RU  UA  EN

Четвер, 21 листопада
  • НБУ:USD 41.00
  • НБУ:EUR 43.20
НБУ:USD  41.00
Суспільство

Вся система місцевого самоврядування під загрозою зруйнування - директор Асоціації міст України

Олександр Слобожан розповів, чому не можна ухвалювати закон про столицю

Олександр Слобожан розповів, чому не можна ухвалювати закон про столицю Олександр Слобожан Фото: УНІАН

Законопроект про столицю не можна ухвалювати, оскільки він встановлює для Києва правові норми, відмінні від всієї України. Про це в ефірі Апостроф News розповів виконавчий директор Асоціації міст України ОЛЕКСАНДР СЛОБОЖАН. Крім того, керівник АМУ вступив у дискусію з головою підкомітету з питань місцевого самоврядування ДМИТРОМ ГУРІНИМ, що є одним зі співавторів законопроекту.

- Ваше ставлення до законопроекту про столицю. Які є застереження і ризики?

- Із самого початку, коли було подано чотири законопроекти про столицю, Асоціація міст України, яка представляє інтереси 911 муніципалітетів, написала лист, в якому ми зазначили, що не підтримуємо жоден законопроект, незалежно від того, поданий він "Європейською солідарністю", "Голосом" або двома групами "Слуги народу". Ми вважаємо, що концептуально неправильно ухвалювати на сьогоднішній день законопроект про столицю, який встановлює нові правові норми, відмінні від всієї України.

Не може одне місто жити в інакшій правовій системі, ніж інші органи місцевого самоврядування.

Так, насправді відбувалася величезна робота по доопрацюванню законопроекту про столицю, було декілька варіантів. Але офіційно на сайті Верховної Ради 16 вересня, через декілька місяців після проведення комітету, ми побачили остаточну таблицю.

Наші зауваження, які були відправлені до голови комітету, є дуже чіткими. Є окремі норми, які виходять за межі правової системи України. Вони, можливо, і гарні, але суперечать Конституції. Якщо допустити цей нігілізм, то тоді зруйнується вся система місцевого самоврядування.

Наступний момент – ухвалення такого проекту під час виборчих перегонів суттєво звужує права тих, хто вже зареєструвався кандидатами. Там є 24-та стаття, яка містить певні обмеження по представницькому напрямку.

Взагалі концептуально ми дотримувалися того, що треба встановити особливості для столиці у фінансових і господарських питаннях. Там є багато прописаних норм, які можуть стати модельними для України, але в цих умовах законопроект більше нашкодить місцевому самоврядуванню. Тому ми написали, що конкретно необхідно доопрацювати: там декілька позицій. На трьох сторінках викладені наші зауваження.

У початковому варіанті наші зауваження були викладені більше ніж на десяти сторінках.

Наші колеги з Ради Європи, я маю на увазі міжнародних партнерів України, запропонували провести консультацію у так званому страсбурзькому форматі. Можна по-різному оцінювати, хто ініціював цей формат, хто підтримав, хто не підтримав. Наскільки нам відомо, комітет повторно запросив висновки на доопрацьований текст. Ми дуже здивувалися, коли побачили це в порядку денному. Адже питання стоїть не про гарні ідеї, а про техніку законотворення.

Законопроект про столицю – похідний від Конституції, від базового закону про місцеве самоврядування і від законів про місцеві державні адміністрації. Уявіть собі ситуацію, що 30 вересня на профільному комітеті буде робитися презентація Мінрегіоном нових законопроектів про місцеве самоврядування і про місцеві державні адміністрації, а ми вже ухвалили закон про столицю. То що ми будемо правити? Ми будемо правити загальне чи часткове?

- А давайте запитаємо про це в нашого гостя. З нами в студії Дмитро Гурін – голова підкомітету з питань місцевого самоврядування.

Гурін: Я радий, що представники АМУ були на кожному засіданні експертної групи і комітету щодо закону. Вони з першого дня бачили все, що відбувається з текстом, вони мали всю інформацію. Зараз вони виходять із заявою нібито від дев’яти сотень громад. Ми з вами прекрасно знаємо, як робляться заяви від АМУ, ми бачили заяву, де збирали підписи. Чи було в Асоціації голосування щодо цього листа?

Слобожан: На самому початку, коли минулого року виникла ідея, було голосування.

Гурін: Я питаю про конкретно цей лист, який ви зараз видали: чи було голосування?

Слобожан: Я маю повноваження як виконавчий директор АМУ підписувати листи від імені міст.

Гурін: Ніякого голосування не було. Асоціація міст України виступає в певних процесах як представник міст. Наприклад, зараз іде великий інклюзивний процес по внесенню змін до Конституції в частині децентралізації, там АМУ дійсно виступає конструктивно. Тут мова йде про те, що від імені асоціації, в якій є більше 900 громад і мерів, одноособово була зроблена заява. Відповідно, міський голова Києва Віталій Кличко, який є головою АМУ, виходить з таким листом начебто від 900 міст, бо проголосувало правління. Я вибачаюся, але це підконтрольний лист, це суто політика. Ми бачимо, що закон стає політичним передвиборчим проектом.

З повагою ставлюся до тих змін, які внесла АМУ, поки вона дійсно працювала над законопроектом. Але я дуже розчарований тим, що головна претензія АМУ – неконституційність законопроекту – була без усіляких пояснень. У Києва є конституційне право на особливості. Це прямо записано в Конституції, тому юристи Верховної Ради не знайшли в цьому проблеми.

Найбільшої уваги потребує третій пункт звернення АМУ. Ми вписали вимогу по несумісності для депутатів. Тобто може обиратися будь-яка людина - це суперважливо. Але якщо ви забудовник, якщо ви працюєте на місто і отримуєте гроші по тендерах, якщо ви чиновник і якщо ви голова комунального підприємства – ви не можете бути депутатом Київради.

Слобожан: По-перше, кожен може почитати статут АМУ, на що уповноважений виконавчий директор. Це маячня, якщо кожен лист має голосуватися.

- У чому тут помиляється пан Гурін?

- Насправді, коли він зареєстрував свій законопроект, зібралося правління АМУ, щоб його обговорити. Ми визначили концептуальні речі, з якими не погоджуємося, які нашкодять не тільки Києву.

Я підписав цей лист, бо це питання не Києва. Це лист на підставі опитування всіх членів АМУ, яке показало, що такий законопроект нашкодить місцевому самоврядуванню. Було три таких листи. Перший був дуже великим, частину наших зауважень врахували. Другий лист був трошки менший - Гурін не ставить їх під сумнів.

Третій же лист надіслали, коли Гурін вніс під час політичного процесу законопроект, коли намагаються чинити тиск на органи місцевого самоврядування. Бо не виходить чинити тиск через правоохоронні структури, блокування рахунків місцевого самоврядування, зрив опалювального сезону. І чинять тиск через законопроект.

Цей законопроект захищає недобросовісних забудовників. Вводиться нова система щодо особливих повноважень. Думки киян нівелюються, відбувається розбалансування системи місцевого самоврядування.

Читайте також