RU  UA

Неділя, 22 грудня
  • НБУ:USD 41.55
  • НБУ:EUR 43.25
НБУ:USD  41.55
Транспорт та зв'язок

Майберг проти Коломойського: чи призведе конфлікт акціонерів МАУ до банкрутства авіакомпанії

За боргами знову заплатять пересічні українці

За боргами знову заплатять пересічні українці Фото: Getty images

Авіаційна галузь України оговталася після кризи, викликаної пандемією коронавірусу, проте про повне "одужання" говорити поки що рано - за словами джерел, сфера пасажирських авіаперевезень все ще перебуває в "зоні турбулентності". Певною мірою цьому сприяє криза у найбільшій авіакомпанії країни - МАУ, який виник не лише через її фінансові проблеми, а й у зв'язку з корпоративним конфліктом між головними акціонерами перевізника. "Апостроф" розбирався, що зараз відбувається в МАУ, чи загрожує їй банкрутство, і хто заплатить за її боргами.

"Майберг, досить обрізати крила МАУ", - бігборди такого змісту можна сьогодні побачити у Києві, а також на трасі, що веде до міжнародного аеропорту "Бориспіль".

Є й інші борди, наприклад, такий: "Майберг, де зарплати працівників МАУ?"

Фото зі сторінки у Facebook Юрія Романенка

Очевидно, що йдеться про найбільшу національну авіакомпанію "Міжнародні авіалінії України" (МАУ), яка останнім часом має серйозні фінансові складнощі.

Частина проблем виникла через пандемію коронавірусу – у 2020 році компанія зазнала збитків на 4,5 мільярда гривень. У 2021 році справи у МАУ трохи покращилися – за підсумками перших трьох кварталів був отриманий прибуток у розмірі понад 1 мільярд гривень (даних по всьому року поки що немає, але вони обіцяють бути непоганими), проте загальна ситуація, як і раніше, складна, про що, зокрема, свідчать наведені вище борди.

Але постає питання: хто такий Майберг, якому адресовані звернення?

Громадянин Ізраїлю Арон Майберг є одним із акціонерів МАУ. Їхній повний список не розголошується, проте відомо, як мінімум, про два з них. Це вже згаданий Арон Майберг, а також олігарх Ігор Коломойський. У громадській думці МАУ асоціюється, перш за все, з Коломойським - через його значний вплив на різні політико-економічні процеси в Україні, проте безпосередньо діяльністю авіакомпанії займається саме Майберг (він є головою наглядової ради МАУ) – цим, мабуть, і пояснюється зміст бордів на дорогах Києва та околиць.

У боргах, але без шовків

Справи у МАУ справді йдуть не дуже гарно. Останнім часом значно зменшився пасажиропотік. Порівняно з 2019 роком майже вдвічі скоротився флот авіакомпанії – з 42 до 25 літаків. Також МАУ довелося звільняти співробітників, кількість яких скоротилася також майже вдвічі – з приблизно 2600 до трохи більше 1400 осіб.

Пасажири, які й раніше були не надто в захваті від якості обслуговування на рейсах МАУ, останнім часом говорять про колосальне падіння стандартів. У зв'язку з цим все більше людей намагаються по можливості мінімізувати свої контакти з перевізником, а то й зовсім відмовитися від його послуг.

Певне, до всіх цих проблем додалася ще й невиплата зарплат персоналу.

Корінь "зла" полягає у величезній заборгованості, яка, за визнанням голови МАУ Євгена Дихне, становить сьогодні близько 100 мільйонів доларів. Компанія має борги перед держпідприємством з обслуговування повітряного руху "Украерорух", аеропортом "Бориспіль" та Державіаслужбою. Вони накопичувалися роками, але компанія не поспішає платити за рахунками, оскаржуючи ці борги у судах.

Ситуація ускладнюється ще й тим, що між Ігорем Коломойським та Ароном Майбергом вже не перший рік триває конфлікт, який під час коронакризи лише посилився.

"Конфлікт є, але він досить прихований", - сказало "Апострофу" джерело, близьке до авіаційної галузі України.

Непрямо його підтверджує у своїх інтерв'ю і Євген Дихне. При цьому у самого Дихне є конфлікт із Майбергом, який намагався його звільнити з посади керівника МАУ у 2021 році.

"Хоча Дихне вдалося закінчити 2021 рік із прибутком, Майберг все одно спробував його звільнити, щоб призначити свою повністю керовану людину для "війнушки", - написав у Facebook співзасновник Українського інституту майбутнього Юрій Романенко.

Під "війнушкою" мається на увазі той самий конфлікт між Коломойським та Майбергом, і він, схоже, виходить на новий етап.

Ігор Коломойський та Арон МайбергФото: УНІАН

Нічого особистого - тільки бізнес

Тож у чому, власне, полягає суть конфлікту між двома головними акціонерами МАУ?

Виходячи з того, що кажуть джерела, можна зробити висновок, що Майберг намагається вирішити фінансові проблеми компанії за рахунок вливань з боку Коломойського, який, незважаючи на свою відому "щедрість", їх все-таки час від часу робив. Але ніби-то останнім часом передумав, чим викликав крайнє невдоволення бізнес-партнера.

