RU  UA  EN

Четвер, 28 листопада
  • НБУ:USD 41.25
  • НБУ:EUR 43.35
НБУ:USD  41.25
Суспільство

Про зміни в процедурах бронювання військово­зобов’язаних працівників. Інтерв’ю з юристом Віталієм Нестором

Віталій Нестор Фото: facebook.com/Vitalii.Nestor

Старший партнер адвокатського об’єднання «Alarius», доктор юридичних наук Віталій Нестор в інтерв’ю "Апострофу" розповів, що саме зміниться в правилах бронювання з 1 грудня 2024 року.

- З 1 грудня 2024 року набувають чинності нові правила бронювання. Розкажіть, які саме зміни відбулися?

- Основною зміною стало те, що процес отримання бронювання тепер відбувається за уточненими критеріями та процедурами, доповнено підстави анулювання бронювання і конкретизовано, хто саме підлягатиме бронюванню. Однією з ключових вимог стала включення до вимог до приватних підприємств так званого «економічного бронювання». Так, нарахована середня заробітна плата працівників, які працюють на підприємствах приватного сектору економіки має становити не менше 2,5 мінімальних зарплат, що станом на листопад 2024 року еквівалентно 20 000 грн. Ба більше, не менше такої нарахованої зарплати має бути у кожного потенційного заброньованого працівника. За основу береться середні показники за звітний квартал.

- Чи стосуються ці зміни для підприємств, які вже мають статус критично важливих?

- Так, зміни стосуються усіх органів державної влади, підприємств установ та організацій які є критично важливими підприємствами або критично важливими установами. Всі підприємства мають підтвердити свою відповідність новим вимогам до 28 лютого 2025 року. Це стосується як рівня заробітної плати, так і фінансової дисципліни. Тепер враховується не лише відсутність заборгованості зі сплати єдиного соціального внеску, але й повна відсутність заборгованостей щодо всіх податків. Таким чином, уряд прагне забезпечити, щоб статус критично важливого отримували лише фінансово стабільні та ефективні підприємства.

- Чому запроваджено нові критерії до зарплат і податкової дисципліни?

- Ці критерії спрямовані на те, щоб забезпечити реальну підтримку економіки країни та уникнути випадків, коли статус критично важливого використовують підприємства, які не роблять значного внеску в економіку або забезпечення потреб Збройних Сил України. Наприклад, вимога до середньої заробітної плати в 2,5 мінімальних зарплат свідчить про те, що підприємство справді функціонує на належному рівні, має ресурси і підтримує своїх працівників.

- Як змінився сам алгоритм бронювання працівників?

- Сам алгоритм залишився схожим, але його автоматизували. Тепер процедура повністю інтегрована в «Дію», і рішення ухвалюються максимально швидко — до 72 годин з моменту подачі заявки. Водночас важливо зазначити, що автоматичне бронювання можливе лише за одночасного виконання кількох умов.

Працівник має бути:

- Офіційно працевлаштованим.

- Перебувати на військовому обліку.

- Отримувати зарплату, що на листопад 2024 року не менше 20 000 грн.

- Уточнити персональні дані та не перебувати у розшуку.

Щодо уточнення даних – йдеться, зокрема, про вимогу для громадян України, віком від 18 до 60 років, які перебували на військовому обліку, до 17 липня 2024 року включно оновити свої дані чи стати на облік, проте на сьогодні немає чіткої відповіді, чи зможуть бути в майбутньому заброньовані ті особи, що не оновили свої дані до 17 липня 2024 року включно.

Якщо одна з цих умов не виконана, підприємство отримує відмову.

- Чи є обмеження щодо кількості працівників, які можуть бути заброньовані?

- Так, максимальна частка заброньованих працівників становить 50% від загальної кількості військовозобов’язаних на підприємстві. Однак цей показник може бути збільшений за рішенням Міністерства оборони, якщо підприємство виконує критично важливі замовлення для Збройних Сил або економіки країни. Варто врахувати, що новим Порядком дозволено бронювати бенефіціарів приватних компаній і такі особи не включаються у квоту в 50% лише у разі, якщо бенефіціари не є працівниками таких підприємств. При цьому жінки-військовозобов’язані більше не створюють квоту для інших працівників, але співробітники з відстрочкою (без бронювання) продовжують її створювати.

- Що буде з відстрочками, які були надані раніше?

- Відстрочки, які були надані до 1 грудня 2024 року, залишаються чинними до завершення їх терміну, але не довше 28 лютого 2025 року. Це означає, що всі підприємства мають оновити списки своїх працівників і підтвердити свій статус критично важливих до цієї дати.

- Як уряд буде контролювати дотримання цих нових правил?

- Для цього запроваджено щомісячний моніторинг відповідності підприємств критеріям. У разі порушення або недостовірних даних підприємство може втратити статус критично важливого, а працівники — право на відстрочку. Зокрема, до цього переліку зловживань входить фіктивне збільшення зарплат або маніпуляції з кількістю працівників.

- Як швидко можна буде подати заявку і отримати рішення?

- Портал «Дія» дозволяє подати заявку буквально за кілька хвилин. Уся процедура, включаючи перевірку даних у реєстрах, займатиме не більше 72 годин. Це значно спрощує процес у порівнянні з попереднім форматом, коли заявки подавалися вручну через державні органи. В окремих випадках строк розгляду документів може бути продовжений до 10 робочих днів.

До 1 грудня 2024 року органи державної влади повинні забезпечити взаємодію між реєстрами та базами з метою Можливості автоматизувати роботу та синхронізацію даних. Для прикладу до листопада процедура бронювання передбачала лише звіряння даних щодо працівника з відомостями у пенсійному фонді. На сьогодні, перелік перелік буде доповнений Єдиним державним реєстром призовників, військовозобов'язаних та резервістів та Єдиним державним реєстром юридичних осіб.

- Чи є якісь особливі умови для бронювання працівників, які надають послуги або виготовляють продукцію для ЗСУ?

- Так, для таких працівників відстрочки можуть надаватися на строк дії контрактів, що укладені для виконання державного замовлення або поставок для ЗСУ. У цих випадках можна очікувати спрощеної процедури, якщо підприємство відповідає всім критеріям.

- Що ви порадите керівникам підприємств у зв’язку з цими змінами?

- Моя порада проста: уважно вивчити нові правила, оцінити відповідність вашого підприємства встановленим критеріям, повторно підтвердити свою критичність подавши новий комплект документів. Важливо також забезпечити актуальність даних працівників, оскільки навіть дрібна помилка може стати причиною відмови у бронюванні.

Версія для друку
Знайшли помилку - видiлiть та натиснiть Ctrl+Enter
Розділ: Суспільство

Читайте також

Новини партнерів