RU  UA  EN

Понеділок, 23 грудня
  • НБУ:USD 41.55
  • НБУ:EUR 43.25
НБУ:USD  41.55
Політика
Погляд

Чому малий бізнес - переслідувана меншість

Думку народного депутата Андрія Ніколаєнко

Думку народного депутата Андрія Ніколаєнко Фото: unian

Красномовне мовчання президента Володимира Зеленського в ході акції бізнесу "Кава з президентом" і вчорашня заява прем'єр-міністра Олексія Гончарука з майже "людоїдським" афоризмом: "Малим переживати нема чого" в фарбах денонсує передвиборче гасло ЗЕ-команди про лібертаріанську ідеологію реформ. Примус і силове вирішення проблеми - це нова державна політика в сфері фіскальної політики, вважає народний депутат України і член комітету ВР з питань фінансів, податкової та митної політики Андрій Ніколаєнко та незалежний експерт в області оподаткування В'ячеслав Черкашин.

У боротьбі з тіньовою економікою і гонитві за декількома тисячами великих компаній, що використовують спрощену систему оподаткування як внутрішню низькоподаткову зону, обов'язок застосування касових апаратів (фіскалізація розрахунків) і процедури зберігання первинної документації ставляться економічнию владою десяткам тисяч фізичних осіб - підприємців з малого і мікробізнесу.

Ніхто з нинішньої монобольшості в поспіху турборежиму, не обтяжуючи себе простим питанням: а чи є більш цивілізоване (менш "криваве") вирішення проблеми зловживання спеціальним режимом оподаткування, яким є спрощена система оподаткування?

А рішення існує. І мало того - знаходиться в рамках виконання відразу двох міжнародних зобов'язань України:

- по BEPS project - план дій в галузі міжнародного оподаткування, розроблений ОЕСР/G20, до якого наша країна приєдналася ще 01.01.2017;

- Угода про асоціацію між Україною та Європейським союзом.

Перший документ пропонує нам механізм "Тесту основної діяльності" (principal purpose test або РРТ), вмонтований в багатосторонню конвенцію MLI і починає застосовуватися в нашій країні вже з 1 грудня 2019 року (Закон № 2 692 від 28.02.2019 року). Суть РРТ - компанія не може користуватися пільговою ставкою оподаткування згідно з конвенцією, якщо буде доведено, що основною метою здійснення операції є отримання податкової переваги. Але що заважає поширити цю ідеологію з зовнішньоекономічних операцій ще й на внутрішні?

За умови, підкреслюємо, належного застосування контролюючими органами "тесту основної мети", Україна отримає потужний інструмент боротьби з тими платниками податків, які уникають сплати податку, використовуючи агресивні стратегії податкового планування як за межами країни, так і всередині неї, включаючи зловживання спрощеною системою оподаткування.

Друга альтернатива стосується імплементації окремих положень європейського законодавства (а саме ст. 6 Council Directive (EU) 2016/1164 або ATAD I), зокрема загальних правил протидії ухиленню від сплати податків (General Anti- Avoidance Rules або скорочено GAAR), підлягаючих повсюдного впровадження в країнах Євросоюзу до 31.12.2018 року.

GAAR є європейським аналогом РРТ і надає податковому органу повноваження перешкоджати схемам, головною метою (однієї з головних) яких є отримання компаніями-платниками податку на прибуток неправомірних податкових переваг, включаючи право відмовляти в застосуванні податкових пільг за угодою і нарахування податкових зобов'язань за національними а не міжнародними правилами.

І знову ж таки, зазначена філософія, за умови її поширення на внутрішні операції, в значній мірі вирішує проблему зловживань спеціальними режимами оподаткування - без поразки в правах і додаткового обтяження процедурами податкового контролю представників малого бізнесу.

У висновку, опонуючи оттакому фіскальному ранкізму команди влади по відношенню до здорового глузду і частини платників податків, наведемо ще кілька аргументів:

По-перше, питання фіскалізації суб'єктів спрощеної системи оподаткування не може бути ізольованим. Його треба розглядати в більш широкому контексті податкової або навіть ширше - великої економічної реформи, яка, перш за все, містить місію на радикальне спрощення і здешевлення ведення бізнесу і вирівнювання правил гри.

По-друге, нереформована нова / стара податкова служба, уражена недугою корупції і далеко не сервісною ідеологією взаємовідносин з бізнесом, за визначенням не зможе забезпечити виконання прем'єрської обіцянки "не чіпати хороших ФОПів, а бити тільки поганих". Дискреція (право чиновника, кого вибирати) все одно призведе маховик репресій до сумного результату: ліс рубають - тріски летять!

І, нарешті, підсумки дослідження експертів Міжнародного валютного фонду (WP/15/73) результатів фіскалізації в 20 країнах світу свідчать, що:

- незважаючи на значну вартість для держави і бізнесу, позитивний фіскальний ефект від обов'язкового введення касових апаратів не можна вважати доведеним. А твердження про блискавичний успіх фіскалізації ґрунтуються на окремих одиничних прикладах і не підтверджуються наявними даними;

- технологія, в даному випадку обов'язок мати касовий апарат, сама по собі не здатна змінити поведінку людей в середньостроковій перспективі. Тому всі позитивні ефекти, що спостерігалися від фіскалізації, за кілька років зникали, а витрати бізнесу і держави залишалися. Під позитивним ефектом малося на увазі короткострокове (на рік-два) збільшення податкових надходжень;

- розглядати фіскалізацію як "золотий ключик" від детінізації це помилка. Фіскалізація може бути ефективною тільки тоді, коли базується на ретельному аналізі ризиків в різних сегментах платників податків і пропонує набір заходів для зменшення цих ризиків. Іншими словами, фіскалізація має сенс тільки в відношенні ризикових груп платників податків.

Читайте також