Управлінням пасажирськими залізничними перевезеннями в Україні займатимуться менеджери Deutsche Bahn. Очікується, що це станеться вже у 2022 році. У німецькій компанії поки що стримано коментують співпрацю з "Укрзалізницею", але, судячи з непрямих ознак, плани у неї досить ґрунтовні. "Апостроф" з'ясовував, чого чекати від приходу німецького менеджменту на вітчизняну залізницю та чи зростуть ціни на квитки.
Залізничні пасажирські перевезення в Україні наступного року перейдуть під управління німецької державної компанії Deutsche Bahn. Про це повідомив міністр інфраструктури Олександр Кубраков.
"Пасажирські перевезення ми передаємо в управління компанії Deutsche Bahn Engineering & Consulting з 2022 року", - сказав він 9 листопада під час форуму "Велике будівництво".
Ще у серпні "Укрзалізниця" та Deutsche Bahn Engineering & Consulting підписали угоду про консалтингові послуги у сфері пасажирських перевезень. Але консалтинг – це лише перший етап співробітництва двох державних залізничних компаній. Відповідно до стратегії цієї співпраці, яка була презентована на початку жовтня, другий етап, запланований на перший квартал 2022 року, передбачає часткову передачу управлінських функцій менеджерам Deutsche Bahn. Мається на увазі, що представники німецької компанії обійматимуть офіційні посади в "Укрзалізниці".
При цьому на третьому етапі, який заплановано на 2024-2025 роки, очікується залучення іноземних інвестицій у сегмент пасажирських перевезень України.
Втім, у самій Deutsche Bahn не те щоб спростували меседж українського міністра, але дещо його пом'якшили. У коментарі DW у прес-службі Deutsche Bahn повідомили, що наступного року компанія направить в Україну своїх експертів та менеджерів для консультування "Укрзалізниці" щодо структурних аспектів пасажирських перевезень.
Насправді це вже не перший випадок, коли на "Укрзалізницю" намагаються привести німецький менеджмент. У січні 2020 року тодішній український прем'єр Олексій Гончарук повідомив про плани передати "Укрзалізницю" в управління Deutsche Bahn на десять років. Причому не лише пасажирського підрозділу, а й компанії цілком. За словами Гончарука, відповідний меморандум було підписано між Міністерством інфраструктури України та Deutsche Bahn у Давосі під час проведення всесвітнього економічного форуму.
Показово, що й тоді Deutsche Bahn "скорегувала" слова представника України, повідомивши, що свою співпрацю з "Укрзалізницею" обмежить консультуванням. Тоді йшлося також про участь у такому проекті Deutsche Bahn Engineering & Consulting.
Важко сказати, з чим пов'язані різночитання у висловлюваннях українських та німецьких чиновників, - чи то вітчизняні намагаються видати бажане за дійсне, чи то наші закордонні партнери виявляють властиву їм обережність.
У будь-якому разі минулого року помітних проявів заявленої співпраці не спостерігалося. А говорити про те, чи з'являться вони зараз, ще зарано.
Німці як остання надія
Залучення закордонних партнерів до управлінських рішень вписується у загальний тренд, який намітився ще у 2014 році після перемоги Революції Гідності. Тоді на керівні посади у багатьох відомствах та держкомпаніях прийшли іноземці. Зокрема, "Укрзалізницю" очолив поляк Войцех Балчун, який, втім, більшу частину свого часу присвячував не залізничним перевезенням в Україні, а власній музичній діяльності.
Войцех Балчун
Незабаром стало зрозуміло, що "варяги" не здатні навести лад у вітчизняному господарстві, і поступово всі вони залишили керівні крісла, хоча досі окремі іноземці залишилися у наглядових радах державних компаній.
Проте ситуація в "Укрзалізниці" настільки сумна, що, мабуть, на найвищому рівні було ухвалено рішення, що тут без ефективного європейського менеджменту не обійтися.
"Проблеми в пасажирському сегменті залізничних перевезень – вічні, про них складають легенди, і жоден менеджмент за всі роки не зміг їх вирішити", - сказав в коментарі "Апострофу" експерт у сфері транспорту Кирило Новіков. За його словами, не вдається їх вирішити і зараз, коли пасажирські перевезення виділені в окрему компанію.
