Світова паніка, яка вибухнула через китайський коронавірус, вже встигла обвалити фондові ринки і негативно відбитися на світовій економіці. Втім, в епоху постправди, з’являються ділки, які прагнуть заробити навіть на об'єктивно негативних подіях, перетворюючи COVID-19 в бренд, який продається. Як культурна проекція коронавірусу стає товаром, і за скільки продається цей товар, досліджував "Апостроф".
Тренд на маски
Після того, як світ дізнався про китайський коронавірус, найтоповішим товаром стали, звичайно ж, медичні маски. Їх почали змітати з полиць аптек навіть незважаючи на те, що медична маска - сумнівний засіб захисту від коронавірусу.
Утім, у мережі пропозиція є завжди і на будь-який смак. Азіатські країни, як відомо, законодавці масочної "моди". Тому й не дивно, що на китайських віртуальних торгових майданчиках, крім масок всіляких кольорів, розмірів і якості з'явилися... антикоронавірусні капелюхи. Виріб становить собою панаму з широкими полями чи бейсболку, до козирка якої кріпиться ПВХ-плівка.
Виробник обіцяє, що такий капелюх, звичайно ж, у тандемі з медичною маскою, захистить не тільки від коронавірусу, а й пилу, смогу, туману. Купити антікоронавірусний капелюх у мережі можна за ціною від 100 до 500 гривень.
Є масочні новинки і для країн із прохолодним кліматом. Наприклад, утеплена маска зі штучним хутром всього за 20-50 гривень. Ну і, звичайно ж, виробники не забули про домашніх улюбленців: маски від коронавірусу для собак можна придбати від 40 до 200 гривень.
Однак, справжнім "смаженим" товаром стали маски від італійського будинку моди Fendi за ціною - 190 євро за штуку. Незважаючи на значну ціну, модні практичні аксесуари були розпродані за лічені дні. Свої лакшері-маски випустила і французький модельєр Марін Серр, правда, поки що у відкритому продажі їх немає.
Збитки та доходи
Поки одні бренди намагаються заробити на коронавірусі, інші зазнають нищівних збитків. Йдеться про пиво мексиканської марки Corona. І хоча, Corona, звичайно ж, не має ніякого стосунку до поширення небезпечного вірусу, "завдяки" співзвучності назви бренду з коронавірусом, акції компанії, за даними видання Bloomberg, обвалилися на 8%, а квартальний прибуток скоротився на 170 мільйонів доларів. Більш того, згідно з опитуванням в США (опитали 750 осіб старше 21 року, які вживають пиво), 38% респондентів в жодному разі не збираються купувати пиво Corona, а ще 16% відверто зізналися, що розмірковують над питанням - чи пов'язаний коронавірус із пивом.
А ось акції стрімінгових платформ, таких як, наприклад, Netflix і компаній відеоігор, навпаки зростають. Справа в тому, що через коронавірус люди вважають за краще залишатися вдома і дивитися фільми і серіали у звичній обстановці, щоб зайвий раз не наражати себе на небезпеку. Та й іти, в принципі, нікуди. Наприклад, в Італії закрили майже 50% кінотеатрів, а Paramount призупинила зйомки у Венеції 7-ї частини франшизи "Місія нездійсненна". Правда в тій же Італії злетіли онлайн-продажі роману Альбера Камю "Чума". Така ж ситуація, до речі, спостерігалася у Франції з романом Гюго "Собор Паризької Богоматері" після пожежі в Нотр-Дам-де-Парі.
Але справжню катастрофу переживають прокатники в Китаї, де на карантин пішло 10 тисяч кінотеатрів. За даними Business Insider, з початку 2020 року збитки прокатників на ринку КНР становили близько 1,9 мільярдів доларів.
Обереги та відвари
Намагаються заробити на коронавірусі й в Україні. Коли новини про небезпечне захворювання стали з'являтися в нашій країні, на сайтах безкоштовних оголошень намагалися "впарити" українцям вакцину від коронавірусу, яку досі ще так і не винайшли у світі. Правда, зараз таких оголошень вже немає. Але є інші, не менш цікаві товари, наприклад, амулети і обереги від коронавірусу.
Так, один із продавців пропонує обереги з бронзи "Валькірія" і "Чорне сонце".
"Заворожений від Коронавірусу й лихоманки Ебола, талісман захищає і оберігає тіло і душу", - обіцяє продавець. Заговорену ювелірку можна купити за ціною від 340 до 470 гривень.
Ще один цікавий екземпляр - книга про коронавірус авторства такого собі Ігоря Прокопенка, який стверджує, що був у Китаї і зібрав невідомі раніше світу факти про COVID-19. Питання, які ставить у своєму опусі автор, воістину глобального масштабу.
"Космічний мандрівник чи мутант із секретної лабораторії. Як уберегтися від коронавірусу? Невідомі факти про трагедію в Ухані. Чи можливий біологічний Апокаліпсис?" - значиться на обкладинці книги. Просвітлення від Прокопенка коштує зовсім недорого – лише 40 гривень.
Ще одна вигадка українських продавців у мережі - спроба реалізації абсолютно будь-яких товарів зі словом "коронавірус" у заголовку оголошення. "Коронавірус" додають до оголошень про продаж одягу, авто, систем очищення води, взуття і навіть варення з ялинкових шишок. Розрахунок продавців зрозумілий: пошукові запити за словом "коронавірус" перебувають у топі, а значить, потрібно користуватися моментом.
Поширюються в укрнеті і тематичні футболки з написами "Без коронавірусу" за ціною - 499 гривень за штуку. До речі, в російських ЗМІ закидають українським продавцям, мовляв, наші онлайн-магазини вирішили підзаробити на коронавірусі. Проте бізнес-пропозиції на російських сайтах оголошень куди більш неймовірні.
Наприклад, продавець із Санкт-Петербурга пропонує придбати в'язану модель COVID-19 за 2000 рублів (близько 750 гривень). Приблизно за такі ж гроші можна придбати і модель коронавірусу, надруковану на 3D-принтері.
"Порадуйте себе і близьких моделлю коронавірусу", - пропонує автор оголошення.
"Впарюють" росіяни своїм співгромадянам і тести на коронавірус, навіть незважаючи на те, що виявити захворювання зі стовідсотковою точністю можливо на даний момент тільки в лабораторних умовах. Купити тест, який нібито визначить COVID-19 за зразками слини, можна за 2900 рублів (близько тисячі гривень).
За 500 рублів (близько 200 гривень) особливо спритні ділки пропонують взяти всі ризики на себе і розпакувати за людину посилку з Китаю. Також можна придбати чудодійний відвар від коронавірусу за ціною 1900 рублів за 100 грам (700 гривень).
"Привезений із Тибету для профілактики. Зараз активно використовується в китайських клініках для боротьби з коронавірусом. Дієвий засіб", - запевняє продавець.