обласних державних адміністрацій, які призначаються безпосередньо президентом та фактично є представниками президентської вертикалі влади на місцях.
Про це зазначив експерт Міжнародного центру перспективних досліджень під час презентаціі рейтингу голів ОДА «У чиїх руках регіони?» Максим Степаненко.
Так, найнижчими балами у рейтингу голів ОДА є бали за виконання Державної стратегії регіонального розвитку. Відносний успіх у цьому аспекті демонструє Сумська, Кіровоградська, Запорізька та Харківська ОДА. Натомість, 8 з 17 ОДА або взагалі не публікують звіти про виконання плану заходів із реалізації стратегії, або форма їх представлення не піддається аналізу.
«Завдання у рамках реалізації Плану заходів у різних областях може суттєво відрізнятися як за кількістю, якістю так і строками, передбаченими на їх реалізацію. Деякі ОДА мають більше сотні завдань, інші – лише кілька десятків. Розповсюдженим явищем є формування абстрактних цілей на кшталт «сприяння розвитку …», або «покращення умов…», які не підкріплені кількісними та якісними показниками, за допомоги яких можна визначити стан реалізації проектів», - зазначив під час презентації рейтингу Максим Степаненко.
Щодо другої складової рейтингу, виконання бюджетів, то доходи загального фонду усіх місцевих бюджетів виявилися значно меншими за їх видатки. Це засвідчило, що протягом звітного періоду місцеві державні адміністрації, які забезпечують виконання своїх бюджетів відповідно до Бюджетного кодексу України, не використали економічний потенціал регіону для достатнього збільшення доходів.
Також, за словами експерта, найкращий показник співвідношення доходів до видатків продемонстрували такі області як: Дніпропетровська (66,5%), Одеська (62,6%), Київська (59,5%), Харківська (57,9%), Донецька (57,1%), Полтавська (55,4%) і Запорізька (53,7%).
«В умовах децентралізації повноважень і започаткування середньострокового бюджетного планування хотілося б очікувати, що бюджетна політика на регіональному рівні буде більш виваженою і регіони будуть спроможними ефективно її впроваджувати», - зауважив експерт.
«Найвищі бали у рейтингу – за комунікаційну складову. Приємно відзначити, що майже всі ОДА, які були включені до аналізу, мають належний рівень оформлення сайтів, розміщення на них інформації про керівника ОДА, структурні підрозділи, звіти тощо. Слід звернути увагу, що структура сайтів ОДА є різною», - резюмував Максим Степаненко.
Нагадаємо, що "Апостроф" за підтримки експерта Міжнародного центру перспективних досліджень починають спецпроект "Губернатор року", в рамках якого ми склали рейтинг керівників ОДА, де проаналізували, хто з губернаторів краще виконує свої обов'язки за 9 місяців 2018 року.
Так, за підсумками 2018 року найбільш високі показники ефективності продемонстрували глава Харківської ОДА Юлія Світлична, глава Дніпропетровської ОДА Валентин Резніченко та голова Сумської ОДА Микола Клочко.
Варто зазначити, що основу методології складають три базові компоненти: виконання та звітування про реалізацію Стратегії розвитку регіонів; виконання обласного бюджету; комунікаційна політика і медіа-активність. Максимальний бал за кожну складову рейтингу – 10 балів. У разі відсутності на сайті інформації про виконання програми – 0 балів. Середній бал трьох компонентів аналізу є балом, що визначає місце керівника ОДА у рейтингу.
До аналізу були взяті голови ОДА, які перебувають на посаді не менше, ніж півроку. Таких губернаторів на сьогоднішній день - 17. Більш детальніше ознайомитись з методоогією дослідження можна за посиланням.