Аудит публічних закупівель, проведений Рахунковою палатою, показав, що за красивою піар-картинкою ProZorro працює незаконно створена система державних закупівель, яка цинічно обдирає державу.
Про це йдеться в розслідуванні «Обозревателя».
В кінці липня 2018 року Рахункова палата України оприлюднила на своєму веб-сайті звіт. Висновки аудиторів і зацікавили журналістів.
«Згідно з даними аудиту Рахункової палати, найбільші втрати держбюджету криються в заробітках адміністраторів електронних майданчиків. Номінально їх сьогодні акредитовано 24, але реально діючих всього шість. Решта 18 електронних майданчиків фіктивні: просто вносять абонентську плату, але діяльності не здійснюють. Можливо, таким чином шестеро учасників намагаються створити видимість жорсткої конкуренції в галузі. Найцікавіше ж, що перераховані компанії в 2017 році добре заробили на учасниках електронних торгів. «...у середньому суб'єкти господарювання - адміністратори електронних майданчиків, які брали участь у електронних закупівлях, мали б отримати від учасників електронних торгів у 2017 році понад 473 269,83 тис гривень...», - відзначають аудитори Рахункової палати. Плюс до цього Велика Шістка отримала прибуток від надання платних послуг учасникам торгів, які не входять до базового пакет оператора. Вартість таких послуг договірна і знаходиться поза контролем державних органів. Таким чином, можна сміливо припустити, що через наявність недержавних електронних майданчиків в сфері державних закупівель, в 2017 році держбюджет втратив більше 500 млн грн доходів. В цілому за підсумками 2016-2017 рр. можна говорити про недоотримання бюджетом близько 1 млрд грн доходів і збагаченні зазначених комерційних структур на зазначену суму», - пише видання.
Разом з підрахунком втрат для державного бюджету, в звіті Рахункової палати надані також ряд рекомендацій у зв'язку з виявленими порушеннями. Серед них, наприклад, - перевірка Державної фіскальної служби ДП «Прозорро» на предмет повноти сплати податків і зборів, перевірка Антимонопольного комітету про можливу монополізацію українського ринку електронних майданчиків в сфері державних закупівель.
«Очевидно, в нинішньому вигляді система ProZorro існувати не може. Її необхідно довести до розуму. По-перше, слід передати саму систему з управління ДП «Прозорро» уповноваженому органу із закупівель, тобто Мінекономрозвитку. Як того вимагає Закон «Про державні закупівлі». По-друге, замість приватних електронних майданчиків слід створити кілька державних. У приватних майданчиків не зрозумілий функціонал і завищена вартість послуг. Тоді мінімум 500 млн грн в рік буде йти не в приватну кишеню, а до держбюджету. По-третє, керівництву Мінекономрозвитку слід розглянути питання про притягнення до відповідальності посадових осіб Міністерства, з вини яких були допущені численні порушення законів України «Про державні закупівлі» та «Про захист інформації в інформаційно-телекомунікаційних системах». По суті, слід передати «великий привіт» Максиму Нефедову, який в Міністерстві курирує ProZorro», - перераховує автор матеріалу.