Використання прем'єр-міністром України Денисом Шмигалем окремого чартерного літака для поїздок за кордон замість регулярного рейсу виглядає недолугим і не на часі. Особливо враховуючи, що всі видатки з державного бюджету, крім військових, здійснюються за кошти західних донорів.
Про це в блозі на сайті Цензор написав політолог Володимир Сонюк.
Йдеться про подорож Шмигаля до Канади і США, куди він літав літаком SkyUp. Як стало відомо напередодні візиту, перевізник виграв тендер на постачання авіаційних послуг для офіційних делегацій за кордоном, поки літаки державіапідприємства "Україна" "прикуті" до аеродрому в Борисполі. Вартість послуг - 37 млн грн на рік.
Сонюк навів приклад європейських скандалів, у які потрапляють чиновники через надмірне використання чартерних рейсів:"З’ясувалось, що президент Євроради Шарль Мішель на минулорічний саміт ООН з питань клімату у Єгипті літав приватним чартером. Це викликало неабияке обурення, адже виходить, що чиновники не дотримуються того, про що домовляються - зменшення викидів". Через увагу до екології і контроль за використанням коштів платників податків тема чартерних перельотів регулярно стає причиною скандалів, додав експерт.
"Прем’єр Денис Шмигаль цього разу полетів до Канади і Штатів із польського Жешува на Boeing 737-800 зі звичайною компоновкою в 189 крісел. Однак, чи можна було цього не робити і полетіти звичайним літаком - прямим або навіть з пересадкою? Чи можна було змістити графік на час, коли із того ж Жешува вилітає прямий рейс до Нью-Йорка, або ж з Варшави - до Торонто чи Вашингтона?", - запитує політолог.
Він зазначив, що попри плідні переговори, в комунікації не прозвучало слова "реформи": "Чи не виглядає це так само недолуго, як у випадку з поїздкою Мішеля на кліматичний саміт, коли прохачі прибувають до того, хто дає, із фанфарами і оркестром замість скромного перельоту рейсовим економ-класом?", - пише Сонюк.
На відміну від європейських чиновників, які витрачають на перельоти кошти власних платників податків,Кабмін Шмигаля витрачаєкошти західних донорів:"Все, що збирається в Україні, одразу відправляється виключно на армію. А решта - від зарплат вчителів і лікарів до чартерних перельотів урядових делегацій - оплачують наші західні друзі".
"Формат життя "по-старому", "на широку ногу", навіть попри те, що не можемо собі цього дозволити, зараз очевидно не на часі", - вважає Сонюк.
Він зазначив, що за загальним правилом, європейські чиновники намагаються мінімізувати використання приватної авіації, і за можливості користатися регулярними рейсами або поїздами: "Схожий протокол цілком могли б використовувати посадовці в Україні", - вважає експерт. Він навів приклад досліджень, згідно з якими обсяг викидів на одного пасажира в чартерному приватному літаку - від 5 до 14 разів більше, ніж на регулярному комерційному рейсі.