У середині червня Україна запозичила у Європейського банку реконструкції та розвитку (ЄБРР) кредит у розмірі 50 млн євро терміном на 13 років на будівництво дорожньої інфраструктури. За обслуговування кредиту доведеться заплатити практично ще стільки ж, скільки Україна позичила - понад 47 млн євро. Отриманий кредит має цільове призначення - на ремонт дорожнього покриття, але саме в цьому криються великі корупційні ризики.
Про це в коментарі "Апострофу" розповів аналітик Міжнародного центру перспективних досліджень Єгор Киян.
"На жаль, в Україні склалася вже певна традиція: як тільки щось стається - будуємо дороги. Кінець бюджетного року - закатуємо гроші в асфальт. Не використали половину з 64 млрд грн коронавірусного фонду - вже з'явилися ідеї закатати ці гроші в асфальт. Тепер ось чергова ідея - взяти 50 млн євро у ЄБРР і знову ж таки - закатати їх в асфальт. Наче немає можливості реалізувати інші, більш рентабельні і економічно ефективні проекти, отримати з них прибуток і вкласти потім в інфраструктуру. На жаль - фантазії вистачає лише на кредити для будівництва доріг, віддача від яких абсолютно економічно неочевидна. Адже це не платна дорога, як за кордоном, яка окуповує сама себе. Підозрюю, що в даному випадку дорога лише "з'їсть" 50 млн євро плюс стільки ж відсотків, які, як завжди, доведеться заплатити звичайним громадянам зі своєї кишені", - вважає експерт МЦПД.
На думку Сергія Фурси, позитивним моментом тут може бути те, що, оскільки кредит на дороги видає ЄБРР, буде гарантія, що ремонтні роботи проведуть якісно.
"Коли кредитує ЄБРР, то він контролює якість, і стежить, щоб там ніхто не крав. Тому вже краще, нехай туди направлять гроші ЄБРР, ніж Укравтодор буде закатувати ці гроші з бюджету в асфальт", - вважає Фурса.
Втім, у Олександра Гончарова з цього приводу інша думка. "Ви ж знаєте наших чиновників. Вони ще до отримання грошей домовляються про відкати. Тим більше - тут мова йде про кредит на дороги, а ми ж всі прекрасно знаємо, де у нас найчастіше закопуються корупційні гроші. Відкати там просто божевільні", - говорить економіст .
Не виключає корупційних ризиків і Єгор Киян. "Знаючи, скільки вже було маніпуляцій в Україні з будівництвом доріг, не можу виключити корупційних ризиків і в даному випадку", - зазначає експерт.
Нагадаємо, більш детально про те, наскільки доцільно залучати кредитні кошти на подібні проекти, чому ставки по кредитам для України набагато вищі, аніж для інших країн, і що потрібно зробити для їх зниження, йдеться в матеріалі "Апострофа": На дорогій голці: навіщо Україні робити ставку на "мертві" кредити Заходу.