Верховна Рада ухвалила за основу урядовий проект державного бюджету України на 2021 рік . Депутати також доручили Кабінету міністрів підготувати головний фінансовий документ країни до другого читання. Як з'ясувалося, збільшення витрат на охорону здоров'я, в тому числі на боротьбу з коронавірусом, поки що не передбачається.
Верховна Рада 5 листопада прийняла в першому читанні проект держбюджету на 2021 рік. Крім того, за рішенням парламенту, уряд у двотижневий термін має підготувати проект бюджету до розгляду в другому читанні - з урахуванням бюджетних висновків Верховної Ради, які були затверджені відповідною постановою в цей же день.
Нагадаємо, в проекті дефіцит бюджету закладається на рівні 6% ВВП. Доходи бюджетів визначено на рівні 1,071 трильйона гривень, витрати - 1,35 трильйона гривень.
При цьому державний борг в наступному році повинен скласти не більше 64,6% ВВП.
Сам же ВВП, згідно з проектом, виросте на 4,6%, інфляція складе 7,3%.
Безробіття в 2021 році очікується на рівні 9,2%.
Середньорічний курс долара - 29,1 гривні.
Це - так звані макроекономічні показники, які навряд чи будуть істотно змінюватися (якщо взагалі будуть). Хоча дуже насторожує закладена цифра бюджетного дефіциту.
Проте, основна робота над бюджетом до другого читання буде зосереджена на іншому. Йдеться про величезну кількість бюджетних статей, починаючи з цілих галузей народного господарства і закінчуючи грошима на конкретні райцентри. Як між усім цим розподілити загальну суму - ось головне завдання учасників цього захоплюючого процесу.
На себе, як на половину науки
Почнемо з приємного. Для самих народних депутатів. Так, витрати на Верховну Раду пропонується збільшити на 248 мільйонів гривень, в тому числі на здійснення законотворчої діяльності - на 137,8 мільйона гривень. Крім того, витрати на обслуговування, а також на організаційне, інформаційно-аналітичне, матеріально-технічне забезпечення діяльності Ради запропоновано підняти на 109,3 мільйона гривень.
В цілому ж витрати на утримання народних обранців наступного року (зусиллями самих народних обранців) можуть перевищити 2,5 мільярда гривень.
Так, треба визнати, це - трохи менше, ніж передбачено виділити на Держуправління справами (3,2 мільярда гривень). І "лише" приблизно половина того, що дістанеться всій вітчизняній науці.
Учасники маршу-перформансу "За науку" вимагають збільшити фінансування науки, Київ, 2018 рік
Для подальшого "стимулювання" народних обранців, в першу чергу, мажоритарників, в проекті головного кошторису 2021 року передбачено субвенцію з державного бюджету місцевим бюджетам на "здійснення заходів щодо соціально-економічного розвитку окремих територій" (код 3511210). Розмір субвенції - 7,36 мільярда гривень. "Стимул" для кожного депутата-мажоритарника - на більш ніж 30 мільйонів.
Правда, статися це має за рахунок скорочення Державного фонду регіонального розвитку. Але це, так би мовити, "дрібниці".
Ще одна цікава стаття витрат - програма "Заходи з розвитку лідерства в Україні". Додатково на неї має бути виділено з бюджету 15 мільйонів гривень.
В рамках програми передбачено створення академії лідерства в Україні, засновником якої є американський фонд з підтримки підприємців Western NIS Enterprise Fund (WNISEF).
Незважаючи на те, що WNISEF за власною ініціативою вирішив виділити на створення Української академії лідерства в Києві 4 мільйони доларів, комітет Верховної Ради вважає за потрібне замінити фінансування на бюджетні кошти.
При цьому куди більш щедрими очікуються витрати на придбання нерухомості за кордоном для потреб дипломатичних установ. На ці цілі передбачено додатково аж цілий мільярд!
Будь-яких пояснень, для чого знадобився 1 мільярд гривень, бюджетний комітет не надав. Які об'єкти будуть придбані за зазначені кошти, також невідомо.
Кілька бюджетних програм пов'язані з будівництвом житла для військовослужбовців самих різних відомств - справа важлива і благородна. Розподілом коштів за цими програмами буде займатися Кабінет міністрів, але, як вважають в бюджетному комітеті Ради, робитися це повинно за погодженням з... бюджетним комітетом Ради.
Верховна рада
З комітетом з питань бюджету, а також з комітетом з питань освіти, науки та інновацій уряду також належить погоджувати розподіл коштів за бюджетними програмами субвенцій на потреби освіти. Члени цих комітетів увійдуть до комісії, в якій також будуть засідати представники Міністерства освіти і науки.
Медицина за залишковим принципом
Ну і, нарешті, вишенька на торті. Бюджетний комітет пропонує Кабінету міністрів "розглянути можливість" збільшення витрат по декількох програмах охорони здоров'я. Зокрема, це: програма "Розвиток системи екстреної медичної допомоги та модернізація та оновлення матеріально-технічної бази закладів охорони здоров'я (код 2301220), програма" Проведення вакцинації населення від гострої респіраторної хвороби COVID-19, викликаної коронавірусом SARS-CoV-2 "(код 2301270), програма "Реалізація програми державних гарантій медичного обслуговування населення" (код 2308060) та ряд інших.
Тобто, якщо можливості не буде, то фінансування за цими програмами не збільшать.
І це при тому, що захворюваність коронавірусом в країні зростає, лікарні переповнені, програма тестування захворювань провалена, а програма вакцинації незрозуміло, коли буде та чи буде взагалі.
З іншого боку, чому дивуватися, якщо половина коронавірусного фонду була спрямована на будівництво доріг.
За тим же принципом - "розглянути можливість" - пропонується вирішити питання зі збільшенням оплати праці вчителів та інших категорій громадян.
Тут так і хочеться порадити Кабінету міністрів "розглянути можливість" перенаправити передбачене збільшення фінансування на Верховну Раду та Державне управління справами на зарплати медикам, вчителям, шахтарям. Але чи приймуть такий бюджет народні обранці - ось, воїстину, гамлетівське питання.