RU  UA

Четвер, 21 листопада
  • НБУ:USD 41.00
  • НБУ:EUR 43.20
НБУ:USD  41.00

Авто на єврономерах в Україні: поліція безсила, а владі треба терміново діяти

Проблема "євроблях" вже перейшла всі межі

Проблема "євроблях" вже перейшла всі межі Фото: УНІАН

Проблема автомобілів на єврономерах обговорюється не один день. Прогалини в українському законодавстві і байдужість держави призвели до того, що нині на українських дорогах від 300 тисяч до мільйона так званих "євроблях". До якого екологічного лиха може призвести засилля таких автомобілів і які шляхи вирішення проблеми, в інтерв’ю "Апострофу" розповів автомобільний експерт СЕРГІЙ МАТУСЯК.

- Який головний шлях вирішення проблеми автомобілів на європейських номерах?

- По-перше, потрібно, щоб всі гілки влади між собою взаємодіяли, і подолати корупцію, тому що всі ці автомобілі знаходяться тут незаконно, оскільки їх сюди пропускає митниця.

А, по-друге, поліція не може нічого зробити, оскільки у них немає бази даних по таких автомобілях. Якщо б, наприклад, поліція перевіряла, чи законно такий автомобіль знаходиться на території України, вона б могла оштрафувати водія, забрати авто на штрафмайданчик тощо. Оскільки в поліції немає цієї бази, то вони зупиняють автомобілі лише в тому випадку, якщо є порушення ПДР.

Треба робити спільні рейди з митниками, у яких є база даних. Коли це авто в'їхало, коло воно має виїхати, іноземець його ввіз чи українець, в якому режимі автомобіль в'їхав в Україну. Уся інформація є у митників, але вони не можуть зупиняти автомобілі, цього всього нема в поліції, яка може зупиняти автомобілі. Тобто це неузгодженість гілок влади.

- Які кроки робляться для того, щоб вирішити цю проблему?

- Щось робиться. Наприклад, є якісь затримання митників, які за хабарі пропускали ці автомобілі. Також говорять про об’єднання баз, про спільні рейди. Однак це не робиться систематично. Є області, де автомобілів на єврономерах більше, ніж на українських – Закарпатська, Волинська, Львівська області, наприклад. У Львові, кажуть, вже немає таксі на українських номерах. Це дуже велика проблема, яку потрібно було вирішувати раніше.

- Що робиться на законодавчому рівні, щоб вирішувати цю проблему? Можливо, зменшити розмір мита?

- По-перше, потрібно, щоб всі були в однакових умовах. Якщо власник автомобіля на українських номерах платить всі податки, а хтось купив автомобіль і зовсім нічого не сплачував – то це неправильно. Тому треба виробити єдині правила. Власникам таких автомобілів потрібно сплачувати те ж мито, акциз. Але у нас такі автомобілі неможливо розмитнити, оскільки вони до 2010 року випуску. З іншого боку, якщо дати розмитнювати старі автомобілі зі стандартами Євро-0, Євро-2, то ми тут захлинемося вихлопами.

- Є ще й екологічна проблема?

- Звісно. А з приводу того, що Южаніна (Ніна Южаніна, голова комітету Верховної Ради з питань податкової та митної політики - "Апостроф") сказала, що буде дана можливість розмитнювати автомобілі до 2010 року випуску, то буде певний компроміс. Але потрібно збільшити відповідальність за порушення транзиту і тимчасового ввезення автомобілів. Тобто, якщо українець ввіз автомобіль на 5 днів і вчасно не виїхав за кордон. Інший випадок - іноземець ввіз автомобіль на територію України на рік, передавши авто українцю. Наш громадянин не має права керувати таким ТЗ, але їздить. І навіть коли його зупинить поліція, то це ні до чого не призводить через відсутність у поліції баз даних.

Взагалі, цікава ситуація. Автомобіль ввезений на територію України іноземцем на тимчасовий в'їзд, а тут ним їздить українець – це порушення. Однак, хто має нести відповідальність – іноземець, який передав автомобіль, чи українець, який ним користується незрозуміло на яких правах? Незрозуміло, кого карати. Потрібно змінити законодавство таким чином, щоб можна було карати одного й іншого.

- Багато питань і до парламенту?

- Звичайно. З одного боку, потрібно посилити відповідальність за ввезення таких автомобілів без сплати податків, а з іншого боку, легалізувати – зробити можливим ввозити такі автомобілі на законних підставах. В будь-якому випадку, за такі автомобілі треба сплачувати мито.

- На сьогоднішній день вже близько 60 тисяч таких автомобілів. Якщо з кожного сплачувалася хоча б 1000 євро за розмитнення – це могло б суттєво збільшити надходження до бюджету. Чому влада досі нічого не робить для цього?

