RU  UA  EN

Пʼятниця, 22 листопада
  • НБУ:USD 41.00
  • НБУ:EUR 43.20
НБУ:USD  41.00
Політика
Погляд

Саботаж е-декларування: кому потрібен апокаліптичний сценарій

Керівництво НАЗК - політично залежне і політично кероване, і воно продовжує саботувати роботу цього органу

Керівництво НАЗК - політично залежне і політично кероване, і воно продовжує саботувати роботу цього органу Фото: kelehers.com

Останні декілька днів попри всі намагання чиновників та депутатів подавати електронні декларації їм не вдається увійти в систему. Причиною проблем в системі е-декларування є перевантаження в системі в пікові моменти – встиг пояснити глава Держспецзв'язку Леонід Євдоченко. Кабінет міністрів взявся розробити законопроект про скасування кримінальної відповідальності за несвоєчасне подання електронної декларації протягом 10 днів. А окрім того, уряд має намір перезавантажити склад Національного агентства з питань запобігання корупції. Прем'єр-міністр Володимир Гройсман різко розкритикував роботу глави НАЗК Наталії Корчак і запропонував їй та її команді подати у відставку. Натомість Корчак заявила, що відповідальність за збій в роботі системи електронного декларування лежить на системному адміністраторові – ДП "Українські спеціалізовані системи". Поки шукають винних, Гройсман також вже встиг запропонувати купити новий сервер. "Чи не хочете працювати з цим сервером - купіть собі новий, оголосіть тендер. У нас є 27 млн грн. Вам потрібно 50 млн? Ми дамо вам 50 млн. 100? Буде 100 млн. Дайте нормальне функціонування системи", - заявив український прем'єр. Хто насправді відповідальний за неналежне функціонування системи е-декларування і чи не є така ситуація звичайним саботажем, "Апострофу" розповідає голова ради Громадського люстрационного комітету Олександра Дрик.

Що нині найголовніше для нас? Щоб система безперебійно функціонувала, щоб могли подати декларації ті, хто зобов'язаний, і щоб ці декларації перевірялися НАЗК. Хто гравці і учасники цього процесу? НАЗК – орган, який володіє системою, несе відповідальність за те, щоб ця система працювала і за перевірку цих декларацій. Проте у НАЗК немає власного відділу програмістів, які працюють із системою, адмініструє систему і забезпечує програмну підтримку державне підприємство "Українські спеціальні системи" (УСС). Ця структура Держспецзв'язку з моменту запуску системи підписала з НАЗК договір на адміністрування системи. Вони вносять правки, вирішують необхідні питання, технічні проблеми, щоб система могла безперебійно працювати.

УСС неодноразово ставили під загрозу функціонування системи електронного декларування - відмовлялися продовжувати договір, незрозумілим чином реагували на окремі запити від НАЗК, кілька разів протягом останніх кількох місяців реєстр вимикався. По суті УСС постійно тримали систему в ситуації, коли нібито вони її обслуговують, але й нібито не дуже хочуть це робити. Місяць тому виникла ситуація з тим, що УСС раптово відмовилися підписувати договір. Я була присутня на переговорах і прямо спитала керівника УСС Тараса Олійника, чи зроблене все необхідне для того, щоб реєстр безперебійно функціонував, чи в договорі, який вони підписують (підписано 1 березня), передбачені всі роботи, необхідні для забезпечення цього функціонування, щоб реєстр не завалився до чи після 1 квітня. Тоді Олійник ствердно відповів, що все так і є.

Вчора під час робочої групи, яку було створено Кабміном і яка незрозуміло чим займалася місяць (бо вони не знають, в чому проблема, не розуміють, як її вирішити), говорили лише про те, що керівництво НАЗК повинно бути звільнене. Тарас Олійник раптом сказав, що вони ніколи не гарантували, що система буде працювати, і що взагалі ця система – погана, за його словами. Що ж змінилося за місяць у позиції керівництва УСС після підписання того договору? Чи не означають нинішні проблеми зі системою, що УСС неправильно прораховували майбутнє функціонування системи? Чи може це свідчити про їхню непрофесійність та некваліфікованість? Або це може свідчити про свідомий саботаж, який призвів до того, що система не працює напередодні закінчення подання декларацій?

На моє глибоке переконання, Кабінет міністрів, робоча група, яка незрозуміло чим займалася весь місяць, прем'єр-міністр мали би викликати представника УСС та Держспецзв'язку і запитати, чому вони взяли на себе зобов'язання, які неспроможні зараз виконати. І чому ми про це дізнаємося лише зараз, коли система не працює вже скільки днів поспіль і коли це ставить під загрозу виконання антикорупційного законодавства. Натомість Володимир Гройсман вирішує, що треба вимагати відставки керівництва НАЗК. Вважаю, що, по-перше, треба вирішувати проблему функціонування системи, якою він так пишається і яку назвав найбільшим досягненням минулого року. А по-друге, після вирішення питання з функціонуванням системи треба визначити винних. Якщо це керівництво НАЗК, значить, треба його звільнити. Якщо це керівництво УСС чи Держспецзв'язку – значить, звільнити їх. Вони мають понести відповідальність за те, що вони не забезпечили вкотре повноцінну роботу системи електронного декларування. Ось що нині має робити прем'єр. Звільнення керівництва НАЗК зараз не вплине на відновлення роботи системи. А намагання це зробити є черговою спробою відволікти увагу від відновлення роботи системи.

Так, керівництво НАЗК справді є політично залежним і політично керованим, насправді воно саботувало і продовжує саботувати роботу цього органу. Вирішувати питання із їх заміною, понесенням ними відповідальності, звичайно, треба. Але першочергова задача – відновлення функціонування системи.

Місяць тому я вже оприлюднила негативний, апокаліптичним сценарій розвитку подій навколо системи. Зараз я бачу всі ознаки його реалізації. Систему будуть валити різними способами, не важливо, якими саме. Система працювати не буде. Відповідальність звалять на керівництво НАЗК, його звільнять, про що відзвітуються перед міжнародниками. А далі почнуть довго і нудно створювати нову систему, вони вже навіть порахували, скільки це коштуватиме (12,7 млн доларів) і скільки займе часу (4 роки).

Якщо Кабмін не здатен забезпечити виконання органами виконавчої влади своєї роботи, значить, потрібно піднімати питання, як здійснюється робота Кабінету міністрів. Ті керівники виконавчої влади, які допустили цю ситуацію, мають понести відповідальність. А поки нехай збирають програмістів з усього світу та всіх програмістів УСС і Держспецзв'язку, сідають і вирішують проблему.

Читайте також

Новий старий Кабмін та перестановки в ОП: хто, куди, навіщо

Внаслідок переформатування уряду в Україні деякі звільнені міністри перейдуть на іншу роботу у владі

Умєрову дадуть нову посаду? Кого можуть призначити міністром оборони замість нього

Рустем Умєров перейде на посаду віце-прем'єра з питань ВПК, на посаді міністра оборони його замінить Олександр Камишін