У вересні обсяги вивезення сировини з України зросли в рази, оскільки митниці у Рівному та Луцьку розпочали видачу так званих сертифікатів Євро-1. Це стало схемою для уникнення сплати експортного мита у розмірі 180 євро/т, виведення прибутку з України та прикриття реекспорту металобрухту до неєвропейських країн.
Про це йдеться у матеріалі "Апострофа".
Згідно з даними митниці, у вересні експорт брухту чорних металів до ЄС досяг 4,854 тис. т, що суттєво вище за показник серпня (1,203 тис. т), невеликий обсяг (близько 0,5 тис. т) припав на інші країни та легований брухт. Завдяки Угоді про асоціацію з Україною ці партії не обкладаються митом 180 євро/т, що покращує маржу трейдерів. Однак, щоб не платити мито, експортер мав отримувати на митниці сертифікат Євро-1, який доводив би українське походження металобрухту, і у ломщиків починалися складності, адже вітчизняна ломозаготівля – непрозора галузь, що дозволяло Податковій виставляти металургам та ломщикам штрафи, а угоди називати фіктивними. Так, у 2021 між метпідприємствами та Податковою було безліч судових слухань через донарахування на 10 млрд грн. При цьому експортери брухту мали довести українське походження сировини, але тільки в містах Луцьку та Рівному.
ПрАТ "Керамет" було серед експортерів-першопрохідців - у серпні трейдер поставив пробні партії до Польщі на 122 т, у вересні збільшив відвантаження до 595 т. Одержувачем стала польська компанія Keramet Polska Sp.zo.o., і через її назву може виникнути питання про трансфертне ціноутворення поставок. Асоціація ломозаготівельників "УАВтормет", учасником якої є "Керамет", лобіювала спрощення видачі сертифікату Євро-1 на митницях, що передбачає не лише неоплату експортного мита, а й включає постачання заводам у ЄС. Так і здійснювався експорт до ЄС у 2021: українські ломотрейдери виконували одну з умов видачі сертифікату Євро-1 – залишати брухт на території ЄС та споживати там же. Нині ж ломщики продають сировину не заводам, а трейдерам-експортерам, а митники на це "заплющують очі".
Експортер ТОВ "Міртен" з "КВВ груп" став найбільшим постачальником брухту в ЄС: у серпні компанія відвантажила 1,081 тис. т металобрухту, у вересні - 3,720 тис. т. 288 т було поставлено Keramet Polska Sp.zo.o., 386 т – польському трейдеру Przedsiebiorstwo Handlowo Uslugowo Produkcyjne "SDS sp. z o. o." Найбільших обсягів (понад 3 тис. т) придбала Polcopper sp. zo. o. Також "Міртен" відправив авто з 22 т брухту до порту Каунаса, де покупцем виступив SB Terminal.
ТОВ "Альянсметпром" із групи "Євро Фінанс Лтд" у вересні відвантажило до Словаччини, трейдера KMGroup spol. s r.o., близько 539 т брухту. Джерелом брухту стали тендери "Укрзалізниці", проведені у серпні. У вересні "Альянсметпром" підписав контракт з УЗ та почав експортувати брухт. На митниці компанія задекларувала ціну $200/т або 7300 грн./т, тоді як у контрактах з УЗ зазначена вартість 7500-8300 грн/т. Таким чином, металобрухт нею відвантажується на експорт, по суті, зі збитом.
"Експортери розробили схему з реекспорту металобрухту з України, через країни ЄС до інших держав без сплати мита 180 євро/т до бюджету... "Керамет", "Міртен" та "Альянсметпром" могли завдати Україні збитків у розмірі $874 тис. А якщо підрахувати втрати за 2 місяці, то вони вже перевищили $1 млн… Не виключено, що ломотрейдери й надалі виводитимуть прибуток з території України, а саму сировину реекспортуватимуть до Туреччини чи навіть у Придністров'я”, - йдеться у матеріалі.