RU  UA

Середа, 15 січня
  • НБУ:USD 42.30
  • НБУ:EUR 43.35
НБУ:USD  42.30
Банки
Погляд

Як правильно вчинити зі Сбербанком в Україні: думка експерта

Простого вирішення проблеми підсанкційних банків не існує

Простого вирішення проблеми підсанкційних банків не існує Фото: УНІАН

Найближчим часом існує ймовірність, що Сбербанк Росії в Україні буде куплено одним з білоруських банків. Під час реалізації задуманого, за сприяння НБУ і НКЦПФР, планується викуп акцій Сбербанку в Україні, які випущені після анексії Криму. Така ситуація теоретично може забезпечити виведення коштів банку з-під санкцій і гарантувати майже беззбиткове їх повернення російському власнику. Це, в свою чергу, може мати певні негативні наслідки для України, вважає експерт Міжнародного центру перспективних досліджень Єгор Киян.

Які наслідки може мати таке сприяння російському власнику, і з якою метою така операція може проводитися? Аналізуючи документи щодо західних санкцій, які можуть бути застосовані до українських інститутів, залученим в дану операцію, необхідно зазначити наступне:

- Санкціями ЄС заборонено брати участь і проводити дії, які спрямовані на обхід обмежень (12 стаття рішення ЄС №833/2014 від 31 липня 2014 року). Тобто, допомога Сбербанку РФ заборонена, але разом з тим в європейських санкціях прямо не вказуються "дочки" російських банків. І далі вже питання інтерпретації дій української влади - на чию користь вони будуть спрямовані - білоруських партнерів, російського власника або українського бюджету і клієнтів?

- Санкції США (OFAC) - більш жорсткі, і чітко прописують, що будуть покарані організації, які допомагають обійти або вийти з-під санкцій компаніям. Українські санкції (постанова Національного банку від 01.10.2015, №654) також забороняють проводити операції такого типу.

Таким чином, можна зробити висновок, що існує значний ризик потрапляння під санкції ЄС і США таких українських інститутів як НБУ, НКЦПФР і Антимонопольний комітет. Навіть якщо така операція відбудеться, і не буде мати помітних наслідків, негативні репутаційні фактори для НБУ та інших інститутів все ж зіграють певну роль у відносинах із Заходом: повертаючи капітал, ми сприяємо інвестору з "недружньою" країни, проти чого самі ж виступали.

На противагу таким перспективам і політичним чинникам потрібно розглядати економічний фактор. В рамках нашої нинішньої конфронтаційної парадигми розвитку, від залежності від російського капіталу необхідно позбавлятися. Але при цьому слід взяти до уваги, що:

- Активи Сбербанку в Україні (ліквідні активи і кредитний портфель банку) складають 63 млрд грн, депозитний портфель із коштами українських фізичних і юридичних осіб - близько 16 млрд грн ($0,5 млрд дол). Ці суми є досить значними в межах української економіки.

- З огляду на стан банку щодо виконання нормативів на момент 1 кварталу 2018 року, він перебував майже в кінці списку і дійсно потребував докапіталізації, щоб мінімізувати ризики, хоча і був здатний генерувати прибуток. Таким чином, можна навіть відзначити, що банк поки що демонструє високий рівень соціальної відповідальності, капіталізуючи свою дочку і збільшуючи рівень інвестицій (статистично) в українську економіку.

- Російський власник може припинити фінансувати українську дочку, таким чином, по суті, доводячи її до банкрутства. І дочка може у будь-який момент "без проблем" закритися. В такому випадку проблеми банку ляжуть на плечі українського платника податків і вкладників банку, які в кращому випадку отримають зі своїх вкладів не більше 200 000 грн (обмеження Фонду гарантування вкладів фізичних осіб). Але цього поки що не відбувається.

Відповідно, виникає питання: якщо ми хочемо позбутися залежності від російського капіталу, яким чином нам це зробити, щоб не перекладати проблеми на плечі платників податків?

Перш ніж приймати таке резонансне рішення, необхідно вивести проблему в публічну дискусію, не займаючись популізмом або "договорняком". Оскільки проблема зачіпає як інтереси країни і її репутацію, так і інтереси клієнтів, вкладників, кредиторів тощо.

Адже з одного боку ми хочемо позбутися залежності від російського капіталу, і при цьому, щоб це не лягло на плечі українського населення, як сталося з низкою інших банків. А з іншого боку ми ризикуємо репутацією найважливіших інститутів країни. Тому необхідно дати правильні відповіді на наведені нижче питання:

- Як "правильно" вчинити зі Сбербанком в Україні: банкрутувати, ліквідувати, продавати або рятувати? Продати активи, повернути кошти вкладникам і компенсувати різницю з бюджету?

- Чи можливий у принципі порятунок "санкційного" банку без порушення санкцій? Хто повинен буде платити по рахунку, якщо це виявиться неможливим?

- Чи уникнемо ми можливого "ефекту доміно" і реакції інших банків?

- Чи готові ми і рятувати нашу репутацію, і тягнути на своїх плечах проблему російських банків?

Всі ці питання на даний момент залишаються відкритими...

В принципі, ідеальним, звичайно ж, був би наступний варіант: повернення Криму, врегулювання проблеми Донбасу, компенсація втрат України, і, відповідно, зняття санкцій. Але якщо цього не відбудеться найближчим часом - як довго може тривати невизначеність з підсанкційними банками?

Читайте також

Банки запроваджують ліміти на грошові перекази: у кого з українців будуть проблеми

Ліміти на грошові перекази, які вводять українські банки, вдарять насамперед по тих, хто не сплачує податки

П'ять ознак банку, якому не можна довірити свої гроші за жодних обставин

Завищена ставка депозиту, порушення вимог регулятора, скандали, сумнівна репутація та збитковість говорять про ненадійність банку

Навіщо Нацбанк обмежує перекази з картки на картку і чи вдарить це по волонетрах

Обмеження переказів з картки на картку спрямовані на боротьбу з діяльністю нелегального бізнесу та ухиленням від податків

Опитування

Необходима ли Украине 4-ая волна мобилизации?