НАК "Нафтогаз України" може зіграти свою роль у подоланні паливної кризи в Україні шляхом створення державних резервів нафтопродуктів.
Про це йдеться у матеріалі "Апострофа".
За словами експерта "Нафторинка" Олександра Сиренка, компанії в нинішніх умовах правильніше було б зайнятися не заправками, а трейдингом. Він нагадав, що у структурі "Нафтогазу" є компанія "Нафтогаз ойл трейдинг", однією з цілей якої є "забезпечення функціонування конкурентного ринку нафтопродуктів".
"Вона працювала з Мозирем (Мозирський НПЗ у Білорусі, постачання з якого припинилися з початком війни – "Апостроф"). Зараз йдуть постачання з Польщі. І все. А де масштаб? Чому їх (структури "Нафтогазу") немає навіть у першій десятці імпортерів? Приватні компанії їх на голову оминули", - зазначив Сіренко.
Цю думку поділяє і директор консалтингової групи "А-95" Сергій Куюн. Він наголосив, що завдання держави – реалізація великих стратегічних проектів. Так, "Нафтогаз" міг би зайнятися створенням державних резервів нафтопродуктів.
"Також це може бути спільна з Угорщиною програма з реверсного прокачування дизельного палива (по так званій "трубі Медведчука", за якою раніше дизпаливо поставлялося з Росії в Європу транзитом через Україну - "Апостроф"). У них є політична вага, у них є фінансові можливості. Тут потрібен комплексний підхід. Приватний бізнес - ні OKKO, ні WOG це питання не вирішать, і це - завдання "Нафтогазу", - пояснив Сергій Куюн.
Таким чином, лише забезпечення стабільного постачання нафтопродуктів в Україну зможе змінити ситуацію на краще. Для початку потрібно налагодити оптові поставки, а потім оживе і роздріб.
За словами Куюна, скасування державного регулювання стало стимулюючим фактором збільшення імпорту.
"Ми бачимо зараз більше поставок і менше споживання. І розрахунок на те, що ринок наповнюватиметься, буде сформовано хоча б якийсь мінімальний запас – тижневий чи п'ятиденний, тому що без такого запасу не виходить стабілізувати ситуацію. І лише після цього компанії зможуть більший обсяг віддавати в роздрібну мережу і щоб стимулювати продажі вони будуть змушені знижувати ціни наскільки це можливо", - розповів він.
При цьому, за словами експерта, зараз Україна перебуває на першій стадії – ми ще навіть не вийшли на мінімально потрібні поставки у національному масштабі. Він висловив надію, що це станеться ближче до липня.
"Але у нас серпень і вересень – пікові місяці по споживанню, тому нам палива знову потрібно буде більше. І на той час, я сподіваюся, будуть створені додаткові джерела поставок, щоб це збільшення закрити. Тому вся ця історія – на місяці. Що стосується зниження цін, то до цього ще дуже далеко. Поки що все дуже крихко", - резюмував експерт.
читайте у матеріалі "Апострофа": Паливна криза: чи зможе держава знизити ціни на пальне.