RU  UA  EN

Неділя, 22 грудня
  • НБУ:USD 41.55
  • НБУ:EUR 43.25
НБУ:USD  41.55
Суспільство

Паркувальне пекло: коли у Кличка перестануть "кошмарити" водіїв в Києві

У столиці - катастрофічна ситуація з місцями для парковок

У столиці - катастрофічна ситуація з місцями для парковок Фото: kyivcity.gov.ua

Центр Києва являє собою абсолютний кошмар урбаниста: величезна кількість автомобілів, постійні пробки, мінімальна кількість паркувальних місць у центрі міста, відсутність необхідної системи логістики. КМДА активно бореться з паркувальними нелегалами, при цьому "забивши" на будівництво додаткової інфраструктури. "Апостроф" розбирався в проблемі і дізнавався, чому місто не хоче або не може вирішити паркувальну проблему.

Тут місць - немає!

Останнім часом в центрі Києва спостерігається активізація комунальників і поліції, яка зайнялася "облагороджуванням" тротуарів. Все зводиться до того, що під наглядом співробітників Нацполіції співробітники КП розставляють кілочки, тим самим блокуючи заїзд автомобілів на пішохідну частину. Все б нічого, але часто дорожники суперечать самі собі: справа в тому, що дуже часто блокуються цілком офіційні парковки, що виділені відповідною синьою розміткою. І головна проблема: київська влада, які відповідальні за нововведення, не пропонують жодних альтернатив київським водіям.

У Києві досі немає мережі перехоплюючих парковок, які могли б вирішити проблему для водіїв, що готові їхати на роботу на метро - у підземок автомобілісти змушені кидати свої машини у дворах, на тротуарах і навіть на проїжджій частині, що теж абсолютно неприпустимо.

Але головний паркувальний колапс - в центрі столиці. Офіційно проблемою організації парковок в Києві займається комунальне підприємство "Київтранспарксервіс". Історія підприємства - скандальна: керівництво неодноразово підозрювали в корупції - паркувальний бізнес до сих пір залишається здебільшого "сірим". На даний момент проти КП і його керівництва на різних рівнях подано понад 50 судових позовів. Але ніхто з чиновників структури, що підкоряється Київраді, так і не отримав покарання.

КП "Київтранспарксервіс" в коментарі "Апострофу" повідомило, що за ними закріплено 1019 паркувальних майданчиків на 49 795 місць. Це офіційні парковки з автоматами для оплати, не враховуючи приватних паркувальних майданчиків біля торговельних та бізнес-центрів.

Тим більше, що експерти запевняють, що реальна кількість місць для паркування значно менше, ніж запевняють в "Київтранспарксервіс", і становить близько 20 тисяч одиниць. У будь-якому випадку, Києву парковок не вистачає: щодня до Києва в'їжджає і виїжджає близько 200 тисяч машин. І практично всім їм потрібно місце, щоб десь стати.

Як "подоїти" водіїв

Ложка меду в бочку дьогтю - ціни на парковку в Києві найдемократичніші в Європі і були закріплені ще в 2013 році, складаючи від 5 до 10 гривень за годину. Але який сенс в цьому, якщо місць там немає...

"Ще в 2014 році у співпраці з USAID було проведено дослідження паркувальних можливостей міста. З тих пір майже нічого не змінилося. Так, пропали паркувальники, які брали готівку, але цього мало для вирішення проблеми. На даний момент йде запуск системи автоматизованого паркування. Необхідно набрати великий штат інспекторів, які будуть перевіряти правильність та оплату паркування. Але, давайте подумаємо. У Києві всього близько 20 тисяч доступних легальних паркувальних місць. Це катастрофічний дефіцит. У принципі, будь-який рухомий автомобіль можна відразу штрафувати за порушення паркування, тому що рано чи пізно водій ці правила порушить так чи інакше через брак паркомісць", - зазначив в коментарі "Апострофу" експерт транспортного моделювання, директор компанії А+С Україна Дмитро Беспалов.

Парковка в Києві Фото: УНІАН

Евакуацією останнім часом активно займаються приватні фірми, чиї машини без розбору завантажують сотні автомобілів в Києві щодня, везучи їх на штрафмайданчики. Як розповіли "Апострофу" постраждалі водії, 90% суми, яку вони заплатили, йдуть приватним компаніям. "Це - чиста схема, яку "кришують" в КМДА. Для того щоб повернути автомобіль "штрафників" потрібно заплатити більше 2000 гривень. З них сам штраф становить лише близько 250 гривень. Все інше йде до приватників-евакуаторів, які з'явилися не на порожньому місці", - розповів "Апострофу" інформоване джерело, що має відношення до столичної мерії.

