RU  UA  EN

Четвер, 25 квітня
  • НБУ:USD 39.25
  • НБУ:EUR 41.90
НБУ:USD  39.25
Суспільство

Допомогти Збройним Силам України! Посилання для переказів

​Ми робимо ставку на класичну журналістику – Юрій Сугак

Головний редактор каналу "Україна" і директор його інформаційного мовлення про інформаційний бренд "Сьогодні"

Головний редактор каналу "Україна" і директор його інформаційного мовлення про інформаційний бренд "Сьогодні" Головний редактор канала "Україна" Юрій Сугак Фото: із особистого архіву

Про особливості споживання новинного контенту і про те, як змінився за 21 рік інформаційний бренд "Сьогодні", розповів директор дирекції інформаційного мовлення, головний редактор каналу "Україна" Юрій Сугак.

- Юрію, новий 2019 рік інформаційний бренд "Сьогодні" зустрів проектами, що всім запам'яталися: 5-6 січня в ефірі було багато прямих включень зі Стамбула, приурочених до вручення Томосу, потім ексклюзиви, зокрема і в соцмережах, з червоної доріжки "Золотого Глобуса" і "Берлінале". Яких ще спецпроектів варто чекати в найближчому майбутньому?

- Так, спецвипуски зі Стамбула – наш масштабний проект, до якого ми почали готуватися ще в 2018-му. Нам було важливо показати цю історичну подію, якої чекала вся країна, на високому рівні. Підготовчий етап був досить складним, але в підсумку ми знайшли студію в Стамбулі, з прекрасним видом на Сутланахмет, з якої і робив прямі включення ведучий новин "Сьогодні" Ігор Пупков. Кожні дві години наші журналісти Людмила Горбач та Єгор Логінов включалися і повідомляли глядачам актуальні новини з резиденції Вселенського Патріарха на Фанарі, з патріаршого собору, записували ексклюзивні коментарі. Керівник проекту "Сьогодні. 19:00" дирекції інформаційного мовлення Людмила Добровольська також працювала в ці дні у Стамбулі. Вона не просто організувала роботу групи нон-стоп: в ці дні ми не лише видавали в ефір хроніку подій, ми дали глядачам відчуття включеності, особистої причетності до знакової події.

Репортажі з червоної доріжки "Золотого Глобуса" для глядачів і читачів "Сьогодні" забезпечував відомий блогер Ден Кушнарьов, з яким ми нещодавно почали працювати. Ден ідеально відповідає сучасному тренду синергії медіа – він одночасно робить телерепортажі, ексклюзивні матеріали для нашого сайту Сегодня.Lifestyle і ще викладає багато закулісної інформації в соцмережах вже як блогер, але представник саме нашого інформаційного бренду.

Зовсім скоро будемо висвітлювати 91-ту церемонію нагородження лауреатів премії "Оскар", яка 24 лютого традиційно відбудеться в Dolby Theatre в Лос-Анджелесі. Телеканал "Україна" придбав ексклюзивні права на пряму трансляцію церемонії.

А знімальна група "Сьогодні" (єдина з українських ЗМІ, до речі), яку представить той же Ден зі своїм беззмінним оператором Олесем Середіцкім, буде знаходитися на місці події і пильно стежити за підготовкою до заходу, а також готувати ексклюзивні матеріали з червоної доріжки і самої церемонії. Всі деталі скоро в ефірі "Сьогодні" на телеканалі "Україна", а також на сайті Segodnya.ua.

В кінці грудня ми випустили спеціальний проект: випуск газети "Сегодня", присвячений 21-річчю бренду. У ньому багато закулісної інформації про те, хто і як готує новини, статті, репортажі для наших глядачів, читачів. У той же час цей випуск легкий, передсвятковий – з рецептами від зірок, гороскопом, тестом "Хто ти в світі журналістики" і, звичайно, календарем. Команда готувала цей спецвипуск з величезним ентузіазмом і натхненням. І читачі оцінили цей порив: ми отримали багато вдячних відгуків, просять не зупинятися (посміхається – ред.). Ми і не будемо.

З командою "Сьогодні"

"Сьогодні" – бренд з історією та ім'ям. У нас збереглася величезна кількість фотоархівних матеріалів, які ми готові показати українцям, а може і не тільки. Тому починаємо великий спецпроект, деталі якого я поки не хотів би розкривати, але здивуємо точно.

