Україна після анексії Криму та початку війни на Донбасі звела до мінімуму ділове співробітництво з Росією. У тому числі, це торкнулося поставок нафтопродуктів. У зв'язку з цим в імпорті в нашу країну бензину, дизельного палива та автогазу значно зросла частка Білорусі. Однак в останні дні в цій країні загострюється обстановка через протести проти президента Олександра Лукашенка. На страйк вийшли робітники багатьох білоруських підприємств, в тому числі нафтопереробних заводів. Журналіст "Апострофа" Віктор Авдєєнко розбирався, чи загрожує ситуація в Білорусі припиненням поставок бензину і дизельного палива в Україні, і чи виростуть через це ціни на вітчизняних АЗС.
Робочі нафтопереробного заводу "Нафтан" беруть участь в общебелорусской страйку з вимогою відставки президента Олександра Лукашенка. При цьому, як заявили на підприємстві, НПЗ продовжує роботу в штатному режимі.
Другий нафтопереробний завод Білорусі - Мозирський НПЗ - також збирається приєднатися до страйку. Цілком ймовірно, і це підприємство продовжить випуск продукції під час протестів.
Але ситуація в Білорусі залишається слабо прогнозованою: по-перше, в разі поглиблення політичної кризи, заводи можуть, принаймні тимчасово, повністю припинити виробництво, по-друге, і цього також не можна повністю виключати, Росія може перекрити на ці НПЗ подачу нафти - в якості покарання і примусу до інтеграції - адже не секрет, що саме нафтопереробка є важливим джерелом заробітку для маленької Білорусі, яка значну частину нафтопродуктів спрямовує на експорт, в тому числі, і в Україну.
Ризики є
Аналітик НАФТОРИНКУ Олександр Сіренко вважає загрозу припинення поставок з Білорусі цілком реальною. "Як би не переконували, що всі виробництва працюють, поставки сировини йдуть, ми чудово знаємо з власного досвіду, як все може змінитися за лічені дні. Зараз там або вже революція, або передреволюційний стан. Йдеться про зміну влади, а зміна влади не завжди проходить гладко для економіки", - заявив він в коментарі "Апостроф".
Україна, треба сказати, сильно залежить від білоруських поставок нафтопродуктів. "В імпорті і по бензину, і по дизпаливу Білорусь займає близько 45%", - говорить Олександр Сіренко.
За словами Директора консалтингової групи "А-95" Сергія Куюна, на нафтопродукти з Білорусі припадає понад 30% українського ринку. Якщо говорити по конкретним видам палива, то білоруський бензин - це 37% вітчизняного ринку, дизель - 25%, скраплений газ - 15%, зазначив експерт.
До речі, імпорт з Білорусі зріс через скорочення, зі зрозумілих причин, поставок з Росії (хоча повністю поставки з РФ не припинилися).
Відповідно, зупинка поставок з Білорусі може виявитися для нашої країни досить чутливою.
"Нервозність ринку вже досить висока, незважаючи на те, що поки (з Білорусі) все їде", - сказав Сергій Куюн.
Протести в Білорусі
Дизель Шоу must go on!
Особливо критичними для України є поставки дизельного палива. "Це - наймасовіший ресурс, який ми завозимо. З 10,5 мільйона тонн (на рік - "Апостроф") світлих нафтопродуктів, 7 мільйонів тонн з хвостиком - це дизельне паливо", - говорить Сергій Куюн.
Втім, за його словами, зараз на українському ринку утворилися колосальні запаси дизпалива, зроблені ще навесні, так як тоді через коронавірус ціни обвалилися, і трейдери скористалися цією ситуацією.
Олександр Сіренко згоден: "По дизелю ми зараз перелиті".
Таким чином, навіть якщо імпорт з Білорусі зупиниться, запасів на найближчий час має вистачити. "Об'єми поставок залишаються на дуже високому рівні (липень також виявився в цьому плані рекордним), вони вище, ніж в минулому році. На ринку хороший запас палива, тижні на два-три", - зазначив Сергій Куюн.
