Недоімперія брехні на московських болотах таки провела масштабну мобілізацію. Але не чергової партії "м'яса" для реальних бойових дій (для цього режим не має політичної можливості), а мобілізацію армії мережевих ботів. Десятки тисяч порожніх профілів у соцмережах, створених після 24 лютого, були кинуті кремлем в атаку на інформаційному фронті. Медійні орки по всьому світу штурмують соцмережі, ЗМІ, представництва посольств та корпорацій у мережі з однією єдиною метою – посіяти сумніви, побудувати позитивний імідж агресора та змусити повірити, що чорне є білим. Наскільки може бути ефективною така тактика і яку відповідь може дати Україна - з'ясовував "Апостроф".
Цифрові примари
Кремлівські інтернет-боти – явище не нове. Загони цифрових орків активізувалися на початку російсько-української війни у 2013–2014 роках. Тоді російська "Нова газета" провела велике розслідування та розсекретила ставку ботів у Ольгіно (район Санкт-Петербурга). "Ольгінські боти" - стало загальним терміном, яким стали називати всіх веб-бійців, що централізовано і за зарплату воювали на боці кремля в соцмережах, залишаючи позитивні коментарі про російську владу.
Усі 8 років війни боти москви постійно штурмували інформаційний простір. "Філії" роспропаганди відкривалися навіть на території України. Так, у жовтні минулого року СБУ відзвітувала про великий улов кремлеботів.
"Країна-агресор залучила українських громадян до створення та адміністрування низки політичних всеукраїнських та регіональних Telegram-каналів. Також припинено деструктивну діяльність мережі інтернет-агентів, якою керували з рф. Зловмисники діяли на території Дніпропетровської, Херсонської, Полтавської та Закарпатської областей", - рапортували у СБУ.
Після широкомасштабного вторгнення кремль мобілізував свіжі сили своїх веб-бійців та кинув їх у бій. Так, згідно з аналізом компанії CASM Technology, яка досліджує дезінформацію в мережі, саме на 24 лютого припав пік реєстрації нових користувачів у Twitter, що може свідчити про організацію мережі.
Також після 24 лютого у Twitter стали виходити в топ пости з хештегами #IStandWithPutin та #IStandWithRussia. Якщо звернути увагу на профілі, які роблять пости з такими хештегами, то можна побачити, що більшість з них або були створені напередодні широкого вторгнення в січні-лютому, або вже під час нього. При цьому користувальницька географія таких користувачів з напівпорожніми профілями - це країни Африки та Азії. Щоправда, у цьому немає нічого незвичайного: організацію африканських ботоферм у світових ЗМІ пов'язують із діяльністю на континенті "кухаря" путіна Євгена Пригожина. А у 2020 році CNN писала про активізацію кремлеботів напередодні президентських виборів у США, а діяли такі мережі з території Нігерії та Гани.
За даними розслідування BBC, "ліві" профілі на підтримку путіна не гребують використовувати в аватарах фотографії та імена реальних відомих у мережі людей. Так, наприклад, сталося з інфлюенсеркою Е. Р. Яміні. Дівчина у березні 2022 нібито зробила в Twitter проросійсий допис. Британські журналісти розшукали дівчину і з'ясували, що вона й Twitter не користується, не кажучи вже про підтримку агресора.
Чимало кремлеботів влаштувалося і в Facebook. Наприклад, якщо зайти на верифіковані сторінки UEFA або Eurovision у цій соціальній мережі, то можна натрапити на сотні коментарів із підтримкою росії. Також кремлеботи штурмують сторінки західних ЗМІ та західні пабліки у соцмережах.
Очевидно, що на побудову сіток, роботу програмістів та коментаторів москва виділяє мільйони доларів. Невже це ефективно?
Не все так однозначно
В Україні ця ефективність була вкрай низькою, адже ніхто не вийшов зустрічати агресора із хлібом-сіллю. І це при тому, що союзниками ботів був цілий пул проросійських каналів під омофором Віктора Медведчука.
Але! Українці перебувають глибоко у контексті подій, які відбуваються у власній країні, а тому у національному інформаційному імунітеті немає нічого незвичайного. А як щодо європейського користувача, який до широкомасштабного вторгнення росії навряд чи взагалі знав за що воює Україна, хто такий Зеленський і де взагалі знаходяться ці "пригнічені" так звані л/днр? З таким користувачем можна і треба "працювати", адже на відміну від росії, де "ми ж нічого не вирішуємо", громадська думка в ЄС означає багато й зрештою формує політику національних урядів. Доказом цього можуть бути багатотисячні мітинги у березні-квітні в європейських столицях, після яких колективний Захід почав активніше допомагати Україні та постачати зброю.
"Якщо вони це роблять, значить, швидше за все, є на це попит. Звичайно, складно сказати який вплив у відсотках, але він є", - пояснює "Апострофу" член парламентського комітету з питань цифрової трансформації Олександр Федієнко.
Але, здавалося б, яку іншу думку можна сформувати у європейців та американців щодо росії, коли й так усе дуже ясно: агресор напав на сусідню державу, бомбардує міста, вбиває та ґвалтує жінок та дітей. Які тут можуть бути різночитання?
