Матдопомога за голос: як українці платять за підкуп самих себе

Напередодні виборів боротьба за виборця стає все більш витонченою

Фото: EPA

"Сітки" підкупу виборців в Україні напередодні виборів зростають швидше, ніж бамбук у тропічному лісі. І якщо на початку року на схеми оптової скупки голосів звертали увагу тільки активісти, то за два тижні до виборів відчули недобре вже і в МВС. Як влада заробляє собі лайки у виборчих бюлетенях, та ще й на наші податки, розбирався "Апостроф".

Матдопомога за голос

Безумовно, адмінресурс стає чарівним Екскалібуром напередодні виборів, адже той, хто володіє адмінресурсом, володіє голосами електорату, а значить, і владою. І поки конкурентам нічого не залишається, як розганяти "зраду" з бігбордів, влада може робити "реальні справи", заробляючи очки у виборців.

Однією з таких реальних справ стала роздача так званої матеріальної допомоги малозабезпеченим верствам. Але не за просто так і не всім, а лише тим українцям, хто готовий проголосувати за "правильного" кандидата.

Ще на початку лютого про подібну схему в Одеській області розповів місцевий активіст Андрій Юсов. За його словами, у селищі Цебрикове по домівках жителів ходили соціальні працівники та пропонували їм написати заяву на матеріальну допомогу. Грошей пропонували небагато: лише тисячу гривень, та й відпрацювати її зовсім нескладно.

"Так, людей "просять" на виборах президента підтримати одного з кандидатів, просто збіглося, що він зараз президентом працює", - написав активіст на своїй сторінці в Facebook.

Пізніше скандал розгорівся в Дніпрі. Там активісти організації "Громадський контроль" викрили місцеву владу в роздачі матеріальної допомоги бюджетникам за спрощеною процедурою: за пред'явленням тільки паспорта та ідентифікаційного коду. Викликали поліцію. Правоохоронці відрапортували, мовляв, усе в рамках закону, адже ще в жовтні минулого року на сесії міськради було прийнято документ "Про затвердження положення про призначення і надання адресної матеріальної допомоги окремим категоріям громадян" та виділено 140 мільйонів гривень. Ось в рамках цього документа люди і отримували матеріальну допомогу. У мерії міста, звичайно, назвали нападки "Громадського контролю" маніпуляцією, але від гріха подалі, через кілька днів після скандалу, скасували спрощену систему отримання грошей.

Але одна справа - заяви активістів, і зовсім інша - конкретні факти, викладені главою МВС. Так, 11 березня, виступаючи в ефірі одного з національних телеканалів, Арсен Аваков зазначив, що правоохоронці розслідують кримінальну справу щодо скупки голосів у місті Васильків Київської області.

"Один зі штабів провладної команди наймає агітаторів, ті вибирають 100 осіб, як правило, найбідніших, йдуть до них у квартири і запитують, чи готові вони підтримати кандидата. Якщо так, то пропонують допомогу. Зі 100 осіб 30 говорить: "Ми готові". Цих людей записують, йдуть до райради або соцзабез зі списком і кажуть керівнику райради або меру виділити цим людям по тисячі гривень. Використовуючи засоби програми "Турбота", закладеної в бюджеті", - пояснив Арсен Аваков.

За словами міністра, після отримання грошей з людиною зв'язується агітатор зі штабу і наполегливо просить виконати обіцянку і підтримати потрібного кандидата. Понад дві тисячі людей у Василькові, так чи інакше причетних до "сітки" підкупу, вже отримали від поліції повістки з викликом на допит.

Фото: EPA

Ідеальний злочин

Звичайно, саме по собі отримання одноразової матеріальної допомоги від держави не є злочином. Наприклад, на національному рівні на такий вид виплати можуть претендувати військовослужбовці, які стали інвалідами внаслідок виконання ними професійних обов'язків, або члени сім'ї військового, якщо він загинув.

Одноразову допомогу від Мінсоцполітики можуть отримати і переселенці, які опинилися у важких життєвих ситуаціях, але тільки в тих випадках, якщо в спеціальному фонді міністерства, що наповнюється за рахунок пожертвувань, є гроші. Працівники бюджетної сфери також мають право претендувати на одноразову матеріальну допомогу у зв'язку з сімейними обставинами, на оплату лікування, оздоровлення дітей, поховання.

А ось на місцевих рівнях матеріальна допомога може виплачуватися взагалі на будь-які цілі. Все залежить від того, яке рішення приймуть на сесії місцеві депутати. Наприклад, у Червоненській об'єднаній територіальній громаді (ОТГ) Житомирської області місцева влада вирішила видавати матеріальну допомогу жителям до ювілейних днів народження на 90, 95 і 100 років.

А в Буринській ОТГ Сумської області вирішили доплачувати молодим мамам понад державну допомогу при народженні дитини ще по 20 тисяч гривень.

Втім, матеріальну допомогу "під вибори" офіційно, звичайно ж, проголосувати можна, як і довести причинно-наслідковий зв'язок між матдопомогою і умовлянням проголосувати за того чи іншого кандидата. У цьому і полягає вся "принадність" цього, практично ідеального злочину.

