RU  UA  EN

Неділя, 22 грудня
  • НБУ:USD 41.55
  • НБУ:EUR 43.25
НБУ:USD  41.55
Політика

Миротворці, мур або щось іще: які плани "Б" щодо Донбасу є у Зеленського

На що готові в команді Зеленського заради встановлення миру на Донбасі

На що готові в команді Зеленського заради встановлення миру на Донбасі Фото: president.gov.ua

Незважаючи на те, що Україна сподівається врегулювати ситуацію на Донбасі за допомогою так званої "формули Штайнмайєра", влада не виключає її провал і впровадження плану "Б" на окупованих територіях. Про один з таких варіантів напередодні розповів глава Міністерства закордонних справ України Вадим Пристайко.

Втім, плани "Б" щодо Донбасу озвучували і до нього. Зокрема, і сам президент Володимир Зеленський. Цікаво, що, судячи з того, що плани абсолютно різні, у влади є відразу кілька "запасок" для Донбасу. "Апостроф" розповідає про всі озвучені раніше варіанти.

План "Б" від Пристайка

Україна сподівається, що переговори щодо Донбасу у "нормандському форматі", які можуть відбутися вже в листопаді, допоможуть натиснути на Росію і зрушити ситуацію на Донбасі з мертвої точки.

Однак є побоювання, що з нормандського формату, як і з мінських переговорів, вийде чергова балаканина, підсумком якої стане заморожування ситуації на Донбасі. У цьому випадку Україна все ще сподівається на те, щоб залучити до врегулювання ситуації миротворців ООН. Саме про це заявив напередодні Пристайко.

"У нас завжди є план "Б". Одна з таких ідей - запропонувати світовій спільноті допомогти нам місією з підтримки миру", - розповів глава МЗС України.

Він зазначив, що ця тема обговорювалася і раніше, але "ніхто навіть не наблизився до вирішення" питання про введення миротворців.

На тлі цієї заяви Пристайка цікаво прозвучала і заява нардепа від "Слуги народу" Ірини Верещук, яка заявила, що тема миротворців підтримується президентом і його командою. Мало того, Україна нібито навіть вже підготувала звернення в ООН з цим питанням.

При цьому ООН проситимуть, щоб миротворці перебували на ділянці кордону між Україною і РФ.

Втім, ще коли тема з миротворцями на Донбасі обговорювалася при президентстві Петра Порошенка, Росія неодноразово виступала спершу взагалі проти їх розміщення, а після - проти розміщення саме на кордоні.

Воно й зрозуміло, якщо кордон опиниться під контролем ООН, як же Путін зможе відправляти "гуманітарку" своїм маріонеткам на Донбасі. Інша справа, коли миротворці перебуватимуть на лінії розведення і частина Донецької та Луганської областей за фактом залишиться під контролем путінських бойовиків.

Плани "Б" Зеленського: миротворці або стіна

Про миротворців раніше говорив і сам Зеленський під час 14-годинного прес-марафону. Він назвав таку ідею одним з напрямків, який обговорюватимуть у "нормандському форматі".

Зокрема він висловив думку, що після розведення сил на Донбасі ситуацію повинні контролювати українська поліція, СБУ, а на кордоні - українські прикордонники і миротворці.

"Я думаю, що у нас має бути спільне забезпечення миру. Тут не вийде, що тільки поліція або Служба безпеки", - заявив він.

Є у Зеленського і більш радикальний план "Б" щодо Донбасу. Можливо, саме його він мав на увазі під час марафону. Тоді він сказав, що не хотів би вдаватися в деталі. Воно й не дивно. Як пізніше стало відомо, під час закритої зустрічі з ветеранами війни на Донбасі Зеленський заявив, що готовий відгородитися від Донбасу величезною стіною, якщо через рік миру там так і не буде.

Таким чином ситуація на Донбасі буде заморожена, але влада має намір перед таким кроком повернути на підконтрольну територію всіх, хто вважає себе українцем. Втім, сам Зеленський вважає такий план "Б" одним з найбільш негативних і сподівається, що до такого не дійде.

