Я впевнений, що ми здатні в відносно короткий термін побудувати систему, за якої зможемо збивати майже всі шахеди, що летять на Україну. Але для цього потрібні організаційні реформи в нашій системі ППО. Сьогодні я довго обговорював це з виробниками дронів, представниками школи пілотів та Всеукраїнської асоціації громад.
Засоби ураження шахедів уже є — і вони недорогі. Наприклад, ще понад рік тому я надав грант у $30 000 з донорських коштів із США на розробку дрона-перехоплювача для «Диких шершнів». Цей дрон працює: літає до 350 км/год, спокійно наздоганяє шахед і збиває його. Виробництво одного коштує приблизно 90 тис. грн — це в 50 разів дешевше за вартість самого шахеда. Так, для роботи таких систем потрібні досить дорогі радари, але з часом з’являються пасивні детектори, які дозволять обійтися й без них.
Подібних розробок уже достатньо, і вони успішно застосовуються. Проте ми перебуваємо на етапі, коли ворог стрімко нарощує виробництво шахедів, а ми тим часом перекидаємо мобільні групи ДФТГ на фронт, не впроваджуючи нові системи перехоплення масово.
Основна проблема — відсутність операторів дронів у тилу. І це логічно: ці фахівці критично потрібні на передовій. У цьому контексті дуже правильно, що Кабмін ухвалив постанову про експеримент, згідно з яким добровольці, які не підлягають мобілізації (наприклад, до 25 років), можуть служити операторами ППО в тилу.
Втім, я вважаю, що треба йти далі. Ключове питання — відповідальність. Найбільше зацікавлені в захисті громади — самі громади. У випадку захисту комерційного складу чи трансформатора — найбільший інтерес самого власника.
У громад є кошти, ми надали їм право донатити на армію, і вони активно це роблять. Упевнений, багато хто міг би створити власні підрозділи ППО і профінансувати їхню роботу. Але для цього громадам потрібно надати більше повноважень.
Наприклад та як ідея:
- Дозволити бронювання частини пілотів ППО, організованих за принципом добровільних пожежних дружин;
- Забезпечити спрощений доступ до вибухівки для знищення цілей;
- Скоротити бюрократію: спростити тендерні процедури, сертифікацію, випробування. Шахеди та їх перехоплювачі модернізуються швидше, ніж проходять ці процедури;
- Вирішити питання юридичної відповідальності. Наразі трапляється, що збитий шахед завдає шкоди, і оператор дрона потрапляє під кримінальну відповідальність. Це демотивує людей діяти в складних умовах. Потрібна чітка «золота середина».
Аналогічну систему можуть впроваджувати і власники об’єктів критичної інфраструктури. Повноцінні перехоплювачі можуть мати паливні компанії, енергетичні підприємства, поштові оператори тощо. Це зменшить навантаження на ЗСУ та дозволить заощадити кошти державного бюджету.
План Росії очевидний: штампувати до 500 шахедів на добу і завалити нас ними. Наше завдання — знищувати їх, зберігаючи людські життя і витрачаючи менше, ніж Росія витрачає на їх виробництво. І це абсолютно технічно можливо.
Питання — у перебудові системи й підготовці людей. Особисто я не вірю в централізовану модель, коли ЗСУ зможе повністю прикрити всю територію. Будуть прогалини, куди ЗСУ направлятимуть як дефіцитні дрони, так і спеціалістів.
Тому я переконаний: наш єдиний вихід — умовна децентралізація ППО в частині боротьби з шахедами. Звісно, технічно все повинно працювати в єдиній системі: не можна піднімати перехоплювачі без координації, інакше система розвалиться.
Це складні питання, але я спробую найближчим часом дати на них відповіді. Ініціюю розробку законопроєкту, який створить додаткові стимули для створення груп ППО для громад, власників інфраструктури та добровольців.
І насамкінець. Особисто я б хотів бачити мерів і голів ВЦА не першими біля місць влучань, а першими — на околицях міст, у координації створених за їх сприяння підрозділи ППО і профінансувати їхню роботу. Але для цього громадам потрібно надати більше повноважень.