При цьому не варто ідеалізувати і Коломойського – його явно не назвеш благородним лицарем.

Існує нібито ще як мінімум одна сфера, в якій акціонери не знайшли взаєморозуміння. Зокрема йдеться про постачання авіаційного палива компаніями, пов'язаними з Коломойським, які на цьому непогано заробляють (наприклад, у сфері впливу олігарха знаходиться компанія "Укртатнафта", яка володіє єдиним в Україні нафтопереробним заводом - Кременчуцьким НПЗ). Також олігарх, нібито, отримує гарні прибутки від лізингових послуг для МАУ.

У будь-якому випадку, тривалий конфлікт акціонерів не найкращим чином позначається на роботі компанії.

Так, крім того, що МАУ провело суттєве скорочення штатів, виявляється, є проблеми з виплатою зарплат.

Наприкінці 2021 року в мережі з'явився лист співробітників МАУ, які звинувачують Арона Майберга не лише у невиплаті зарплати, а й, ні багато ні мало, у намірі довести авіакомпанію до банкрутства, згадуючи при цьому про банкрутство "Аеросвіту" у 2012 році, в якому Майберг також був акціонером.

Авіакомпанія на три літери

Про можливе банкрутство МАУ говорять уже давно. "Апостроф" писав про цю проблему ще у 2020 році, але поки що, на щастя, такий сценарій не реалізувався.

Тема банкрутства знову спливла у серпні 2021 року – тоді секретар Ради національної безпеки та оборони (РНБО) Олексій Данілов заявив, що через борги МАУ вона може припинити свою роботу і прозоро натякнув на сумну долю "Аеросвіту". За словами Данілова, РНБО дала Кабінету міністрів протокольне доручення протягом місяця врегулювати проблему заборгованості МАУ. Виходячи з того, що питання з боргами авіакомпанії не вирішилося, ризик потенційного банкрутства зберігається досі.

Фото: УНІАН

У цій ситуації постає питання: що далі?

Різні джерела стверджують, що, нібито, Арон Майберг хоче "кинути" Ігоря Коломойського, залишивши йому лише борги і збитки, а "здорові" активи вивести на іншу компанію. Для цього йому, нібито, і потрібен "зговірливий" керівник МАУ замість Євгена Дихне, який принаймні публічно тримає нейтралітет.

При цьому в "кидок" стосовно Коломойського якось віриться насилу.

Інша справа, якщо обидва акціонери мають намір позбутися "токсичних" активів МАУ, звично перекинувши їх на державу.

Раніше інсйдери авіаційної галузі не виключали, що літаки та рейси МАУ можуть перевести на інші авіакомпанії, наприклад, на "Розу Вітрів", яку контролює Ігор Коломойський.

Однак, сьогодні з'явився ще один можливий варіант. Йдеться про державну авіакомпанію "ЮНА", що створюється з ініціативи президента Володимира Зеленського. Про неї на сьогодні відомо вкрай мало, однак, за словами глави держави, вона розпочне польоти вже цього року.

Було б сміливістю стверджувати, що нова держкомпанія створюється виключно для того, щоб на неї перевести "здорові" активи МАУ, а останню після цього благополучно збанкрутувати. Проте такий висновок напрошується сам собою.

Держава у ролі статиста

Арон Майберг та Ігор Коломойський вже один раз це провернули операцію з банкрутством авіаперевізника, а тому цілком можуть таку саму історію повторити з МАУ. Враховуючи "особливі" відносини між президентом Зеленським та олігархом Коломойським, можна не сумніватися, що останній вийде з цієї ситуації без втрат, тоді як за все, як завжди, заплатять українські платники податків. І це стосується не лише авіаційної сфери - достатньо згадати націоналізацію "ПриватБанку", який "врятували", вливши в нього понад 155 мільярдів гривень з бюджету (хоча, заради справедливості, зазначимо, що сталося це за президента Петра Порошенка).

При цьому на прикладі МАУ добре видна слабкість України як держави, яка не здатна підтримати національного авіаперевізника, який є не просто приватною компанією, а, у певному сенсі, обличчям держави. Важко уявити собі подібне ставлення уряду Туреччини до Tukrish Airlines або німецького уряду до Lufthansa.

Українська держава у цій ситуації більше нагадує стороннього спостерігача, ніж реального гравця. При цьому замість того, щоб підтримувати вітчизняні компанії, вона підписує з ЄС угоду про "відкрите небо", яка, при всіх її позитивних моментах, допоможе, скоріше, великим європейським авіаперевізникам, які мають підтримку своїх урядів, а МАУ, навпаки, ще більше втопить.

При явній слабкості державних інституцій в Україні досить сильне громадянське суспільство, яке за підтримки наших закордонних партнерів, має не допустити знищення національного перевізника і домогтися того, щоб винні зазнали заслуженого покарання.

Новини партнерів

Читайте також

Поновлення авіапольотів в Україні: що відомо, коли чекати

В умовах продовження війни в Україні відновлення авіапольотів можливе зі Львова, Бориспіль під великим питанням