RU  UA

Неділя, 5 травня
  • НБУ:USD 39.25
  • НБУ:EUR 41.90
НБУ:USD  39.25

Допомогти Збройним Силам України! Посилання для переказів

Виникають питання: ЗМІ оцінили проект про передачу "Укрпошті" банківських функцій

Реформа "Укрпошти", яку мають намір наділити банківськими функціями, викликає питання з точки зору логіки і міжнародного досвіду.

Про це йдеться в матеріалі "РБК-Україна" "Гроші замість посилок: що не так зі створенням банку на базі "Укрпошти".

Розмови про наділення оператора банківськими функціями ведуться з 2017 року, коли у ВРУ був зареєстрований законопроект №6601. Його розкритикувало Головне науково-експертне управління ВР, і проект відкликали. Восени 2019 року було розроблено проект №2788, в Раду його внесли 20 січня 2020 року.

Як пишуть журналісти, логіка розширення функцій "Укрпошти" шляхом надання їй банківської ліцензії бере початок з часів СРСР, коли поштові відділення виступали замінником банківських відділень - листоноші розносили пенсії, через пошту можна було відправляти перекази. Однак з імплементацією в Україні міжнародних стандартів банківської діяльності пошта перестала виконувати такі функції.

Законопроект №2788 передбачає, що "Укрпошті" дозволять проводити обслуговування поштових рахунків (аналог банківських), обмін валюти, обслуговування вкладів, емісію електронних платіжних засобів, інкасацію коштів, посередництво і перевезення валютних цінностей.

Експерти уточнюють, що сама реформа нівелює вигоду, про яку говорять автори законопроекту. Так, наприклад, надання "Укрпошті" банківських функцій стане втручанням держави в конкуренцію в банківському секторі, яка і так порушена - 54% становить частка держбанків в чистих активах. Таким чином, слід говорити про зростання монополізації банківської сфери державою.

Також реформа не має на увазі контролю НБУ над "Укрпоштою" - оператор, згідно із законопроектом, не є фінансовою установою. Крім того, Нацбанк не матиме можливості встановлювати вимоги для цієї установи, аналогічні тим, що діють для банків.

Третій негативний момент - участь "Укрпошти" в системі гарантування вкладів фізосіб. Законопроект передбачає участь оператора в ФГВЛ, проте "Укрпошта" отримає пільгу у вигляді звільнення від сплати початкового збору в розмірі 1% статутного капіталу. Рівень захисту прав вкладників по поштовим рахункам буде недостатнім, і в разі проблем, компенсації для вкладників покриють за рахунок держави. Також експерти говорять про ризики зловживань у банку "Укрпошти".

Журналісти пишуть, що міжнародні партнери можуть задати питання про неринкові переваги для "Укрпошти" в секторі.

"Не розумію сенсу випускати на ринок структуру, яка технічно і професійно до цього не готова. Давайте розглянемо кожну країну окремо. Адже у них окремі структури в складі поштового оператора, з виконанням ключових критеріїв, які виконують банки", - прокоментувала проект народний депутат Ніна Южаніна.

Про це заявив і представник Всесвітнього банку під час обговорення проекту на комітеті.

"Модель, яка пропонується це outdating. Більшість країн пішло від неї. Можна знайти дуже мало країн, які мають поштовий акаунт на балансі, країни йдуть до агентської (моделі). Ми б не рекомендували створювати модель, від якої світ відмовився. Агентська модель має підмодели, які можна ефективно використовувати. Одна з моделей, яку пропонував Смілянський - щоб "Укрпошта" мала власний банк. Її активно і ефективно можна буде використовувати в Україні", - сказав представник Світового банку.

Як говориться в статті, з урахуванням згаданих моментів - якщо наділяти "Укрпошту" банківськими функціями, то або шляхом створення окремого банку, або на рівних з банками умовах та отриманні ліцензії НБУ.