План "Б" від експертів: Міжнародна тимчасова адміністрація

Експертне середовище неодноразово виступало з ініціативою альтернативних варіантів врегулювання ситуації на Донбасі, оскільки Мінськ-2 хоч і сприяв деескалації конфлікту та призупиненню повномасштабних бойових дій, але за весь цей час так і не спромігся досягти помітного прогресу у виконанні його безпекових чи політичних положень.

Як наслідок, на Україну тиснуть усі зовнішні гравці, які вимагають від Києва виконати свої зобов'язання. Водночас жоден із зовнішніх гравців, окрім РФ, не володіє засобами впливу на бойовиків. Росія ж використовує свій статус в РБ ООН, ОБСЄ, вплив на сепаратистські утворення, інші військово-дипломатичні, інформаційні, економічні та інші інструменти для постійного послаблення позицій України.

Разом з тим, існує низка додаткових інструментів і можливостей, які не передбачені Мінськом-2, але й не суперечать йому. Більше того – вони напряму відображають міжнародну миротворчу і миробудівну практику. Таким інструментом насамперед може бути запровадження перехідної Міжнародної тимчасової адміністрації (МТА) на території ОРДЛО. Одними з перший такий шлях до миру представили експерти Міжнародного центру преспективних досліджень.

У світовій практиці МТА є формою легітимного забезпечення урядування протягом перехідного періоду на території, де не діють легітимні державні структури. Створення МТА узгоджується сторонами конфлікту та затверджується Радою Безпеки ООН, яка приймає відповідну резолюцію на підставі Глави VII Статуту ООН "Дії стосовно загрози миру, порушень миру й актів агресії". ООН неодноразово застосовувала МТА в різних ситуаціях, які виникали внаслідок деколонізації (Західний Іріан, Намібія), розпаду держав (терени колишньої Югославії), внутрішнього конфлікту (Камбоджа) чи іноземної окупації (Східний Тимор).

На думку експертів, Україні слід звернути увагу на досвід діяльності Тимчасової адміністрації ООН в Хорватії (для Східної Славонії, Барані та Західного Срема).

МТА як правило передбачають створення військової та цивільної адміністрації на неконтрольованій території. Відповідно до угоди між сторонами конфлікту та резолюції РБ ООН, МТА можуть виконувати такі функції:

  • безпекові (розведення сторін, роззброєння та реінтеграція комбатантів, демілітаризація та розмінування території, повернення переміщених осіб);
  • поліцейські (створення тимчасових поліцейських сил та судової системи, відновлення правопорядку, сприяння амністії та співпраця з міжнародними трибуналами);
  • політичні (забезпечення громадянських та політичних прав і свобод, створення тимчасових органів місцевого самоврядування, підготовка та проведення місцевих виборів);
  • соціальні (надання гуманітарної допомоги, налагодження системи освіти та охорони здоров'я);
  • економічні (відбудова промислових та інфраструктурних об'єктів шляхом залучення міжнародних донорів).

Тобто МТА здебільшого являють собою перехідний етап розвитку певної території та громади на шляху відокремлення чи повернення до складу держави.

План "Б" для Донбасу: в ЄС задоволені

Варто зазначити, що напередодні Пристайко також виступив в ЄС, де озвучив якийсь із планів "Б" України щодо Донбасу. Який саме - в ЄС не повідомили, проте заявили, що в захваті від ідеї.

"Ми побачили деякий позитивний розвиток і хочемо підтримати його", - запевнила високий представник ЄС з питань зовнішньої політики і політики безпеки Федеріка Могеріні.

В українському суспільно-політичному дискурсі наразі немає консенсусу щодо шляхів реінтеграції ОРДЛО. Основна суть дискусії зводиться навколо доцільності імплементації Мінських угод чи їх окремих положень. Водночас Україна досі не запропонувала механізм вирішення конфлікту. МТА чи миротворці - ці інструменти доповнюють існуючі Мінські домовленості і можуть вивести переговори у існуючих форматах з глухого кута.

Хоча так звані ДНР/ЛНР є формальною стороною конфлікту, їх військові дії та політичні кроки цілком залежать від позиції Росії. Як наслідок, Україні доведеться таки вести переговори з Росією. Для успіху цих переговорів потрібно максимально розширити переговорний пакет - чим ширшим буде переговорне меню, тим більше буде шансів відстояти свій варіант врегулювання конфлікту.

Читайте також