Обвал нафтових котирувань на світовому ринку спричинив зниження цін на інші сировинні товари. Серед рекордсменів по зниженню, зокрема, автогаз, який дешевшав весь квітень. "Апостроф" з'ясовував, що зараз відбувається в Україні з цінами на скраплений газ та чи варто чекати його подорожчання в найближчі місяці.
Світові ціни на нафту продовжують знижуватися, незважаючи на скорочення видобутку з 1 травня відповідно до угоди ОПЕК +. На торгах 4 травня знижувалися котирування основних еталонних марок нафти - ціна Βrent склала трохи більше 25 доларів за барель, WTI - менше 20 доларів/барель.
Нафтові котирування тягнуть за собою вниз ціни на іншу сировину. Дешевшають нафтопродукти та газ, в тому числі скраплений.
Квітневе зниження
На українському ринку зниження цін на автомобільне паливо спостерігалося протягом усього квітня. Наприклад, якщо на початку квітня, середня роздрібна ціна автогазу становила близько 11 гривень/літр, то в кінці місяця вона впала до 8,5 гривні/літр.
Такого цінового просідання не було дуже давно, мабуть, років 15, розповів в коментарі "Апострофу" аналітик консалтингової компанії UPECO Олександр Сіренко.
За його словами, оптова ціна з доставкою до кордону України могла доходити до 100 доларів/тонна: "Зрозуміло, що до цього ще додавалася логістика, а також премія для компаній, які доставляли газ до кордону, але в цілому, це - справді низькі значення, за якими робилися закупки. Навіть якщо взяти ціну не в 100 доларів, а, наприклад,150 доларів за тонну, то нескладно порахувати, з урахуванням курсу долара та акцизу, що до нас потрапляв газ за ціною близько 4 гривень/літр ".
При цьому сьогодні пропозиція явно перевищує попит. Це пов'язано, в основному, з тим, що контракти на поставку скрапленого газу укладалися ще до карантину, запровадженого через пандемію коронавируса, а сам карантин при цьому не вважається форс-мажором, в зв'язку з чим розірвати контракти не можна. До того ж контракти укладалися з урахуванням того, що в звичайних обставинах травень - це традиційно розпал сезону.
В Україні є і власне виробництво скрапленого газу. Станом на кінець квітня, вітчизняні виробники пропонували його за середньою ціною у 9 тисяч гривень за тонну (включаючи акциз та ПДВ). "Виходить, що вітчизняний виробник продає з доставкою на заправку за ціною 5,14 гривні/літр", - зазначив Олександр Сіренко.
На сьогодні тенденція до зниження цін зберігається. Це пов'язано з тим, що на тлі значної пропозиції на ринку істотно просів попит на паливо через карантин.
Як розповів виданню керівник спеціальних проектів НТЦ "Психея" Геннадій Рябцев, за станом на 4 травня, середня роздрібна ціна автогазу становила 8,62 гривні/літр: "У вихідні ціна знизилася ще приблизно на 20 копійок".
За словами фахівця, спостерігається зниження цін, як в цистернових партіях, так і в дрібному опті.
Також активізувалися нелегальні продавці, а це ще більше тисне на ціни: "Легальні трейдери змушені йти слідом за тіньовим сегментом і це їх додатково стимулює до зниження цін".
За словами Олександра Сіренка, українські споживачі автогазу особливо відчують "принади" нафтової кризи, чого не можна сказати повною мірою про вітчизняний ринок бензину і дизельного палива. Він нагадав, що ціни на бензин тримаються вище 20 гривень / літр. І це при тому, що оптові ціни зараз також безпрецедентно низькі: "Націнка (в роздробі) наближається до 100%".
Це багато в чому обумовлено тим, що ринок автогазу в Україні більш конкурентний. Він також характеризується так званими регіональними "ціновими війнами", в результаті чого на деяких заправках в окремих регіонах ціна становила трохи більше 6 гривень / літр. "Торгували не в мінус, але ціна була близькою до закупівельної", - розповів експерт.
У світовому тренді
Але як поводитимуться ціни далі? Чого чекати українцям у травні?
"Загальна тенденція - до зниження. У мене немає якихось очікувань, що ціна може піти вгору, - говорить Геннадій Рябцев. - Зміни можливі тільки в разі раптового припинення поставок, наприклад, з Росії, але поки цього не передбачається, оскільки вони хочуть якомога більше продати, щоб хоча б обсягами компенсувати низькі ціни ".
Олександр Сіренко також вважає, що зараз все говорить на користь того, що ціни продовжать зниження.
Аналітик консалтингової компанії "А-95" Артем Куюн дещо обережніше в оцінках. У розмові з "Апострофом" він зазначив, що більшу частину потенціалу для зниження ціни на автогаз вичерпали в квітні.
За його словами, поки тренд на вітчизняному ринку задають так звані дискаунтери. "Сьогодні на стелах деяких заправок є ціни 6,95 гривні / літр, і це, очевидно, вже дно", - сказав експерт, додавши, що у "мейджорів" (великих компаній), можливо, нижньою планкою стане ціна 8 гривень / літр .
У зв'язку з цим Артем Куюн не прогнозує реального зниження цін в травні. "Але пропозиція на ринку явно перевищує попит, і тому ми також не бачимо передумов, які залежать від України, до подорожчання, - зазначив він. - На світових ринках поки теж все спокійно".
В Україні з 11 травня буде ослаблений режиму карантину, а влітку його можуть послабити ще більше або взагалі скасувати. А це означає, що ділова активність зросте. "Підвищення попиту зазвичай стимулює зростання цін, але в нашій ситуації високої конкуренції збільшення попиту навіть працює в зворотній бік", - говорить Куюн.
Втім, багато чого буде залежати від світової цінової кон'юнктури, але, враховуючи, що світ занурюється в рецесію, навряд чи варто чекати зростання ціни автогазу, в тому числі в Україні.