У найближчому майбутньому, згідно з нашою новою стратегією розвитку бренду "Сьогодні", плануємо досить регулярно виходити в ефір, а точніше відразу в декількох вимірах з нашими спецпроектами: ТВ, Інтернет, соцмережі, газета. Таким чином, зможемо бути в епіцентрі подій і повідомляти глядачам і читачам все найголовніше – саме цього від нас і чекає аудиторія каналу-лідера. З планів, про які можемо розповісти: найближчим часом з'являться результати нашої співпраці з "Радіо "Свобода".

- Чи плануєте спецпроекти до виборів Президента України?

- По-перше, ми вже активно висвітлюємо передвиборний процес – на всіх наших майданчиках стартував проект "Україна обирає президента": відстежуємо хронологію подій, всі важливі заяви, аналізуємо особливості нинішньої президентської кампанії. У програмі "Сьогодні. Підсумки з Олегом Панютою" з'явилася рубрика "Україна контролює президента" – журналісти перевіряють факти і висловлювання кандидатів за час кампанії.

Безпосередньо в день виборів у нас стартує масштабний спецпроект. Проект дуже складний і організаційно, і технічно. Ми, звичайно, ризикуємо і ставимо перед собою мега-завдання, але, думаю, що заради об'єднання українців варто напружитися.

- Новини на каналі "Україна" створюються за принципами журналістики фактів. Але останнім часом, завдяки розвитку соцмереж, все більшим попитом користується суб'єктивна думка і оцінки. І традиційні ЗМІ змушені з цим трендом рахуватися. Чи змінюються підходи в редакційній політиці бренду "Сьогодні"?

- На етапі бурхливого розвитку каналу "Україна" у нас був іноземний менеджмент, і керівник каналу Вальдемар Дзікі запрошував велику кількість міжнародних консультантів, щоб визначити, як буде розвиватися медіапростір у світі і Україні і де ми будемо за 5-7 років. Про те, що попит на суб'єктивну думку формується і буде посилюватися, ми говорили вже тоді. І тоді ж вирішили, що будемо робити ставку саме на класичну журналістику фактів, оскільки в світі, де все складніше отримати перевірену, об'єктивну інформацію, вона буде цінуватися все дорожче.

Суб'єктивну думку можуть собі дозволити висловити всі, а забезпечити аудиторію якісною інформацією – тільки лідери. Але, хоча ми і дотримуємося класичних принципів, це не означає, що ми не помічаємо трендів і ніяк на них не реагуємо. Наші журналісти самі стають активними блогерами, ми запрошуємо в свою команду відомих блогерів. Інформаційний бренд "Сьогодні" існує в різних вимірах і, звичайно ж, у редакційній політиці ми враховуємо потреби аудиторії цих каналів. Вони, дійсно відрізняються. Але при цьому основні принципи нашої редакційної політики залишаються незмінними – перевірена, актуальна, корисна інформація.

- А ви і зараз займаєтеся довгостроковим прогнозуванням?

- Безумовно, ми намагаємося заглянути в майбутнє медіа, але вже не настільки далеко, як робили це раніше. Раніше ми прогнозували років на сім наперед, і більшість прогнозів справдилися. Думаю, лідерство каналу "Україна" – гарне тому підтвердження. Зараз, у найкращому разі, ми можемо спробувати заглянути на два-три роки наперед. Якщо раніше ідея змушувала рухатися технічний прогрес, щоб її реалізувати, то зараз вже технології все частіше змінюють контент. У цьому питанні паритет, напевно, 50 на 50, або, може бути, ще більше на користь технологій.

Наприклад, у Японії зараз запускають якість зображення 8К, це у 17-18 разів крутіше нашого НD. Вони знімають мегаяскраві шоу, наприклад, карнавал у Бразилії або спортивні змагання. А паралельно в Японії виробляють телевізори, які передадуть 8К, за два роки прогнозуючи мінімум 2 млн абонентів.

Так, для нас це поки звучить фантастично, але наш позитив у гнучкості і розвиненості: на наступний технологічний рівень ми готові перейти швидше, ніж японці та всі інші. Поки вони випробують, ми будемо здатні перескакувати до нових технологій через кілька сходинок, наприклад, з зображення 4К відразу до 8К.

- Ви нещодавно повернулися з Японії. Почерпнули ви щось конкретне, що можна відразу застосувати на каналі?

- Японці – лідери технологій. Але – не лідери контенту, він своєрідний і значно відрізняється від звичного нам. Тому все, що можна почерпнути, – це технології і рішення. У них, наприклад, найрозвиненіша система прогнозу погоди та оповіщення. Вони за рік переживають у середньому 1000 підземних поштовхів, і телебачення зав'язане з відповідними службами, відразу дає розсилку інформації...