"Якщо агітатори від кандидата радять виборцю написати заяву, а пізніше повідомляють, що виплата матеріальної допомоги стала можливою тільки за сприяння їхнього кандидата, то такі справи в судовому порядку дуже складно буде довести. Що це саме підкуп виборців, - пояснює "Апострофу" гендиректор громадської організації "Комітет виборців України" Олексій Кошель. - Це так само, як кандидат приїжджає в лікарню і передає символічний чек і каже про те, що ці кошти він вибив із державного бюджету або, коли кандидати масово відвідують школи і кажуть, що за сприяння їхньої партії стала можливою реконструкція школи. Тут так само: виборцям нагадують, що вони отримали матеріальну допомогу за сприяння кандидата".

Ще одна "принадність" цієї технології в тому, що вона доступна не тільки провладному кандидату, а й усім, більш-менш, вагомим політикам, хто має політичну підтримку у регіонах, адже на місцях адмінресурс - у кожного свій.

"Використовують таку схему не тільки партії, які при владі в парламенті. Ми ж розуміємо, що на місцях мери міст і депутатська більшість можуть належати до місцевих партій. Правда, вони можуть і домовлятися з великими гравцями про співпрацю", - говорить "Апострофу" регіональний координатор руху ЧЕСНО Ірина Федорів.

Наскільки така технологія дієва, сказати складно, адже далеко не факт, що, отримавши гроші, виборець дійсно проголосує за свого благодійника. З іншого боку, якби схема не працювала, політики б цим не займалися.

"Все ж бюджетні виплати, які зв'язуються в публічному полі з певним кандидатом, підтримуються значною частиною населення. Як мінімум, тією частиною, яка отримує ці виплати під час виборів", - коментує ситуацію "Апострофу" аналітик громадянської мережі "Опора" Олександр Клюжев.

Роздача слонів у вигляді матдопомоги, далеко не єдиний вид оплати передвиборної кампанії кандидатів за наш рахунок.

"Під час виборів в принципі інтенсифікуються бюджетні виплати та бюджетні програми, зокрема, місцеві. У низці регіонів бюджетні програми отримали серйозне фінансування", - зазначає Клюжев.

Наприклад, днями в уряді заявили, що з 1 квітня багатодітним сім'ям почнуть виплачувати додаткову допомогу для догляду за дітьми в розмірі 1,7 тисяч гривень, починаючи з третьої дитини. До речі, з 1 квітня зростуть і доплати військовим першої і другої лінії оборони на дві і одну тисячу гривень відповідно. А до цього була монетизація субсидій живими грошима.

На перший погляд, підвищення соцстандартів - це, звичайно, добре.

"Але люди не розуміють головного: коли бюджет спустять на такі подачки, не будуть реалізовані ключові інфраструктурні проекти, - підкреслює Ірина Федорів. - Наприклад, за ці бюджетні гроші місту можна було б закупити автопарк і створити комунальне підприємство. І тоді місто регулювало б ціни на проїзд, і людина не платила б 8-10 гривень приватному перевізнику, а платив би 5-6 гривень - комунальному".

Фото: Gettyimages

Як боротися

Чи можливо боротися з такими бюджетними настановами? Свою частину роботи, звичайно, повинні виконувати правоохоронці, але знову ж таки, довести в суді причинно-наслідкові зв'язки між донатом від кандидата і голосом за нього практично неможливо.

У теорії, можна було б внести зміни в законодавство.

"Якщо всі ці блага люди отримують перед виборами, то було б логічно заборонити будь-якій гілці влади роздавати "плюшки" за півроку до виборів. Хотіли робити хороші справи? Так для цього було чотири з половиною роки", - підкреслює координатор ЧЕСНО.

Однак Олександр Клюжев не впевнений, що законодавчі обмеження зможуть змінити ситуацію, навіть якщо парламент (що уявити практично неможливо), їх прийме.

"Зловживання адміністративними ресурсами і бюджетними адміністративними ресурсами вважається одним із найнебезпечніших викликів для стандартів демократичних виборів. У деяких країнах намагалися обмежувати бюджетні програми або їх інтенсифікацію під час виборів, але говорити про успіх цих механізмів поки не доводиться, адже органи влади повинні нормально функціонувати в будь-який момент розвитку країни", - резюмує експерт.

Відповідно, припинити агітацію за бюджетний рахунок можливо, тільки вибравши у владу тих політиків, які в майбутньому не будуть використовувати цю технологію.

Читайте також

Підуть під ніж? Навіщо Безугла накинулася на генералів

Нынешняя критика генералов со стороны Безуглой имеет под собой основания

Людина справи. Що відомо про новий кейс Коломойського

Сидя в изоляторе, Коломойский коллекционирует уголовные дела

Наша відповідь "Вагнеру"? Чи є реальним сценарій створення приватних армій в Україні

Создание частных подразделений вызвало неоднозначную реакцию у экспертов