RU  UA

Неділя, 22 грудня
  • НБУ:USD 41.55
  • НБУ:EUR 43.25
НБУ:USD  41.55

Без світла в кінці: скільки втратить Кремль на вибуху в Північно­муйському тунелі

Збитки від аварії можуть становити мільярди

Збитки від аварії можуть становити мільярди В'їзд у Сєвєромуйський тунель Фото: Wikipedia

На Росії сталася масштабна аварія в тунелі, який є єдиним великим залізничним шляхом, що сполучає Росію з Китаєм. Вибух поїзда в тунелі визнано в РФ терактом, і є всі підстави говорити про те, що це - результат успішної роботи українських спецслужб. "Апостроф" з'ясовував, яких збитків ця аварія завдала економіці країни-агресора.

В Росії у 15-кілометровому залізничному тунелі, який є частиною Байкало-Амурської магістралі (БАМ), в останній день осені сталася потужна пожежа. Про це повідомила держкомпанія "Российские железные дороги" (РЖД).

За інформацією РЖД, у ніч на 30 листопада спалахнула цистерна товарного поїзда, що знаходився в той час у тунелі. Через аварію рух по Північномуйським тунелем було закрито.

Російське інтернет-видання "База" пише, що у складі поїзда знаходилася 41 цистерна з пальним, а також три цистерни з авіаційним паливом та шість вагонів, завантажених чорними металами. За даними видання, швидше за все, у тунелі сталося коротке замикання, що призвело до займання електропроводки, після чого вогонь перекинувся на одну із цистерн.

Читайте: Кримський міст "оголився": супутникові фото після потужного шторму

Водночас українські ЗМІ дізналися від джерел у Службі безпеки України, що пожежа сталася внаслідок спецоперації СБУ. Загалом у тунелі спрацювали чотири вибухові пристрої.

Пізніше російська сторона офіційно визнала, що в тунелі мала місце диверсія, і було порушено кримінальну справу за статтею про "теракт".

Немає тунелю - немає торгівлі

Північномуйський тунель є найдовшим залізничним тунелем в Росії і являє собою ключовий елемент фактично єдиної великої залізничної магістралі, яка з'єднує РФ з Китаєм.

Через аварію та закриття тунелю рух поїздів організовано альтернативним шляхом – через Північномуйський обхід, який зазвичай не використовується, але утримується в робочому стані на випадок виникнення подібних ситуацій. Пропускна спроможність цього маршруту досить низька, а тому состави рухаються із затримками (низка росЗМІ повідомили, що затримок немає, що просто абсурдно, оскільки обхідний маршрут, як мінімум, довший за тунель).

Наскільки "робочим" є стан обхідного шляху, - складне запитання, враховуючи те, що він практично не використовується вже 20 років.

В будь-якому випадку, очевидно, що вихід з ладу тунелю суттєво ускладнить логістику поставок як з Китаю до Росії, так і у зворотному напрямку. Країна-агресор отримує від Китаю, крім іншого, товари подвійного призначення, а в КНР з РФ залізницею йдуть різні вантажі, причому, згідно з численними повідомленнями, електромережі не справляються з навантаженням, яке зросло останнім часом, через що нерідко виникають аварії.

За словами економіста, колишнього члена Ради Національного банку України Віталія Шапрана, останнім часом залежність росіян від експорту до Китаю дуже сильно зросла.

"В першому півріччі товарообіг між двома країнами зріс на 40%, за дев’ять місяців - на 29%. За підсумками року він перевищить 200 мільярдів доларів, - сказав він у коментарі "Апострофу". - Росіяни постачають до КНР в основному сировину: нафту, газ, вугілля, деревину тощо. Постачання сировини (крім газу та нафти) в основному йде залізницею".

Експерт зазначив, що залізнична інфраструктура Росії у напрямку Китаю не справлялася з вантажним потоком ще 2021 року, тому зараз, коли тільки контейнерні перевезення між РФ та КНР зросли більше ніж в двічі, проблеми лише поглибилися.

