У Росії почала набувати популярності нова форма політичних протестів. Замість того, щоб виходити на вулиці і піддавати себе ризику бути заарештованими, люди віддають перевагу "безпечимі акціям". Свою незгоду з владою вони виражають за допомогою іронічних рекламних постерів, на яких зображений Путін та інші представники верхівки Кремля. Як говориться у звіті приватної американської аналітично-розвідувальної компанії Stratfor, напередодні вересневих виборів у Росії тенденція до подібного роду протестів буде тільки рости.
"Першим прикладом таких протестів став постер на вулиці Покровській, котрий був розміщений в центрі Москви в грудні 2015 року. На перший погляд, він виглядав як реклама нової постановки п'єси Антона Чехова "Чайка". Але "чайка" — це також прізвище російського генерального прокурора Юрія Чайки. Після детального вивчення постера стає зрозуміло, що в п'єсі беруть участь два сина Чайки, які зараз знаходяться під слідством за підозрою в корупції. Після того, як влада таки прибрали цю "афішу", наступного тижня вони з'явилися в інших місцях міста", - йдеться у звіті приватної розвідувально-аналітичної компанії Stratfor, копія якого є в розпорядженні "Апострофа".
Згодом подібні афіші стали з'являтися все частіше. Трохи згодом після "Чайки" у Москві повісили постер з президентом РФ Володимиром Путіним, зображеним у стилі співака Філіпа Кіркорова. "Я вам заспіваю...у всіх телевізорах країни. Кращі пісні", - було написано на афіші. При цьому серед переліку його пісень значилися такі композиції як "Рубль падає — доходи ростуть", "Конфіскації пенсійних накопичень не буде" та інші.
Відповідальність за публікацію даної афіші взяв на себе засновник "Вільної школи опору" Євген Левкович. За його словами, у незадоволених діями влади росіян немає іншого способу для висловлення власної точки зору, оскільки поліція затримує всіх, хто виходить на протести або ходить з транспарантами по вулицях. Левкович зазначив, що афіша обійшлася йому в 15 тис. рублів, що становить приблизно $225.
У січні біля однієї з найжвавіших станцій метро в Москві з'явилася нова афіша. На ній був зображений глава Чеченської республіки Рамзан Кадиров, а під портретом красувався підпис "ГАНЬБА". Цей постер з'явилася практично відразу після того, як депутат Міської ради Красноярська публічно назвав Кадирова "ганьбою Росії". Афішу поспішно прибрали, а кореспонденту видання "Медуза" Даніелю Турову, який зробив кілька знімків постера, надійшли погрози з боку співробітників правоохоронних органів.
На річницю смерті Йосипа Сталіна, 5 березня, у холі цієї ж станції метро з'явився новий постер. На ньому був зображений посмертний зліпок Сталіна, а навколо нього напис: "Помер той. Помре і цей". Друга частина цієї фрази викликала бурхливу реакцію в соціальних мережах. Правозахисні організації, включаючи "Відкриту Росію", використовували постер, щоб засудити Сталіна і Путіна. Тим часом російський телеканал "Дощ" пов'язав афішу з опозиціонером Олексієм Навальним, хоча жодних доказів причетності останнього до постеру не було.
Публікація так званих "панамських документів" призвела до появи в Москві нових афіш. Справа в тому, що "панамагейт" розкрив інформацію про мільярди доларів, які Володимир Путін і його оточення вивели в офшори. "Яка панама?", - написано на одному з постерів із зображенням Путіна з панамкою на голові.
У Stratfor відзначають, що протести за допомогою постерів набирають популярність по всій Росії. "В Ростові, приміром, на дорозі з купою ям і розкиданого вздовж неї сміття з'явився банер "Голосуйте за "Єдину Росію" (партію президента РФ Володимира Путіна, - "Апостроф") і ваше життя буде як ця дорога". Це не було так стильно, як у Москві. Але кожне таке зображення викликає резонанс в соцмережах", - зазначають американські аналітики.
"Якість цих постерів викликає запитання щодо того, чи не отримують ті, хто їх виготовив, гроші від більш великих груп, наприклад, від ліберальної опозиції або з-за кордону. Цікавим моментом у цих постерах є те, що жоден з тих, критикується в афішах — Путін, Кадиров, Чайка і "Єдина Росія" — не пов'язані з силовими структурами. Однак це може бути простим збігом, а вже в майбутньому з’являться афіші і про них", - йдеться у звіті.
У Stratfor вважають, що напередодні єдиного дня голосування в Росії, яке має відбутися 18 вересня 2016 року, кількість таких постерів буде зростати. "А тема корумпованості Путіна, слабкої економіки Росії, анексії Криму і маніпуляцій напередодні виборів буде активно висвітлюватися російськими "постерними диверсантами", - вважають в "приватному ЦРУ".