Введення 12-річної системи освіти в Україні було сприйнято далеко не усіма батьками. Багато хто скаржиться на те, що їхні діти будуть ставати випускниками надто пізно – у 18-19 років. Окрім того, рівень викладання в українських школах не відповідає сучасним реаліям, і відсиджувати зайвий рік ані школярі, ані дорослі не бачать сенсу. Останнім часом навіть пішли розмови про відміну даної реформи, що заперечує в. о. міністра освіти Сергій Шкарлет. Більше того, чиновник озвучив ще одну суперечливу ідею – розпочинати навчання у школі з 5 років. Чому проти виступають освітяни та психологи – читайте в матеріалі "Апострофу".
До школи у 5 років
Таку заяву очільник МОН зробив, коментуючи чутки про можливе скасування дванадцятирічної системи шкільної освіти та повернення до десятирічної. Шкарлет пояснив, що знає про невдоволення батьків з приводу того, що діти будуть закінчувати школу у 18-19 років, та при цьому вказує на європейську практику.
"Для мене є абсолютно зрозумілим, чому саме 12-річна система. Це загальноєвропейська тенденція. Наприклад, у Німеччині, в деяких федеральних землях, дитина не зможе вступити до магістратури, якщо в неї попередньо немає 15,5 років навчання: 12 років школи і 3,5 роки бакалаврату", – зазначив він.
Та щоб знизити вік випускників середніх навчальних закладів, в. о. міністра як раз і пропонує відправляти дітей до школі з 5 років. Принаймні така практика існує в деяких країнах ЄС, каже Шкарлет. Така пропозиція вже звучала на нараді в МОН із керівниками облуправлінь, і чиновник вважає, що це варто обдумати, враховуючи стандарти Нової української школи (НУШ), та обговорити на педрадах, в інститутах підвищення кваліфікації, з батьками.
Батьки виступають проти
Заяву очільника МОН активно почали обговорювати в соцмережах, зокрема на сторінці групи "Батьки SOS " у Facebook. Ініціативу Шкарлета здебільшого не підтримують.
"З власного досвіду: навіть та дитина, яка з чотирьох рочків читає двома мовами, рахує та виконує арифметичні дії в межах від 0 до 100, психологічно до школи не готова. Або інша сторона медалі – не готовий вчитель до такої дитини. Але в школу йдуть діти з шести років, і НУШ в багатьох випадках лише на папері, в реаліях – 5 уроків та домашні завдання. А якщо з семи віддавати до школи, то в армію хлопців майже з випускного намагаються забрати. Золота середина де?", – пише Оксана Петрук з Полтави.
Олена Подолинна з Дніпра, яка віддала сина до школи у 6 років, вважає такий крок помилкою, і не сумнівається, що з 7 років навчання йому далося б набагато легше та ефективніше.
"Дуже сумнівалася, коли віддавала у 6 років, шкода було відбирати рік дитинства у свого хлопчика. Але майже вся група йшла в перший клас, і ми здалися. Досі шкодую. Цей рік – величезний крок. І хоча син зміг швидко адаптуватися - заняття спортом допомогли - віддай ми його в сім років, було б легше, навчання було б ефективнішим", – пише вона.
А от киянка Руслана Ярченко пропонує в. о. міністра спочатку порадитися з психологами. "Щоб потім батькам не довелося консультуватися з психіатрами" – відмітила вона.
Самі ж психологи також вважають ідею чиновника невдалою. Дитяча психологиня Світлана Ройз розповідає, що спеціалісти рідко бачать готовність до школи у дітей 6-ти років. А між 6-7 роками вміщається 5 років емоційного розвитку дитини.
За її словами, мотивація у дітей до 7 років – ігрова. А все, що в навчанні не є грою – виснажує дитину.
"Нам важливо враховувати, що нам зараз доведеться відновлювати всіх дітей (вчителів, батьків) після пандемії. Причому, відновлювати на всіх рівнях. Навчальна мотивація проявляється там, де безпечно. І нам знадобиться час, аби оцінити стан дітей, напрацювати досвід відновлення. І, мені здається, всі можливі сили зараз важливо спрямовувати на це", – каже психологиня "Апострофу".
Найчастіше при підготовці до школи звертають увагу на інтелектуальну, емоційну та соціальну готовність дитини. А також на моторну та фізичну готовність, та міцність імунітету. І дуже невелика кількість дітей зможе відповідати усім цим критеріям у 5-6 років, пояснює Ройз.
"За роки практики я зустрічала дуже мало дітей, готових до шкільного життя в 6 років. Я зустрічала, на жаль, не так багато дорослих, повністю укомплектованих до супроводу в школах шестирічок. Мені часто доводиться пояснювати вчителям, чому одна дитина 6 років та 8 місяців справляється легко з завданням, а друга у 6 з половиною років – почне це ж робити через кілька місяців", – ділиться досвідом психологиня.
"А якщо ми говоримо про перебування в школі 5-річок – це має бути взагалі зовсім інша школа, із зовсім іншим навчальним середовищем, із зовсім іншим підходом, стандартами, з абсолютно іншими фахівцями та завданнями", – додала вона.
Після шквалу негативних відгуків Сергій Шкарлет все ж трохи прояснив, як він бачить навчання дітей з 5 років. Чиновник визнав, що діти в 5-річному і 6-річному віці мають абсолютно різні рівні психофізичного розвитку, а тому в організації освітнього процесу повинні бути абсолютно різні підходи.
"Не йдеться про те, що діти в 5 років повинні сісти за парти на 35 хвилин уроку. Замість цього обговорюються нові форми отримання знань і придбання компетенцій із наступною зміною державних освітніх стандартів і програм", — зазначив Шкарлет, висловивши надію на плідне обговорення ідеї з експертним середовищем.
На свою користь він також додав, що зараз багато країн світу починають навчання дітей із 5 років. Зокрема, такий досвід мають США, Великобританія, Нідерланди та інші країни.
Школа в США
Та за даними Національної академії педагогічних наук України, у більшості країн Європи діти починають навчання з 6 років, і триває воно 12 років. Все, що за цими межами – де-факто є дошкільною освітою.
Не готові ні діти, ні вчителі
Експерти у галузі освіти також негативно поставилися до ідеї Шкарлета. На думку освітнього омбудсмена Сергія Горбачова, діти у 5 років абсолютно не готові йти до школи: "Це абсолютно інша методика та інший етап розвитку дитини. До цього не готові ані самі діти, ані система освіти, яка наразі не може навчати таких дітей", – сказав він у коментарі "Апостроф".
З ним згодна і докторка політичних наук, професорка, заслужена діячка культури України Інна Костиря. Вона додає, що у великих містах школи перевантажені, а в класах 30 та більше школярів, вчителі просто не впораються з такою кількістю маленьких дітей.
За її словами, це може бути у вигляді початкової школи, де 5-річних дітей будуть готувати до першого класу. Але віддавати у 5 років дитину до школи, це нонсенс.
"Я розумію, що діти сьогодні розвиваються набагато швидше, ніж раніше. Але все ж 5 років – це зарано. Давайте краще звернемо увагу на дитячі садочки, давайте більше уваги приділимо до них, та налагодимо систему, в якій діти там будуть отримувати набагато більше знань та підготовки до навчання у першому класі", – вважає вона.