Технологіями нам, звичайно, з ними важко змагатися, але вони з цікавістю дізнавалися про наші програми та шоу. На жаль, про нас у творчому плані в світі мало що знають, і в цьому проблема України. Для нас актуально не тільки переймати чужий досвід, а й ділитися успіхами. Ми прийшли до необхідності мати міжнародного продюсера – така людина у нас з'явиться в найближчий час.

- Якою буде його основне завдання?

- Цей продюсер буде системно займатися обміном контенту, інформаційними рішеннями, студіями, включеннями. І поки всі вітчизняні канали помітно скоротили кількість зарубіжних корпунктів і будь-яке перебування за кордоном, то канал "Україна", навпаки, робить на це ставку. У нас працюють три бюро – у Брюсселі, Вашингтоні та Москві. Але кореспонденти не закріплені довічно за бюро. У нас відбувається ротація кореспондентів: до закордонних корпунктів вони їздять по черзі. За кілька років такого підходу ми отримали приголомшливий результат: пул найбільш ефективних журналістів визначився сам собою, але при цьому весь ньюсрум вивчив мови, у них був стимул і можливості для розвитку, вони отримали шанс проявити себе.

Головний редактор канала "Україна" Юрій Сугак

- Кількість корпунктів плануєте розширювати?

- Не завжди обов'язково створювати додатково класичний формат корпунктів. Потрібно йти від акцій, подій, івентів, переміщаючись до іншого простору на якийсь період часу – на кілька годин, днів, півроку, якщо того зажадає завдання і формат. Кордонів немає, і в цьому іншому світі нам потрібно багато чого переосмислити і по-іншому сприймати себе: як частину великої історії, великого світу.

Базовими містами для нас залишаються Брюссель, Вашингтон, Москва. Але кореспонденти не сидять на одному місці, переміщаються чи то по Європі, то чи по США – готують сюжети з різних штатів.

Або ось ще приклад: перед Чемпіонатом світу з футболу наш кореспондент об'їздила всі міста Росії, які його приймали. Показала, як триває підготовка, блиск і злидні... Показали, як є…

- До речі, а як зараз нашим журналістам працюється в Росії?

- Є складнощі, звичайно. Я думаю, що всі кореспонденти, які там працюють, перебувають під певним наглядом. Але нам все одно важливо, щоб наші глядачі отримували об'єктивну інформацію. Є теми, які вимагають висвітлення: на жаль, там багато наших політв'язнів, і необхідно підтримувати увагу медіа до них. Коли Людмила Денисова поїхала по політв'язнях, нікого з журналістів поруч не виявилося – тільки ми були готові оперативно сісти в літак, супроводити її і максимально все висвітлити. Це до того, чи потрібен нам корпункт в Росії. І потім наш ексклюзив брали інші телеканали, поширюючи об'єктивну інформацію мільйонам співгромадян.

- Майже два роки тому інформаційні ресурси групи об'єдналися під брендом "Сьогодні". Чи досягли ви вже бажаного рівня синергії?

- Бренду "Сьогодні" 16 грудня виповнився 21 рік. Є велика історія і великі можливості. Щодня з брендом стикаються 7,5 млн осіб, на місяць – 26-27 млн. Це 68% населення, якщо ми беремо за основу цифру в 42 млн. Але ми хочемо зробити більше, заявити про себе більш масштабно. І наша нова стратегія повинна вирішити саме це завдання. Зрозуміло, що зараз усі медіа-групи зайняті схожими завданнями. Але наша перевага в тому, що ми маємо групу регіональних каналів, у нас є краща в країні газета, якої немає ні в кого. Наш сайт на лідерських позиціях серед новинних платформ. На ТБ ми по 18+ у всіх проектах досить сильно випереджаємо конкурентів.

У новому році ми хочемо посилити свою присутність у всіх можливих соціальних мережах, шукаємо цікаві формати, контент. Дискусія про те, як має поводитися ТБ в Інтернеті – дублювати або жити окремим життям, триває в усьому світі. Хтось знаходить власні рішення, але всі вони поки тимчасові, перехідні. Історій дуже багато – всі в пошуку, і ми не виняток.