"Звісно, вихід з ладу тунелю призведе до збитків РЖД та зірве графік руху вантажів між КНР та РФ. Оцінити точно збитки зараз неможливо, оскільки невідомо, коли відновлять рух цим 15-кілометровим тунелем. Але точно можна сказати, що це десятки мільйонів доларів та зрив логістики у перевантаженому для РЖД напрямку", - резюмував Шапран.

Питання на мільярди

Справді, на сьогодні мало, що відомо про масштаб аварії.

"Про це знає РЖД, але вона нічого не дає. А з того, що дає, то це – на 100% брехня", - сказав у розмові з "Апострофом" керівник аналітичного напряму мережі "АНТС" Ілля Несходовський.

Він додав, що про масштаб втрат ми дізнаємось лише згодом та й не з російських, а, скоріш, з китайських джерел.

Проте деякі цифри все ж таки просочуються в публічну площину.

Так, за даними російських ЗМІ, вигоріло 16 цистерн із пальним, ще у двох цистерн виявлено пробоїни, через які стався розлив палива.

Але головне – це те, що пошкоджено не тільки цистерни, а й залізничне полотно, а тому, поки його не відремонтують, рух тунелем відновлено не буде.

Тож, реальний розмір збитків країни-агресора залежатиме від того, на який час вийде з ладу тунель.

"Якщо буде перекриття хоча б, умовно кажучи, на тиждень, то це дуже потужний удар по російській економіці. Затримка на один день – якщо все буде швидко відновлено - взагалі ніяк не вплине, проте якщо більш ніж на тиждень, то це дуже потужно, а, якщо на місяць, це взагалі буде подарунок, тому що, якщо подивитися на структуру (російського) експорту, все гониться переважно залізницею", - каже Несходовський.

За його словам, за десять місяців поточного року товарообіг між Китаєм і РФ склав понад 190 мільярдів доларів, тож можна виходити з того, що десь 120 мільярдів доларів за цей період склала торгівля, що здійснюється залізничним транспортом.

Тож порахуємо: місяць простою тунелю коштуватиме Росії 12 мільярдів доларів. Якщо затримка складе десь тиждень, то йдеться про приблизно 3 мільярда доларів.

Зустрічаємо ворога на далеких підступах

Події у далекій Бурятії свідчать про те, що Україна не збирається, склавши руки, чекати, коли Росія, в тому числі, завдяки союзникам, які в неї ще залишились, відновить військову міць, яку потім обрушить на наші міста і на наших воїнів.

"Військова тактика передбачає нелінійне мислення. Якщо ми хочемо перемогти, ми повинні робити щось таке, що перекриває можливі поставки, роботу їхніх заводів, знищує електростанції. І в цьому контексті це (підрив тунелю) - потужний удар", - розмірковує Ілля Несходовський.

До речі, з Росії надходять повідомлення про те, що в тому самому районі, де знаходиться Північномуйський тунель, було підірвано ще один потяг з паливом. Подробиць про цю аварію поки що немає, але очевидно, що українські спецслужби намацують слабкі місця ворога, а тому велика ймовірність, що подібні спецоперації продовжаться.

Читайте також: У Криму шторм розмив "лінію оборони" і окопи: кадри негоди

Новини партнерів

Читайте також

Захід б'є санкціями по російській нафті: коли загнеться економіка країни-агресорки

Санкції проти тіньового флоту Росії не завдадуть їй великої шкоди, але економіка, що падає, підірве її сили

Нічого особистого, просто бізнес: що потрібно для того, щоб Трамп вирішив захищати Україну від Путіна

Щоб США на чолі з Дональдом Трампом захищали Україну, наша країна має чимось зацікавити американців

НЕП по-українські: як держава збирається захищати бізнес від самої себе

Влада має знизити тиск на бізнес і провести детінізацію економіки, захист нацвиробника не повинен зашкодити конкуренції