RU  UA

Четвер, 2 травня
  • НБУ:USD 39.30
  • НБУ:EUR 41.95
НБУ:USD  39.30
Регуляторна політика

Допомогти Збройним Силам України! Посилання для переказів

Бодяжного пального буде ще більше - економіст про регулювання цін на бензин в Україні

Заборони та обмеження не працюють

Заборони та обмеження не працюють Фото:

Кабмін запровадив держрегулювання цін на пальне. Це вже не перша спроба контролювати ціноутворення на ринку пального. Раніше це призводило до катастрофічного зростання кількості нелегальних АЗС. Нині 20-30% ринку паливно-мастильних матеріалів перебувають у тіні. Щороку від нелегальних АЗС бюджет несе збитки у чотири мільярди гривень. З 2019 року задля зниження цін на пальне влада пішла на консенсус із легальними АЗС та погодилася прибрати з ринку тіньові заправки. Закрили майже півтори тисячі станцій, утім, на думку експертів "Економічної правди", більшість з понад 800 офіційно "закритих" АЗС знову працюють. Чи реально регулювати ціни на пальне в Україні та чи можна побороти нелегальні заправки, в ефірі Апостроф Live на Апостроф TV розповів економіст ОЛЕКСАНДР ОХРІМЕНКО.

- Як вам ця історія з обмеженнями цін на пальне?

- Це вже в історії України було і не один раз. Були і обмеження, але вони не працюють. Ви самі розумієте, що будь-яке обмеження викликає проблеми з постачанням. Але бізнес – це бізнес. Він не буде втрачати прибуток, або працювати у збиток. Тоді з’являється або бодяжне пальне – було в історії України таке – або зникає якась частина палива.

Зрештою, всі ці обмеження не працюють. Якщо влада вже дійсно так хоче регулювати, то будь ласка. У нас є держрезерв, купуйте дешеве пальне і потім продавайте його на ринку, регулюючи ціну. З точки зору законодавства та теорії, так треба робити.


- Але коли людина чує, що бензин справді дорогий, вона хоче, щоб він був дешевшим. З точки зору користувачів паливом, які не розбираються в цих механізмах, такі дії видаються правильним кроком?

- З точки зору піару – так. А з точки зору реального життя це не працює. Я розумію, що кожен хоче, щоб бензин був дешевим. Але я звертаю вашу увагу на те, що в нас дійсно дуже велика кількість людей використовують не бензин, а, наприклад, газ для заправки автомобілів. Це в нас дуже популярний вид пального.

Тож на сьогоднішній момент багато українців на бензин взагалі не дивляться та обурюються, чому зростає ціна на газ. Тут теж дуже цікава ситуація. Хтось сварить бензин, хтось сварить автомобільний газ. А в цілому всі сваряться, всі хочуть безкоштовно, всі хочуть дешево. Я ж не заперечую, що всі хочуть дешево, але так не буває.

- Є твердження, що граничний розмір торгівельної надбавки унеможливить маніпуляції цінами, стабілізує ринок роздрібної торгівлі пальним та створить прозорий механізм ціноутворення. Це слова пана Петрашка. Чи можливий прозорий механізм ціноутворення, щоб споживач і покупець були задоволені, а ринок – збалансованим?

- Прозора система ціноутворення – цілком можлива. Давайте візьмемо приклад Ісландії або Німеччини. Там ціни вищі, значно вищі. І німці теж незадоволені, бо високі ціни. Але система там прозора. У нас, на жаль, час від часу фахівці говорять, що на ринку є так зване бодяжне нелегальне паливо. Так, воно існує. Але якщо ви вводите обмеження, бодяжного палива стає ще більше.

У нас, на жаль, прозорого ринку немає і не буде. В нас ця система працює і задовольняє більшість населення України. Це традиції.

- Давайте згадаємо про тіньові АЗС. На вашу думку, якщо буде така регуляція цін, варто чекати розквіту нелегальних заправок?

- Так. Коли Юлія Тимошенко була прем’єром, вона дуже любила регулювати ціни. Вона відмовилася від цього, тому що кількість нелегальних АЗС настільки зросла, що вже не знали, що з ними робити. Будь-який бізнесмен – навіть легальний – бачить: так не можна, так не можна, а ось так можна. Тим паче дати "на лапу" перевіряючому дешевше, ніж сплатити всі податки. Ця ситуація існує та існуватиме далі.

- Як можна боротися з тіньовими АЗС? З цим же треба щось робити.

- Це нереально. Не буду вказувати пальцем, але навіть у Київській області видно, що є тіньові АЗС. Там проїжджає поліція, депутати. Всі бачать це. Але приїжджає перевіряючий: дав йому "на лапу", йди собі подалі.

Ці АЗС фактично не сплачують податки. По документах там найімовірніше зареєстровано якесь ПП, яке торгує мастилом. Ви ж розумієте, що відкупитися значно дешевше. Ті ж перевіряючі кажуть: якщо ми закриємо їх, то як ми будемо жити, хто ж нам на лапу даватиме? Тут система побудована дуже чітко.

Такі заправки забезпечують існування прошарку перевіряючих, а відповідно забезпечують і тих депутатів, котрі теж на цьому годуються. Ті, хто продають, теж задоволені. До того ж, на нелегальних АЗС значно дешевше паливо. Воно неякісне, але дешеве. І тут вже працює психологія людей.

Новини партнерів

Читайте також

Кредитна кабала: що вигадали у Верховній Раді з процентною ставкою

Заборона кредитних компаній не вирішить проблему несправедливих процентних ставок за позиками, але необхідне жорсткіше регулювання