Але що буде в цей період міжсезоння?
"Кілька днів ми будемо в паніці, а потім знайдемо нові джерела", - говорить Олександр Сіренко.
Однак легких потрясінь все ж уникнути не вдасться. Поки нервозність на ринку в зв'язку з подіями в Білорусі на цінах не відбилася, але в перспективі деяка цінова турбулентність не виключена.
"Об'єктивно, будь-які нові поставки, особливо, коли вони термінові, звичайно, будуть дорожче, - сказав Сергій Куюн. - Вони будуть дорожче на 30-40 доларів/тонна. Це означає, що літр дизельного палива подорожчає на 80 копійок - 1 гривню (зараз середня по Україні роздрібна ціна дизпалива становить 22,35 гривні/літр, відповідно, можна очікувати подорожчання до 23,15-23,35 гривні/літр - "Апостроф"). Але ринок так може реагувати на зміни котирувань і у спокійні часи" .
Олександр Сіренко також не виключає зростання цін, але вважає, що на роздробі він не відіб'ється: "Подорожчання відбудеться в дрібному опті на лічені копійки. Люди взагалі не повинні турбуватися".
"Велике будівництво" під загрозою?
До речі, окремо потрібно сказати про імпорт з Білорусі бітуму. За словами Сергія Куюна, частка білоруського бітуму на українському ринку становить близько 50%.
Бітум, як відомо, використовується в автодорожньому будівництві, а в Україні зараз реалізується державна програма "Велике будівництво". Виходить, що цей грандіозний проект опинився під загрозою?
Новозбудований автошлях
Експерти вважають, що проблема існує, але її цілком можливо вирішити.
"Є внутрішній виробник, якому, напевно, навіть на руку можливі події в Білорусі. Кременчук (Кременчуцький НПЗ, Полтавська область) зможе повернути собі частку 60% ринку, - говорить Олександр Сіренко. - І я думаю, що ми вперше отримаємо бонус від подій у сусідів. Раніше ж на наших бідах якраз наживалася Білорусь".
Ну, а те, що не покриє внутрішнє виробництво, доповниться імпортом. Але вже не з Білорусі, а з інших джерел. Вже сьогодні все більше поставок бітуму в Україні здійснюється по морю, і, в разі необхідності, їх можна буде збільшити.
Море, море, світ бездонний
При цьому нарощування морських поставок, у разі припинення імпорту з Білорусі, може торкнутися не тільки бітуму, але і бензину, і дизпалива, і автомобільного газу.
За словами Сергія Куюна, якщо раніше по морю в Україні здійснювалися дискретні поставки, як правило, при виникненні яких-небудь кризових ситуацій, то тепер вони стали цілком буденними: "В цьому році завантаження портів зросла вдвічі".
В яких країнах замість Білорусі Україна буде купувати нафтопродукти? Це, насправді, не так вже й важливо. Як розповів Олександр Сіренко, дизельне паливо приходить в нашу країну, наприклад, з Греції, Італії, навіть Ізраїлю, скраплений газ - з Єгипту, Румунії, Казахстану, Алжиру.
Очевидно, що логістика таких поставок дорожче, ніж білоруський імпорт. І вже, тим більше, ніж внутрішнє виробництво.
"Ми настільки багаті, що можемо собі дозволити такі поставки, при цьому не можемо запустити український завод? - обурюється Олександр Сіренко. - Якби Кременчук та Шебелинка (Шебелинський газопереробний завод, Харківська область) покривали 70% ринку, більше ні про що і мріяти не треба. Це нормально, коли дві третини - внутрішнє виробництво, а не навпаки".
Таким чином, драматичні події в сусідній країні можуть дати Україні шанс налагодити, а, точніше, відродити виробництво нафтопродуктів, яке істотно скоротилося. Інше питання, - чи скористаємося ми цим шансом.