RU  UA

Субота, 2 листопада
  • НБУ:USD 40.95
  • НБУ:EUR 44.25
НБУ:USD  40.95
Промисловість

Boeing і не тільки: з ким Україна може будувати бойову авіацію

Майбутнє за безпілотниками

Майбутнє за безпілотниками Boeing Фото: Getty Images

Україна зацікавлена в ліцензійному виробництві авіаційної військової техніки іноземних компаній, зокрема, американської Boeing. Про це заявив віце-прем'єр - міністр з питань стратегічних галузей промисловості Олег Уруський. За його словами, Україна хоче запропонувати американській компанії Boeing виробляти її літаки на потужностях держпідприємства "Антонов". Однак на думку експертів, майбутнє - за безпілотною авіацією.

Бойовий Boeing

Україна хоче запропонувати американській компанії Boeing виробляти свої літаки на потужностях держпідприємства "Антонов". Про це заявив віце-прем'єр - міністр з питань стратегічних галузей промисловості Олег Уруський. "Ми перед собою ставимо амбітні цілі - розвивати нашу бойову авіацію. Сподіваюся, саме в цьому напрямку кооперація з Boeing для нас буде корисною", - уточнив він.

Boeing, крім цивільних літаків, які використовуються багатьма авіакомпаніями, в тому числі в Україні, також виробляє військову техніку. Зокрема, це стратегічні бомбардувальники Boeing B-52 Stratofortress, палубні літаки радіоелектронної боротьби Boeing EA-18 Growler, літаки авіаційної системи ПРО Boeing YAL-1, важкі військово-транспортні вертольоти Boeing CH-47 Chinook, а також безпілотні літальні апарати (БПЛА) .

Багато літальних апаратів виробництва Boeing перебувають на озброєнні армії США, а також інших країн світу.

Ключове питання - які з них могли б зацікавити Україну?

На думку директора Центру досліджень армії, конверсії і роззброєння Валентина Бадрака, бойова авіація для України - це "непідйомний проект, який можуть просувати люди, котрі займаються прожектами".

Експерт вважає, що на ДП "Антонов" створити бойовий літак неможливо. "Ніяких бойових літаків на "Антонові" робити не потрібно - і навіть думати про це шкідливо. Можливо, ми могли б створити щось трохи гірше, ніж Як-130 (російський навчально-бойовий літак), але це нам абсолютно не потрібно", - сказав він в коментарі "Апострофу".

Альтернативою власному виробництву, нехай і за іноземною ліцензією, є імпорт. Але обсяги зарубіжних закупівель озброєнь вже приблизно співставні з внутрішніми, зазначив Бадрак: "І це серйозно б'є по українському оборонно-промисловому комплексу".

Військовий оглядач, головний редактор видання "Апостроф" Денис Попович вважає, що співпраця з Boeing для України була б цікавою з точки зору виробництва безпілотників. За його словами, безпілотна авіація показала свою ефективність, насамперед, під час недавньої війни в Нагірному Карабаху.

Bayraktar TB2 Фото: ukroboronprom.com.ua

Насамперед - вертольоти

Денис Попович також вважає, що Україну, крім безпілотників, могли б зацікавити вертольоти, вироблені Boeing (мова йде про гелікоптери Chinook). "Повного циклу виробництва бойових вертольотів у нас немає. І хоча раніше неодноразово заявлялося про наміри створити вітчизняний бойовий вертоліт, ми досі використовуємо той арсенал, який залишився з часів Радянського Союзу. Ми можемо ремонтувати старі вертольоти, можемо їх модернізувати (відомі варіанти бойової модернізації старого радянського гелікоптера Мі-2), але зробити нову бойову машину наша промисловість не здатна".

При цьому наша країна могла б співпрацювати у виробництві вертольотів не тільки з Boeing. Так, у 2017 році "Укроборонпром" підписав з американською компанією Bell Helicopter Textron меморандум про співпрацю у виробництві вертольотів типу Iroquois ( "Ірокез").