"Тому, очевидно, проблема не в менеджменті. Мені здається, що справа у підходах держави – якщо держава не може запропонувати, як "Укрзалізниці" вийти з кризи, то, відповідно, жоден менеджер, хто б не прийшов, такий рецепт теж не запропонує, - вважає Новіков. - Тому вирішили звернутися до одного із лідерів у сфері управління залізничною інфраструктурою".
При цьому, за його словами, вибір на користь Deutsche Bahn не зовсім зрозумілий: Є інші країни з успішними залізничними кейсами, але ніякого конкурсу не було".
Однак, звичайно ж, Deutsche Bahn – далеко не найгірший варіант.
Німецьке "диво" в українських реаліях
Незважаючи на те, що Deutsche Bahn говорить про співпрацю з "Укрзалізницею" досить розпливчасто, німці, схоже, дещо лукавлять, оскільки робота вже, як кажуть, "кипить".
"Вони вже почали набір українських кадрів середнього та вищого рівня у свою команду, що видно по сайтах рекрутингових компаній, - розповідає Кирило Новіков. - Очевидно, що дії менеджменту від Deutsche Bahn будуть спрямовані на те, щоб "Укрзалізниця" почала, нарешті , заробляти – вивести її на прибутковість, на кредитоспроможність, рентабельність, але тільки час покаже, чи правильно вибрали вектор, і чи зможуть менеджери Deutsche Bahn впоратися з такою махиною як "Укрзалізниця".
Проте якісь кардинальні зміни із приходом команди Deutsche Bahn навряд чи відбудуться, вважає колишній заступник міністра інфраструктури, а нині заступник міністра фінансів Олександр Кава.
"Дива чекати не варто, - сказав він у коментарі виданню. - Справа в тому, що "диво" німецьких залізниць - це не менеджмент Deutsche Bahn, а велике фінансування з боку федерального бюджету Німеччини. Це - заслуга уряду поки що Ангели Меркель, який щороку фінансував залізницю на суму від 16 до 22 мільярдів євро.
При цьому, за його словами, справді можна очікувати якихось невеликих покращень у питаннях ефективності пасажирських перевезень України з приходом німецької управлінської команди.
Що буде з цінами на квитки
Якщо перед менеджерами Deutsche Bahn поставлене завдання досягти рентабельності і, тим більше, прибутковості, чи означає це, що на українців очікує значне подорожчання квитків? Принаймні свого часу саме за рахунок відчутного підвищення тарифів на газ прибутковості досягла компанія НАК "Нафтогаз України".
За словами Кирила Новікова, справа, насправді, не стільки у тарифах, як у європейському підході до комплексної роботи "Укрзалізниці", починаючи з ремонтних депо, де розкрадають запчастини та паливо, і закінчуючи сервісом у вагонах та на вокзалах.
Він нагадав, що і зараз вартість квитків потроху підвищується. "Насправді тарифи диференційовані, але сам підхід до ціноутворення мені незрозумілий, і, очевидно, дуже часто перекіс відбувається не на користь пасажира. Наприклад, необґрунтовано висока ціна квитка в порівнянні з аналогічним поїздом - ціна може відрізнятися вдвічі", - зазначив експерт.
Олександр Кава, у свою чергу, нагадав, що тарифи на перевезення встановлює не "Укрзалізниця", а уряд.
Він також висловив думку, що робота німецьких менеджерів навряд чи призведе до суттєвого подорожчання залізничних квитків: " Тариф має бути на доступному рівні, а не коштувати нечуваних грошей, коли більшість громадян просто не зможуть дозволити собі користуватися такою послугою".
Кирило Новіков згоден. " Я впевнений, що ціни не повинні підвищитися, тому що менеджмент має розуміти, що кардинальна зміна цін в більшу сторону призведе до того, що люди почнуть користуватися іншими видами транспорту, і відтік пасажирів з "Укрзалізниці" буде ще більшим", - сказав він.
Експерт зазначив, що вже сьогодні є досить цікаві цінові пропозиції щодо авіаційних перевезень.
"На деяких маршрутах вартість авіаквитка може бути нижчою, ніж, наприклад, у люксовому вагоні. Зрозуміло, що в люксах їздять не всі, а тому вони не дивитимуться у бік літака, але автобус зможе перекривати деякі потреби громадян у пересуванні всередині країни, - каже експерт. - Тобто підвищення залізничних тарифів подібно до смерті".