Від початку серпня міські голови і міськради Луцька та Тернополя протестують проти включення їх міст до "червоної зони" карантину у зв'язку з поширенням коронавірусу Covid-19. З 4 серпня до них доєднався і Львів, який потрапив до "помаранчевої" зони.
"Апостроф" поспілкувався з міським головою Черкас Анатолієм Бондаренком, який свого часу першим в Україні відмовився від карантинних обмежень.
- Як би ви оцінили те, що Луцьк та Тернопіль відмовилися посилювати карантин?
- Я можу сказати лише те, що міським головам на місці набагато краще видно ситуацію. І повірте мені, що вони більш відповідальні за життя населення, ніж органи державної влади.
- Але "червона" зона навпаки запроваджується для безпеки людей. Хіба ні?
- Я позитивно ставлюся до всяких обмежень. Але вони повинні базуватися на науковому підході. Маю на увазі не лише кількість хворих, а й яку компенсацію отримають місцеві бюджети з центрального.
Я вам відверто скажу, що за весь цей період жодного апарату ШВЛ місто Черкаси не отримало. Костюмів захисту та інших матеріалів до нас надійшло всього на 900 тис. грн. а ми ж витрали 98 млн грн. Крім того, ми недоотримали в наш бюджет 150 млн грн.
А оці казочки зі слів прем'єр-міністра, що, мовляв, "ми там комусь щось компенсували". Хочеться, щоб він приїхав та подивився в очі людям, які позакривали свої виробництва і не відкрилися. У нас 30% підприємців не відновили свою роботу. Отакий повинен бути діалог.
І я розумію моїх колег – міських голів. Бо можна закрити все – питань нема, можливо, в цьому є якась логіка. А як буде далі, коли не буде, чим платити лікарям і вчителям? Будуть кивати на прем'єр-міністра? Ні. Будуть кивати в першу чергу на міського голову.
- Якби так сталося, що Черкаси опинилися в "червоній" зоні, ви прийняли б таке ж рішення чи погодилися на обмеження?
- Я не знаю, яке я б прийняв рішення. Я б базувався виключно на науковому підході. Дивився б, що це за обмеження. Але я вважаю, що вони зайві. Потрібно просто чітко дотримуватися використання засобів захисту, правил особистої гігієни і щоб у людей правильно формувався імунітет. Бо всі обмеження, які ми прийняли в перший раз, коли ми зупинили планові операції та лікування в спеціалізованих медзакладах, на мою думку, це призвело до загибелі більшої кількості людей, ніж від коронавірусу.
Статистика по нашій області просто вражаюча. З першого січня по кінець травня на Черкащині померло 6500 "з хвостиком" осіб. З них – 19 осіб від коронавірусу, 3500 – від серцево-судинних захворювань, 1500 – від онкозахворювань, 38 – від суїциду. Я впевнений, що серед них багато людей, які не отримали допомогу в ході планових операцій.
Тож я вам скажу, що Covid-19видаватиметься легкою прогулянкою порівняно з такими хворобами, як туберкульоз, онкологія, серцево-судинні та багато інших.
- Перший заступник міського голови Луцька Григорій Недопад сказав, що введення нових обмежень загрожує великими бунтами. Ви згодні з цим?
- Зрозуміло, що це загрожує великими бунтами. І це не дуже гарно в даній ситуації. Зараз полум'я тліє. І не дай бог якась іскра, все це може становити навіть загрозу національній безпеці. Всі ці рішення треба приймати з холодною головою. Суспільство зараз знервоване, і будь-які бунти можуть призвести до розколу країни.
Членам Кабміну та прем'єру потрібно зняти капелюхи і сісти за стіл переговорів. Якщо потрібно, я можу виступити модератором цього діалогу. Бо я розумію, що жодних бунтів не може бути. Але коли центр штучно затягує паски, а при цьому закон діє на окремі категорії, а не діє на обраних, то це погано.
- Якщо буде "друга хвиля" коронавірусу, і люди хворітимуть навіть більш масово, ніж зараз, ви підтримаєте обмеження?
- Я буду дивитися на місці, і в першу чергу будемо радитися з лікарями. Але якщо і будемо обмежувати, то зовсім не так, як було вперше. Перша стратегія була абсолютно не правильна.
І за заяви, які робив головний санітарний лікар Ляшко, мовляв, ми налякали людей, що вони не ходили в парк, він повинен відповідати перед законом. Бо це держслужбовець, який своїми заявами увів в оману суспільство і своїми діями, на мою думку, привів до обмеження прав і свобод громадян.