"Ірокези" виробляються з середини 1950-х років, а з 1959 року вони почали надходити на озброєння армії США. Ці гелікоптери використовувалися під час війни у В'єтнамі (саме ці машини у фільмі "Апокаліпсис сьогодні" беруть участь в нальоті на в'єтнамське селище), а також в ряді інших військових конфліктах. На сьогодні морська піхота США використовує варіант цього гелікоптера UH-1Y.

В кінці лютого 2021 року керівник "Укроборонпрому" Юрій Гусєв повідомив, що в цьому році на базі ДП "Одеський авіаційний завод" розпочнеться ліцензійне виробництво вертольотів Bell UH-1 Iroquois. Очікується, що перший український "Ірокез" буде зроблений до Дня незалежності 24 серпня.

Однак пізніше в ЗМІ з'явилася інформація з посиланням на Bell Helicopter Textron про те, що американський виробник не видавав Україні відповідну ліцензію.

Разом з тим, в "Укроборонпромі" наполягають, що ліцензія все ж є, пояснюючи, що з Bell Helicopter Textron існує договір про нерозголошення, який не дозволяє сторонам повідомляти деталі контракту.

Денис Попович зазначає, що поки з контрактом на виробництво в Україні вертольотів "Ірокез" багато неясного, але, якщо домовленості все ж будуть реалізовані, це буде корисно для нашої армії.

"Ірокез" - це відомий, добре випробуваний апарат, він - багатоцільовий, може застосовуватися і для транспортних потреб, і як бойова система. Якщо він у нас з'явиться в якийсь модифікації, це буде серйозним підсиленням для армійської авіації, його можна використовувати для висадки десанту, для підтримки безпосередньо на полі бою, для евакуації поранених", - розповів військовий оглядач.

Iroquois Фото: Getty images

Ставка на власні сили

При цьому наша країна має всі можливості самостійно розвивати сучасне авіабудування, переконаний Валентин Бадрак.

"Україні потрібен гіперстрибок. Потрібно вкладати в українські технології, в розвиток безпілотних авіаційних комплексів різного рівня, тактичних дронів-кілерів, які зараз, наприклад, роблять" Атлон-Авіа "(науково-виробниче підприємство) і" Укрспецсістемс "(приватна компанія), розвивати оперативно-стратегічні комплекси, - говорить експерт. - Інакше у нас немає ніяких шансів протистояти ворогові, якого ми сьогодні маємо".

За його словами, проект ударного БПЛА Державного київського КБ "Луч" "Сокіл-300" - це суто українські технології: "Українським розробникам вдалося створити не тільки кероване озброєння, але і систему управління озброєнням".

І у вітчизняних фахівців виходить краще, ніж, наприклад, у російських.

"Ані "Мисливець", ані "Альтіус" (російські розробки БПЛА - "Апостроф") у них не йдуть. У них великі технічні і технологічні проблеми. І нам потрібно скористатися ситуацією, коли у нас відкриті ворота для технологій та розробити нові безпілотні авіаційні комплекси", - резюмував Бадрак.

На думку експерта, вже в недалекому майбутньому - на горизонті 2030-2035 років - безпілотні авіаційні комплекси витіснять бойову авіацію з парку Повітряних сил Збройних сил України.

Читайте також

"Об'єднану гірничо-хімічну компанію" приватизували: чи з'явиться український титан у російських ракетах

Незважаючи на жорсткий моніторинг, український титан після приватизації Об'єднаної гірничо-хімічної компанії може потрапити до Росії

Нова війна між США і Китаєм: хто заволодіє нафтою XXI століття

Між США та Китаєм загострюється боротьба за лідерство у сфері виробництва мікрочіпів, що загрожує потрясіннями для всього світу

На США сподівань мало: чим українська зброя може бути корисною Європі

Україна та ЄС співпрацюватимуть у сфері ОПК через військову загрозу з боку Росії