- Я вам більше скажу, за різними оцінками, від 300 тисяч до мільйона автомобілів. А те, що говорила Южаніна про мито (від 1000 до 2000 євро за розмитнення авто в залежності від об’єму двигуна, – "Апостроф") – саме так і має бути. Але люди, які протестували біля Ради, їм це невигідно. Вони одного разу заплатили посередникам 500-700 євро для того, щоб іноземець привіз, наприклад, з Литви автомобіль, і більше нічого платити не хочуть. Люди один раз заплатили і думають, що їздитимуть на цих автомобілях все життя. Але ж якщо ти хочеш їздити все життя, то треба заплатити державне мито.

В принципі, логіка комітету митної політики правильна, але чи платитимуть власники автомобілів на єврономерах. Можливо, що ці активісти й надалі перекриватимуть дороги.

Наскільки я знаю, є близько 10 законопроектів на цю тему, але жоден з них не влаштовує Автоєвросилу, яка й ініціює протести, а з іншого боку, держава не поспішає вирішувати ці проблеми. Хоча є указ президента, що потрібно терміново, у місячний термін, вирішити це питання. Але зрушень поки немає.

- До чого може призвести ця ситуація, ці протести?

- Це залежить від того, які закони будуть ухвалені. У будь-якому випадку, це не сподобається власникам цих автомобілів, які звикли їздити практично безкоштовно, не сплачуючи ніяких податків і не маючи жодних документів на автомобіль. Їх потрібно легалізувати, але за їхні ж гроші, що нікому з них не подобається. Тому і надалі будуть ці протести.

Що стосується тих людей, які є власниками автомобілів з українськими номерами, вони дуже негативно налаштовані щодо всіх цих "литовців" та інших.

- Чи можливі нові "майдани"?

- Я думаю, що власники "євроблях" не знайдуть підтримки у більшості людей, тому ніякого майдану не буде.

- Які реально варіанти виходу з цієї автокризи?

- Те, що сказала Южаніна – це нормальний варіант, який буде підтриманий суспільством. Раз ми прагнемо до Європи, то всі мають платити податки однаково. Користувачам цих автомобілів і так пішли на поступки, дозволивши розмитнювати автомобілі до 2000 року випуску, не дивлячись на екологію. Влада на поступки йде, але це не можуть бути поступки, які призведуть потім до соціальної напруги і зриву, що всі перестануть платити податки.

- Між іншим, чи не призведе засилля цих автомобілів до збільшення кількості ДТП на дорогах, оскільки чимало цих авто може бути в неналежному стані?

- Ця проблема вже й зараз існує. Близько 5% ДТП, і це оприлюднила поліція, скоюється автомобілями з іноземними номерами. В окремих областях кількість таких ДТП сягає 50%. Проблема в тому, що ці автомобілі знаходяться в Україні без страхування, відповідно, такі водії можуть не платити відшкодування. Люди розуміють, що це загроза на дорозі. До того ж, водії цих автомобілів не дбають за технічний стан своїх авто, адже вже завтра у тебе можуть забрати "євробляху". Тобто, це досить велика проблема.

Ще одна проблема – кримінал. Наприклад, люди домовляються про продаж таких авто, хоча законно їх не можна продавати. Людину, що купує авто, викидають з автомобіля, а потім зникають у невідомому напрямку. Крім того, зловмисники використовують такі автомобілі для вчинення злочинів.

- І як з цим боротися, щоб, умовно кажучи, завтра цих автомобілів було менше, а післязавтра їх зовсім не було?

- Потрібно, у першу чергу, збільшити відповідальність і покращити законодавство, оскільки у чинному є певні прогалини. Потрібно у законах чітко прописати: порушив термін перебування авто – штраф або конфіскація авто в залежності від терміну прострочення. Також потрібно навести порядок на митниці, щоб не пропускали такі автомобілі. Все це можливо прописати у законодавстві. Чому українець має право їздити транзитом на іноземному автомобілі – з цього усе й починається.

Читайте також

Не лише чорнозем: чим багата українська земля, та які її ресурси можуть зацікавити союзників

Найбільш перспективними з точки зору інвестицій в Україні є родовища літію, титану та графіту

Дональд Трамп знову стане президентом США: як це позначиться на світовій економіці

Другий президентський термін Дональда Трампа ознаменується торговими війнами, турбулентністю та зниженням цін на нафту

В Росії не можуть зупинити інфляцію: чи чекати на кризу в 2025 році

Росія найближчим часом може увійти у стагфляцію, є ризик настання повноцінної економічної кризи