Проект про автоматичну індексацію тарифів на вантажні перевезення "Укрзалізниці" є черговою монопольною ініціативою перевізника і вдарить не тільки по українським підприємствам, а й по всій галузі, яка буде втрачати клієнтів.
Про це в ході круглого столу в ІА УНІАН заявив глава Федерації металургів України Сергій Біленький, передає кореспондент "Апострофа".
На його думку, така ініціатива суперечить баченню уряду і президента Володимира Зеленського щодо роботи залізничного перевізника. Введення нової системи тарифікації він вважає безглуздим в період підготовки до реформ в "Укрзалізниці", оскільки після завершення змін тарифи будуть повністю перераховані, при цьому клієнти перевізника бачать можливість для їх зниження на 10%. Також експерт вказав на проблему непрозорості витрат перевізника, що залишає простір для корупції.
"Автоматична індексація на даному етапі неможлива. Вона суперечить на сьогодні чинному законодавству, операційна ефективність не дозволяє говорити, що витрати "Укрзалізниці" оптимальні, і їх не можна оптимізувати. Індексувати тарифи на якийсь відсоток кожен квартал, ми вважаємо, неможливо. Указ президента і заяви міністра кажуть, що "Укрзалізниця" знаходиться в стадії реформування, яке передбачає поділ діяльності, щоб були ринкові ціни. А сьогодні ми бачимо монопольне регулювання у всіх сегментах, яке ще й буде індексуватися", - заявив експерт.
У свою чергу, президент ОП "Укрметалургпром" Олександр Каленков пояснив дію автоматичної індексації тарифів від "Укрзалізниці" в рамках опублікованого у відкритому доступі проекту. На його думку, після прийняття такої ініціативи, інтереси гравців ринку - клієнтів перевізника, перестануть враховуватися у питанні формування тарифу зовсім, а "Укрзалізниця" фактично закриє доступ до звітності про свій прибуток, що отримує від клієнтів.
"Автоматичною індексацією вони хочуть частину тарифу - індекс промислових цін - встановлювати автоматом, а понад це - те, що вони називають інвестиційною складовою, і вона може бути в десятки разів більше постійної складової. Для нас це величезні ризики."Укрзалізниця" і раніше не прозоро формувала тарифи - ми не знали, куди гроші витрачаються. А після цього частина тарифу буде підвищуватися автоматом, а по частині будуть вестися переговори з органами влади ... Питання індексації можна розглядати, коли ми прийдемо до ринкових, обгрунтованих цін", - зауважив він.
В ході круглого столу було підписано документ-звернення до міністра інфраструктури Владислава Криклія з проханням заблокувати ініціативу щодо автоматичної індексації та зустрітися з учасниками ринку і керівництвом "Укрзалізниці" для обговорення подальших кроків в залізничній галузі.
Раніше "Апостроф" у своєму матеріалі "Убити дракона: як врятувати залізницю України" дослідив ініціативу уряду про реструктуризацію і поділ "Укрзалізниці" на три компанії.