Фінансова ситуація в "Укрзалізниці" залишається критичною — через війну компанія втратила основні джерела прибутку, а тарифи не змінювалися з 2022 року.
Про це в ефірі телеканалу "Апостроф" розповів колишній керівник пасажирського департаменту Укрзалізниці (2018-2020), доктор технічних наук і професор Олександр Красноштан.
Раніше повідомлялось, що "Укрзалізниця", чий чистий збиток за 9 місяців склав 7,195 млрд грн, просить про бюджетну підтримку близько 16 млрд грн для покриття збитків від перевезення пасажирів.
Красноштан наголосив, що заявлена компенсація є реалістичною та життєво необхідною для стабільної роботи залізниці. Він повідомив, що історично "Укрзалізниця" мала два головні джерела доходів — вантажні та пасажирські перевезення. Основний прибуток приносив саме транзит вантажів, адже тарифи на транзит були вищими за внутрішні. До початку війни у 2014 році доходи від транзитних перевезень становили близько 500 мільйонів доларів, у 2019 році — близько 150 мільйонів. Нині ж транзит повністю зупинено, і компанія втратила це джерело доходу.
Друге джерело — внутрішні вантажні перевезення — також суттєво скоротилося. Якщо у 2019 році за десять місяців перевозили понад 300 мільйонів тонн вантажів, то зараз — лише близько 140 мільйонів. При цьому тарифи на перевезення не переглядалися з 2022 року, тоді як витрати компанії зросли через подорожчання палива, енергоносіїв та інших ресурсів.
"Залізниця, як і будь-яке підприємство, купує ті самі товари — енергію, паливо, матеріали. Витрати зростають, а тарифи стоять на місці. Без індексації не обійтись", — наголосив експерт.
Красноштан також зауважив, що через війну зменшилася вантажна база, особливо у промислових регіонах.
"Наприклад, Покровськ — шахтарський регіон, де працювали шахти й було навантаження вугілля. Зараз шахти зупинені, вантажна база зникла. Відповідно, зменшилась дохідна частина залізниці", — пояснив він.
Водночас фіксовані витрати залишилися незмінними, тому компанія не може самостійно покривати всі потреби.
"Укрзалізниця — це кровоносна система держави. Якщо вона зупиниться, наслідки для економіки будуть катастрофічними", — підкреслив Красноштан.
Крім того, компанія стикається з відтоком кадрів, адже рівень зарплат значно нижчий за ринковий. Без зовнішньої підтримки втримати професійних працівників неможливо, а втрата кадрового потенціалу, на його думку, може стати не менш небезпечною, ніж фінансові проблеми.
"Ми ризикуємо не лише зупинкою перевезень, а й втратою професійних кадрів. Допустити цього не можна", — підсумував експерт.
"Апостроф" повідомляв, що "Укрзалізниця" планує збільшити вантажні тарифи на 41,5% протягом наступного року у два етапи через значні фінансові втрати та неможливість більше субсидіювати пасажирські перевезення за рахунок вантажного сегмента. Компанія, чий чистий збиток за 9 місяців склав 7,195 млрд грн, також просить про бюджетну підтримку для покриття збитків від перевезення пасажирів. За словами Лещенка, УЗ просить про 16 млрд грн бюджетної допомоги у 2026 році для компенсації збитків від пасажирських перевезень.
Комітет Верховної Ради з питань економічного розвитку поряд з транспортним комітетом також закликав уряд передбачити у Держбюджеті на 2026 рік 26 млрд грн для фінансової підтримки АТ «Укрзалізниця». Кошти пропонують спрямувати через Міністерство розвитку громад та територій на забезпечення пасажирських перевезень, транспортування гуманітарних вантажів та евакуаційних операцій.
Раніше Федерація роботодавців України (ФРУ) звернулася до прем’єр-міністра та профільних міністерств із закликом передбачити у Держбюджеті на 2026 рік видатки на покриття збитків АТ "Укрзалізниця" від пасажирських перевезень. У ФРУ наголосили, що залізниця виконує критично важливі функції для оборони та населення, але без системної державної підтримки її стабільна робота опиняється під загрозою.
Читайте також: Українців вирішили безкоштовно покатати на потягах: у чому логіка програми, і хто за неї заплатить