"Раніше росія всіляко дистанціювалася від своєї агресії в Україні: стверджувала, що не воює в Україні, називала війну на сході "громадянською". І, відповідно, щоб підтримувати димову завісу обману, їм потрібні були всілякі боти, агенти впливу. Але зараз усе стало надто очевидно: вони перестали ховатися і самі ж зруйнували ту роботу, яку раніше проводили, ми вже бачимо, що навіть відверті лобісти і ті люди, які говорили, що не всі так однозначно і захищали якимось чином росію, зараз уже зрозуміли, наскільки все токсично і божевільно. І вони відмовляються від підтримки", - каже "Апострофу" відомий український блогер та журналіст Денис Казанський.
Втім, за словами активіста Українського кіберальянсу, який забажав зберегти анонімність, у рашистів логіка використання ботів зовсім інша.
По-перше, боти розмивають конструктивний фактаж, спотворюючи реальність.
"Візьмемо, наприклад, історію Маріуполя. Після окупації Донецька він стає столицею вільного Донбасу, активно розвивається, у місто йдуть інвестиції. Приходить росія та знищує місто під нуль. Немає росії – є Маріуполь, є росія – Маріуполя немає. Очевидні причинно-наслідкові зв'язки, зрозумілі навіть дитині. Але рашисти в соцмережах розганяють тему, що "не все так однозначно". Мовляв, усю минулу осінь ЗСУ концентрували в Маріуполі сили, щоб піти в наступ і силою забрати окуповані території, тому для їхнього "захисту" було завдано "превентивного удару" по Маріуполю. Ми то розуміємо, що це марення, і українська влада не самогубці, щоб відкрито йти війною на сателіту ядерної держави, але жителю Варшави це вже менш зрозуміло, а берлінцю незрозуміло взагалі. Тож його можна заплутати і змусити сумніватися. Така ж ситуація і з Бучею. Наратив "не все так однозначно" - основа агресивного інформаційного порядку денного росії. Згадаймо історію зі збитим малазійським Боїнгом. Розслідувачі довели, що літак був збитий ракетою "земля-повітря" російського виробництва з установки "Бук", завезеної з території Росії, російськими військовими. Але москва намагалася всіляко розмити фактаж, накидавши десятки "альтернативних" версій. І у непосвяченого в конфлікт громадянина можуть закрастися сумніви: а може й справді "не все так однозначно"? Це відома тактика", - каже співрозмовник "Апострофа".
По-друге, недостатньо просто спотворити реальність, потрібно ще й відрізати доступ до правдивої інформації. І веб-бійці москви призначені для виконання цих завдань. Так, за словами екс-заступника міністра інформполітики Тетяни Попової, ботів використовують, щоб банити на YouTube та в інших соцмережах український контент.
"Так було у мене на каналі, коли спочатку налітають у коментарі російські боти, а потім починають скаржитися на відео. У відео моментально забирається монетизація і воно просто провалюється у переглядах" , - каже "Апострофу" Попова.
За словами директора Центру стратегічних комунікацій Ігоря Солов'я, за великим рахунком веб-загони кремля зараз не є надто значною силою. Тим більше після того, як москва зірвала всі маски. Але це поки що.
"Москва все одно намагається кількістю придушити реальну дискусію. Це їхня тактика, тому що вони розуміють, що стратегічно на інформаційному фронті вони програли. Але вони вже навчилися і зрозуміли, що порожні профілі не працюють: ні в Twitter ні в Facebook не де б то не було ще. Тому вони будуть їх розвивати за рахунок штучного інтелекту та намагатимуться наповнити, створюючи враження, що це реальні люди, які по всьому світу підтримують росію. Це не останній етап інформаційної війни", - каже "Апострофу" Соловей.
У такому разі як Україні підготуватися до чергового етапу інформаційної війни?
"Червона калина" vs. боти
У "Слузі народу" дають радикальні рецепти.
"Потрібно створювати свої ботоферми та проводити свої інформаційні атаки", - зазначає Федієнко.
Вибивати клин клином, звісно, логічно. Проте адміністрації соцмереж регулярно вичищають ботів зі своїх пісочниць. Раніше Twitter вже блокував тисячі акаунтів, які "топили" за "Єдину росію".
"Щоб побудувати ботоферму, потрібно витратити багато грошей, а потім це все згортується просто в один момент" , - додає Казанський.
Альтернативний метод боротьби – далекобійна артилерія якісного українського контенту. Насправді "Ой у лузі червона калина" в інтерпретації Pink Floyd - зброя значно потужніша, ніж коментар "я з путіним" якогось ноунейму з Африки.
"Нам потрібно доносити реальну інформацію про те, що відбувається в Україні, зосередитися на виробництві якісного журналістського контенту різними мовами світу", - зазначає Казанський.
"Нам потрібно створювати свою історію, свою логіку, свій наратив. І наша історія має бути побудована на емоціях. Дуже добре заходять емоційні історії про українців, про особисту силу кожного з конкретними прикладами. Тобто не якісь спільні слова про те, як ми боремося, а саме особисті історії та приклади разом із відео", - резюмував Ігор Соловей.