Саміт Європейської ради 14 грудня ухвалив історичне рішення щодо України. Але від початку переговорів до реального вступу треба ще дуже багато зробити. І якщо українські законодавці свою роботу фактично виконали, то тепер починається етап торговельно-економічних перемовин. Які кроки повинні бути зроблені, щоби Євросоюз став ще ближче до України - в етері Апостроф TV пояснив голова Центру політичних студій "Доктрина" Ярослав Божко.

У держав ЄС з'явився політичний консенсус, який і дозволив перебороти позицію Угорщини. І Орбан, замість того, щоби блокувати рішення, покинув залу перед голосуванням. А консенсус походить з самого європейського середовища. Берлін, Париж, Брюссель на найвищому рівні вирішили, що час просувати цей процес.

Що стосується семи кроків України, які необхідно було виконати. Це формальний критерій, однак не він є тлом консенсусу, а радше геополітична обстановка, яка складається в Європі.

Читайте: ЄС відчинив двері для України: хронологія першого дня історичного саміту

Продовження після реклами
РЕКЛАМА

Наш потенційний вступ до ЄС значною мірою базується на виконанні Угоди про асоціацію, яку писали ще більше 10 років назад, потім відкладали, але у підсумку таки підписали. Тобто по суті той масив зобов'язань, які Україна мала брати на себе в законодавчій сфері - вже практично виконаний. Далі переговірний процес базується вже не на законодавчій діяльності, а вже на міжурядовому узгодженні. Вирішуються питання щодо торгівельних квот, щодо різних експортних та інших обмежень. Тому що вливаючись в Євросоюз, ми так чи інакше приєднуємось до великого спільного ринку, який має бути врегульований завчасно з обох сторін.

Умовно кажучи, торгівельно-економічні перемовини далі і будуть основною роботою для обох сторін, тому що законодавчий етап завершився і починається так би мовити виконавчий. Реалізація урядового етапу передбачає відбалансування показників, тобто розуміння, де Європа може поступитися, де ми маємо поступитися. І вже після завершення цього етапу вже можна буде сказати, що залишилися символічні аспекти.

Взагалі вступ до ЄС - це історія не про те, що треба бути дуже високорозвиненою державою, як нам здається. Це хибне уявлення. Насамперед треба відповідати європейським нормам. Не дотягувати до якогось певного абстрактного рівня, а врегульовувати питання так, як це робиться в Європі. Тобто бути взаємосумісними як система. Адже до Євросоюзу приймалися і не дуже багаті країни, на кшталт Болгарії, Румунії. Та й Польща на момент прийняття була не така багата, як ми бачимо зараз.

І значною мірою в ЄС існують спеціальні механізми спільного фінансування, створені для того, щоб новоприєднаних членів ЄС, які менш розвинені, за кошти інших членів ЄС, які є багатшими, підтягувати до середнього по палаті рівня. Тому, наприклад, питання щодо рівня життя, щодо якихось додаткових субвенцій для України - буде вирішуватися спільно. І значною мірою це й є причиною нашого вступу до ЄС, поза певними абстракціями про цивілізаційний вибір і ідейний шлях України. Тому що вступ до ЄС - це завжди бустер, який тобі надає величезне фінансування на розвиток своїх регіонів, різних галузей, наприклад, підтримання аграрного господарства.

Що стосується охорони кордонів - це вимога, скажімо так, митного характеру. І тут ключове питання - чи контролюється обіг, чи не буде Україна джерелом, наприклад, ввезення контрабандою наркотичних речовин. І для того, щоб це встановити - відповідно напрацьовуються певні спільні критерії для охорони кордонів. До прикладу, у нас Державна прикордонна служба за останні роки достатньо сильно реформувалася і наближувалася до європейських зразків. Тому у питання охорони кордону не виникне якихось стратегічних заперечень до України.

Продовження після реклами
РЕКЛАМА

Зараз не стоїть питання про те, чи ведемо ми війну з росією, чи ні. Тому що зрозуміло, там де у нас кордон з росією, ніяких переходів немає. Але прикордонна служба все одно відстежує спроби контрабанди.

Читайте: Орбан заблокував допомогу Україні: коли лідери ЄС домовились провести новий саміт