Перехід АТ "Укрзалізниця" на практику укладення довгострокових договорів з постачальниками товарів і послуг дозволить державній ж/д компанії виставляти свої умови.
Таку думку в коментарі ЦТС висловив Олексій Їжак, директор Центру аналізу та прогнозування.
"Якщо УЗ укладає довгостроковий контракт з постачальником того чи іншого товару, то це не означає автоматичної покупки всього законтрактованого обсягу. По суті, це можна назвати меморандумом про наміри або рамковим договором, які, в свою чергу, регулюються додаткову угоду", - зазначив він.
Експерт нагадав, що в 2019 році "Укрзалізниця", уклавши контракт з Крюківським вагонобудівним заводом на поставку п'яти дизель-поїздів, просто відмовилася викуповувати продукцію.
"Свою позицію залізничники мотивували тим, що у них немає коштів на покупку поїздів в даний час. Тобто, таким чином, УЗ може гнучко підходити до закупівель будь-яких товарів і замовляти їх при потребі", - пояснив Їжак.
Крім того, за його словами, "довгий контракт" з додатковими угодами дозволять "Укрзалізниці" управляти ціною закупівлі.
"Недавній приклад. У травні УЗ закупила 6 тис т дизпалива за рамковою угодою, яка була укладена в квітні, заощадивши більше 9 млн грн. Як це працює? Закупники перед відвантаженням виходять на постачальників "пального" і виторговують ціну нижче середньоринкової", - говорить директор Центру аналізу та прогнозування.
Олексій Їжак зазначив, що подібна практика довгострокових договорів є нормою для всіх європейських залізниць.
"По суті, така бюрократична махина, як "Укрзалізниця", переходить на прозорі, світові стандарти корпоративного управління. Образно кажучи, керівництво УЗ на правильному шляху", - констатував експерт.
На початку червня "Укрзалізниця" заявила, що почала впроваджувати практику довгострокових договорів на критичну продукцію, зокрема, колеса, бандажі, гальмівні колодки і т.д.