Обрання уродженця Чикаго Роберта Превоста новим Папою є історичним, адже це перший північноамериканець, який обійняв найважливішу посаду в Католицькій церкві. Але понад 1200 років тому, як кажуть, відбулася ще одна історична подія в папстві, коли жінка, яку називають Папесою Іоанною, стала першою і єдиною жінкою, обраною Папою.
Про це йдеться в публікації Ancient Origins.
Більшість людей, навіть найвідданіші католики, ніколи не чули про Папу Іоанну, а більшість вчених (і практично всі церковні чиновники) століттями відкидали її історію як вигадану. Але саме це наштовхує на думки про навмисне приховування, оскільки початки цієї історії сягають Середньовіччя, коли церква прагнула змусити незручну легенду про Папу Іоанну зникнути в тумані.
Тож чи справді існувала така людина, як Папа Іоанна?
Загадковий безіменний Папа
Початки папства традиційно простежуються від Святого Петра, одного з перших учнів Ісуса. Новопомазаний Папа, Лев XIV, є 266-м офіційно визнаним наступником Святого Петра, і всі 266 з цих Пап, звичайно ж, чоловіки.
Першу письмову згадку про Папу Іоанна можна простежити у праці XIII століття, відомій як Chronica universalis Mettensis (Хроніка Меца). За словами її автора, домініканського літописця Жана де Майї, існував Папа без імені, якого не було внесено до списку єпископів Риму, оскільки він був... жінкою, переодягненою в чоловіка.
Літописець далі стверджує, що саме характер і таланти цієї жінки дозволили їй зайняти місце Святого Петра. Крім того, де Майї пише, що могила цього безіменного папи була позначена латинською фразою «Petre, Pater Patrum, Papisse Prodito Partum», що означає «О Петре, Батьку батьків, зради дітонародження жінки-папи». Однак де Майї починає цю розповідь з латинського інфінітива «Require», що означає «бути перевіреним / дослідженим», що вказує на те, що навіть сам автор не впевнений у правдивості історії.
Жінка-Папа під прикриттям
Історію про жінку-Папу в маскуванні потім підхоплює анонімний францисканський чернець з Ерфурта у своїй «Chronica minor» та домініканський інквізитор і проповідник Етьєн де Бурбон. Хоча історія жінки-Папи в «Chronica minor» схожа на історію де Майї, версія Етьєна де Бурбона містить подробиці щодо її смерті.
Автор записує, що Папа публічно народив дитину, тим самим розкривши свою справжню стать, а потім жінку-Папу тягли за конем і закидали камінням до смерті за її обман.
Папа Іван народжує під час церковної процесії, художник Джованні Боккаччо, близько 1450 року
Однак найвідоміша та найвпливовіша версія історії жінки-Папи походить з «Chronicon pontificum et imperatorum» («Хроніка пап та імператорів»), написаної іншим домініканцем, Мартінусом Полоном. Завдяки престижу та довірі, що випливали з його зв'язків з римською ієрархією, робота Мартінуса широко поширилася та затьмарила розповіді попередніх авторів на ту ж тему. На відміну від попередніх розповідей, Мартінус яскраво описує життя жінки-Папи. Власне, саме тут ім'я Іоанна вперше згадується у письмовій формі стосовно цієї особи.
Окрім імені цієї Папеси, Мартінус також надає такі деталі, як її національність (англійка), місце народження (Майнц), а також її понтифікат (після смерті Лева IV у 855 році н. е.) та тривалість її правління (два роки, сім місяців і чотири дні).
Хоча Мартінус мало розкриває свої джерела, у його творах відчувається певний відтінок невпевненості, що свідчить про те, що, як і його попередники, він також не був впевнений у правдивості цієї розповіді. Крім того, деякі стверджують, що цю історію було додано до літопису після смерті Мартінуса, що вказує на те, що літописець не мав до неї жодного стосунку.
Починаючи з Мартіна, історія папи Іоанни ставала дедалі складнішою. Наприклад, одна з версій стверджує, що Папеса не померла одразу після пологів. Натомість її було скинуто з престолу і вона багато років каялася. Після смерті її поховали в Остії, де її син нібито обіймав посаду єпископа.
«Натяки» на існування Папеси Іоанни
Оскільки первинні письмові джерела вказують на певні сумніви щодо історії Папеси Іоанни, можливо, що ця історія є лише міською легендою. Однак інші вважають, що в мистецтві та архітектурі є «натяки» на існування цієї жінки-Папи.
Наприклад, на колонах Балдахіна Берніні в базиліці Святого Петра у Ватикані можна знайти сім скульптур, що зображують вираз обличчя жінки під час пологів. Восьма скульптура — це дитина. Дехто інтерпретує це як народження дитини Папесою Іоанною.
Однак існує безліч інших можливих інтерпретацій цієї сцени, які зручно інтерпретуються. Найпопулярніша, наприклад, полягає в тому, що жінка є племінницею Папи Урбана VIII, у якої почалися пологи, поки Берніні працював над Балдахіном.
У базиліці Святого Петра розташований Балдахін, бронзова скульптура Берніні, створена у 1623-34 роках. Вона зображує сім скульптур, що зображують вираз обличчя жінки під час пологів. Восьма скульптура — дитина.
Чи є докази того, що Папа Римський був жінкою?
Дослідження, проведене вченими з Університету Фліндерса в Австралії у 2018 році, стверджує, що існують монети 850-х років нашої ери, які свідчать про існування справжньої жінки-Папи. Франкські монети того періоду, які вони досліджували, зображують портрети імператора та Пап, і дослідники стверджують, що на монетах були зображені лише реальні історичні постаті. Монети, які, як кажуть, пов'язані з історією Папи Іоанни, датуються серединою 850-х років і мають ім'я Папи Йоганна Англійського – ім'я жінки-Папи згідно з середньовічними переказами.
На монетах також є характерна монограма, яка, на думку дослідників, може бути заснована на підписі жінки-Папи. Крім того, Ед Вілан пише, що «датування монети 850-ми роками, здається, доводить існування папи, тоді як в офіційних папських списках є прогалина. Це підтверджує історії про те, що ім'я Папи Іоанни було видалено з офіційних документів».
Було знайдено дві монети з монограмою Папи Йоганна.
Спадщина жінки-Папи
Легенда про Папу Іоанну збереглася протягом століть. Ймовірна жінка-Папа зображена в багатьох творах мистецтва, літератури та п'єс. Її історію також екранізували, остання з яких була зроблена у 2009 році.
Якщо нещодавнє дослідження монет виявиться правдивим, вигадка може переплітатися з фактами в історії про жінку-Папу Іоанну. Це також може бути революційним і мати важливі наслідки для майбутнього розвитку найбільшої християнської конфесії у світі. Наразі Католицька Церква не висвячує жінок у священники. Але якщо буде доведено, що жінка-Папа дійсно існувала, це може посилити аргументи тих, хто вимагає, щоб жінкам було дозволено ставати священниками.
Незалежно від того, чи є вона лише вигадкою, чи реальною історичною особистістю, історія Папи Іоанни захоплювала людей протягом століть, і дебати щодо її існування, найімовірніше, триватимуть ще деякий час.
Як повідомляв "Апостроф", раніше в Німеччині знайшли і розшифрували найдавніший рукопис Євангелія про дитинство Христа.