Незважаючи на підвищення вимог до компаній, які будуть виконувати роботи з будівництва, ремонта та утримання автошляхів національного значення, не можна говорити про створення "картелю" з фірм, які будуть відповідати критеріям, при цьому з'являться передумови для підвищення якості робіт, залучення іноземних учасників і підвищення конкуренції на тендерних торгах.
Про це пише УНІАН.
Напередодні "Укравтодор" представив нову методику проведення тендерних торгів на дорожні роботи. Основна новація - поділ доріг за категоріями складності і висунення вичерпного переліку вимог тим компаніям, які будуть претендувати на роботу на кожній з цих категорій. Міжнародні організації, в тому числі і представники Ініціативи щодо прозорості інфраструктури (CoST) багаторазово рекомендували уряду і "Укравтодору" розробити єдині правила гри, бажано наближені до тих, за якими проводять такі закупівлі Світовий банк та ЄБРР, пише видання.
Документ представляли в автодорі і обговорювали на круглому столі опоненти методики. Серед головних претензій - звуження можливостей для учасників ринку, які не потраплять під нові критерії. В "Укравтодорі" заявляють, що вимоги до кваліфікації, досвіду, наявності лабораторій, людей, техніки, асфальтних заводів - нормальна європейська практика, наводяться приклади США, Німеччини, Чехії, Італії, де вимоги до будівельників великих важливих об'єктів не викликають питань. Важливим фактором є поява середньострокового планування в дорожній галузі. Воно дозволяє не дробити ділянки лотами по 1-2 км, а виставляти на торги відразу великі об'єкти по 30-50 км, а для цього необхідні більш серйозні ресурси. Також опоненти методики вважають, що обов'язкова вимога відкликання від попередніх замовників - це штучна можливість маніпулювати учасником. В "Укравтодорі" відповідають: відгук стає важливим в умовах, коли компанії несуть відповідальність за експлуатацію дороги після ремонту, виконують гарантійні зобов'язання, а не тільки освоюють гроші на укладання асфальту та підтверджує, що виконувався саме такий, аналогічний тип робіт, як той, на який збирається подаватися учасник.
Побоювання, що існуючі "невеликі" компанії будуть змушені піти з ринку, бо вони не будуть підходити під вимоги досвіду, наявності техніки і т. д., а великі створять "картель", також безпідставні, вважають в автодорі. За попередніми підрахунками, на кожну з категорій доріг можуть бути кваліфіковані 15-20 компаній, при тому що міжнародний досвід показує, як нормальну практику роботу на "національному" рівні всього 3-5 фірм. Крім того, ринок, навпаки, відкривається, в тому числі і для іноземних компаній, оскільки правила гри будуть близькими до встановлених МФО і зрозумілими для міжнародних гравців. Це тільки підвищить конкуренцію, а значить - зробить дороги більш вигідними для платників податків, зручними і якісними для користувачів. Що стосується малих підприємств, то насправді в цьому році на будівництво та ремонт доріг місцевого значення теж виділені рекордні суми - 22 млрд грн. І вимоги до їх будівництва і обслуговування, згідно з проектом рекомендацій, істотно нижче.