RU  UA  EN

Середа, 1 травня
  • НБУ:USD 39.30
  • НБУ:EUR 41.95
НБУ:USD  39.30
Суспільство

Допомогти Збройним Силам України! Посилання для переказів

Погляд

Смерть над Тегераном: чому не варто довіряти висновкам Ірану про катастрофу МАУ

Зображення Daria Nepriakhina з сайту Pixabay

Організація цивільної авіації Ірану оприлюднила доповідь про причини катастрофи пасажирського Boeing-737 української авіакомпанії МАУ. Цей літак був збитий 8 січня над Тегераном. Стверджується, що трагедія трапилася внаслідок "людської помилки", що сталася через неправильні налаштування зенітного ракетного комплексу. Такі висновки іранських фахівців породжують більше питань, ніж відповідей.

Катастрофа пасажирського Boeing української авіакомпанії МАУ сталася 8 січня над Тегераном. Літак звалився на землю відразу після зльоту. Загинули всі 176 людей, що знаходилися на його борту, в тому числі 11 українців. Іранська сторона визнала, що лайнер був помилково збитий двома ракетами, запущеними із зенітного ракетного комплексу "Тор-М1", розгорнутого в околицях аеропорту.

Організація цивільної авіації Ірану (САО) оприлюднила доповідь про причини помилкового запуску. Повідомляється, що один з комплексів ППО "був переміщений", що "призвело до зміни його географічного положення та напрямки". Після переміщення не було виконане переналаштування комплексу. В результаті через неправильні налаштування радара система помилково ідентифікувала пасажирський "Боїнг" як об'єкт, що рухається в бік Тегерана, хоча насправді він віддалявся від міста.

Нагадаємо, що на початку січня в небі над іранською столицею було тривожно. Через різке загострення відносин з США, в Тегерані очікували на запуски американських крилатих ракет і готувалися до відбиття удару. Але навіть ця обставина не дозволяє вважати пояснення САО вичерпними. Швидше навпаки - вони викликають багато питань.

Автор цих рядків вивчав зенітні ракетні комплекси. Теза про те, що "один з комплексів ППО був переміщений", по суті, говорить про зміну стартових позицій дивізіону. Ця процедура є звичайним явищем для бойової роботи ЗРК "Тор-М1", та й будь-якого мобільного зенітного ракетного комплексу. Більше того, часто командири просто зобов'язані змінювати стартову позицію батарей і дивізіонів, щоб обдурити противника.

Після такого переміщення ЗРК має якомога швидше відновити виконання бойових завдань. І чим менше часу займає процес розгортання - тим краще. Жодна зміна географічного положення не повинна заважати зенітникам, тому абсолютно незрозуміло, про яке переналаштування радарів тут взагалі йдеться. Перемістившись на нове місце, оператор просто перезапускає РЛС, яка в рамках своїх технічних характеристик починає сканувати простір, видаючи інформацію про повітряну обстановку.

Цю інформацію оператор бачить на спеціальному індикаторі, наприклад, у вигляді світлових відміток. За переміщенням цих міток на екрані можна судити, як мінімум, про швидкість, висоту і напрямок польоту повітряної цілі. Ця інформація цілком наочна і подається в реальному часі. Дуже складно уявити, як людина, якщо вона знаходиться в тверезому розумі і здоровій пам'яті, може не зрозуміти, в який бік рухається яскрава світлова точка.

Ще більше питань викликає висновок про те, що система сама переплутала напрямок руху літака, вирішивши, що він наближається до столиці, хоча насправді він віддалявся. Воно суперечить принципам роботи когерентно-імпульсної РЛС, якою оснащені комплекси "Тор". Такі РЛС передають в простір короткий сигнал, слухають відбите відлуння; викидають наступний імпульс і по новій відповіді дізнаються, чи змінив опромінюваний об'єкт положення в просторі. Саме так і формується інформація про повітряну обстановку та, зокрема, фіксується відстань до цілі. Тепер поміркуйте самі, чи може така РЛС "помилитися", визначаючи, віддаляється мета чи наближається...

Такі спірні висновки навряд чи робилися дилетантами, що може свідчити лише про бажання іранців приховати якусь важливу інформацію. Загибель лайнера може пояснюватися куди більш простими причинами: жахливою некомпетентністю оператора, який не розібрався в ситуації або ж прямим наказом "впустити" літак. До речі, друга причина прекрасно пояснює, чому по "Боїнгу" було випущено саме дві ракети. Якщо збивати - то вже напевно, і випадковостям тут не місце.

Читайте також

Хвиля підліткових самогубств в Україні: як врятувати наших дітей

Розповідаємо про причини підліткових самогубств, яких зараз в Україні побільшало - і як їх зупинити