Як з’єднати регіональні канали, щоб усі редакції, які знаходяться в різних місцях, працювали як єдине ціле? Ми вже зробили перші успішні кроки: хоча персоналу, що працює в новинах, у нас в рази менше порівнянно з конкурентами, ми можемо бути набагато ефективнішими за рахунок конвергенції. Наприклад, якщо на зйомки їде регіональний канал, – навіщо нам направляти когось ще? З кореспондентом газети може поїхати наш оператор. Конфігурації можуть бути найрізноманітніші. Інша справа, що потрібно увійти в якусь систему для роботи з максимальним ефектом. Питання не в кількості – багато чи мало співробітників – а в тому, щоб вистачало ресурсу для виконання всіх завдань. Для конвергенції перша половина року буде дуже важлива: ми збираємо разом керівників регіональних каналів, щоб усім донести цілі і завдання.

- У зв'язку з новою стратегією як змінюються вимоги до співробітників – журналістів, редакторів? У яких кадрах відчуваєте дефіцит, які напрямки плануєте посилити?

- Проблема в технічних і творчих кадрах на ринку дійсно є. І ми свої кадри навчаємо самостійно. Розроблено систему внутрішніх тренінгів, і результати навчання можна відразу випробувати на практиці на наших майданчиках.

В KPI усіх керівників в новинах є обов'язковий пункт: їздити по світу і вчитися, переймати досвід. Ми повинні себе порівнювати, іноді навіть корисно сказати собі: "Вау, та ми не гірші, ми теж це робимо!" Хочу, щоб люди виходили за свої рамки, тому що офісна рутина затягує й обмежує. Я сам об'їздив десятки каналів (зовсім нещодавно повернувся з Казахстану), і хочу, щоб і колеги повчилися. Так що я і пропоную, і навіть вимагаю їхати на навчання за кордон (посміхається). У планах керівників проектів відвідати Deutche Welle. Виконавчий директор і режисер тільки повернулися з Фінляндії: відвідали виставку віртуальних ньюсрумів. Вони побували на місцевому каналі YLE і приїхали вражені: фіни знайшли цікаві зв'язки між інтернетом і телеконтентом на прикладі хокейних трансляцій.

Коли ти бачиш це все, вже не можеш працювати по-старому, прагнеш змінювати підходи навіть у дрібницях. Це здорово! Ще один пункт стратегії, чітко прописаний для керівників, – впроваджувати нові технології.

- І стратегія не передбачає запрошення експатів, пошуку співробітників у інших медіагрупах? Ставка виключно на своїх?

- Так. У плані кар'єрного зростання та розширення можливостей – співробітники можуть розвиватися всередині групи, немає сенсу запрошувати ззовні.

Колись давно ми були досить закритою компанією, і кожна нова людина сприймався з насторожено. А потім була інша модель – в один день відкрилися всі двері, і кількість іноземців зашкалювала. Від однієї крайності – до іншої (посміхається). Зараз ми дотримуємося баланс: нехай краще наші вчаться і повертаються до нас. Яскравий приклад – фахівець VizRt повчився в Канаді, ми купили спеціальну технологію сучасної 3D графіки, і в новому році вона буде у всіх випусках новин. Ми рік готувалися до цього кроку і очікуємо, що він підвищить рейтинги новин.

У роботі з кадрами для керівника головне – знайти прихильника, який би зрозумів ідею, але при цьому додав свого бачення або навіть зробив по-своєму, забезпечив результат.

- А яка роль освітнього проекту "Медіа Майстерня" в цьому всьому?

- "Медіа Майстерня" – це навчання співробітників усередині групи, це підживлення ззовні – два рази на рік ми проводимо конкурсний відбір до медіашколи, залишаючи кращих випускників у себе, і це зовнішня програма роботи зі спікерами з основ ораторського мистецтва, роботи перед камерою, спілкування зі ЗМІ тощо.

"Медіа Мастерська"

Цікава тенденція – потреба навчатися, розвиватися і пробувати навіть у дуже успішних людей зросла. Тепер програму по спікерах ми виділяємо в окремий проект: маючи "господаря процесу", ми зможемо зробити більше. Низка проектів, таких як "Сила голосу", де ми допомагаємо топ-менеджерам осягнути премудрості спілкування з журналістами в прямому ефірі, наприклад, успішно працює. Я радий, що маю до нього стосунок.

Ще одна наша мрія – у межах "Медіа Майстерні" створити медіахаб, щоб до нас на майданчик для обговорень, дискусій, обміну досвідом у форматі клубу приходили не тільки індустріальні спікери.

- Але хтось із випускників вашої медіашколи все ж переходить до конкурентів…

- Так, і ми спокійно це сприймаємо. Це наш внесок у ринок. Безкоштовний формат роботи школи – принциповий підхід. це не тому що нам гроші не потрібні, просто так чесніше. Ми ж проводимо жорсткий конкурс, вкладаємо в тих, у кого ми віримо і за кого нам потім не соромно.