Перехоплюючі термінали і роторні парковки

Але повернемося до питання парковок. Центр будь-якого міста - доволі статичний в плані розширення: немає можливості розсунути вузькі вулички і перенести старовинні будівлі. Однак європейські муніципалітети вирішують ці проблеми, знаходячи різні способи, щоб будь-який автомобіліст знайшов собі місце.

Існує два основних шляхи нормалізації роботи парковки, рекомендовані міжнародними експертами. Перший - розвантажити центр міста. Це досягається підвищенням ціни на парковку в центрі, для того, щоб відсіяти тих, кому не так вже важливо приїхати на авто і залишити його за умовні 10 євро на годину. Разом з підвищенням необхідне будівництво перехоплюючих паркінгів на околицях міста. Як це працює: будівництво великих терміналів на кінцевих станціях метрополітену дає змогу в'їжджати в місто та залишити свій автомобіль в безпечному, дешевому місці і далі користуватися послугами громадського транспорту.

Щоправда, не всі експерти погоджуються з цією стратегією. "Перехоплюючі паркінги - це робоча модель, але не в існуючому форматі у нас. Був побудований термінал на Теремках (єдиний в столиці, -"Апостроф"), він пустує. Слабо уявляється, що людина кине автомобіль і скористається послугами нашого "суперкомфортного" громадського транспорту, "суперкомфотною" пішохідною інфраструктурою та інше. Система повинна працювати в комплексі", - зазначив в коментарі "Апострофу" Беспалов.

Паркінг біля станції метро "Іподром" був відкритий ще в 2013 році. Тоді ж почали розробляти державну цільову програму будівництва перехоплюючих паркінгів в Києві та Київській області. На її реалізацію планували витратити близько 1 млрд бюджетних коштів. Але далі справа не пішла.

Експерт з транспортних питань Олександр Крижановський, пояснюючи причини фіаско паркінгу на Теремках, в коментарі "Апострофу" зазначив, що така парковка була побудована без попередніх розрахунків.

"Не було проведено статистичні підрахунки автомобілів, які реально в'їжджають у місто. Після детального вивчення ситуації можна буде сказати де та в якій кількості потрібно розміщувати перехоплюючі паркінги", - зазначив експерт. Варто відзначити, що ні на "Лісовий", ні на "Академмістечку", де спостерігається величезний трафік, парковок, адекватних по місткості і зручності розташування, немає.

Евакуатор Фото: УНІАН

Другий шлях розвантаження центру - будівництво роторних парковок. Така парковка не займає багато місця в двовимірній площині, але може розмістити значну кількість автомобілів. У першому кварталі 2020 року в Києві планували встановити першу автоматичну парковку роторного типу. Установку придбали за бюджетні кошти ще в 2017 році і збиралися поставити її на Хрещатику поруч з КМДА. Причину гальмування в Департаменті транспортної інфраструктури в коментарі "Апострофу" не уточнили. Раніше заступник директора Департаменту транспортної інфраструктури КМДА Дмитро Рахматуллін повідомив, що весь цей час парковка, що була куплена за 3,6 млн гривень, в розібраному вигляді зберігалася на території одного з комунальних підприємств.

Роторні парковки можуть стати хорошим компромісом між автомобілістами і владою, проте через високу вартість забезпечити ними все місто буде досить складно.

Розглядався варіант пристрою парковок з підземних переходів і торговельних центрів, що знаходяться під землею. Зокрема, деякі експерти говорили про те, що якщо "Метроград" і "Глобус" перетворити в паркінги, це б вирішило багато питань в центрі столиці. У 2014 році розглядався сценарій переобладнання в багаторівневу парковку так званого "вертолітного майданчика" Януковича на Парковій дорозі. Однак на це в київській мерії навряд чи підуть: набагато вигідніше залишити там торгові центри. Нехай, і за рахунок київських водіїв...

Без послуг - немає порядку

Окрім об'єктивних, стратегічних проблем не варто забувати і про корупцію в самому підприємстві "Київтранспарксервіс". Регулярні судові позови тільки підтверджують статистку, що регулярно подається в КМДА. Щоб оцінити розмах нестиковок, варто розуміти, що паркувальний оператор найбільшого міста України, де зареєстровано понад 300 тисяч автомобілів, отримує в рік лише 30 млн гривень. За останні 6 років підприємство перерахувало до бюджету столиці за все 166,49 млн гривень. На думку експертів, КП "Київтранспарксервіс" не в змозі вийти на прибуток через корупційну складову, безкарність на місцях, а також через фактичну відсутність контролю над паркувального сферою з боку керівництва КП.

Можливо меру міста варто для початку навести порядок у своїй вотчині, а після цього вже тиснути особливо нахабних автомобілістів, які по-хамськи ставлять машини де попало, штрафними санкціями? А нові бордюри і обмежувачі, не підкріплені наданням нормальних послуг, тільки множать паркувальну проблему в Києві...

Читайте також