Кабінет міністрів України 11 січня затвердив розпорядження "Про затвердження плану заходів, спрямованих на реалізацію деяких засад державної внутрішньої політики щодо окремих районів Донецької та Луганської областей, де органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження", який зокрема передбачає врегулювання господарської діяльності на непідконтрольній території. Український дипломат, голова правління фонду "Майдан закордонних справ" Богдан Яременко вказує, що фактично цим документом уряд визнав, що на Донбасі немає окупованих територій, а є лише внутрішній конфлікт. Про небезпеку такого документу для України Богдан Яременко розповів для "Апострофа".
У разі існування зовнішньої агресії забезпечення прав і свобод людей, які залишаються на окупованій території, покладається на державу-агресора, державу-окупанта. Фактично цим розпорядженням Кабміну Україна визнає, що такої окупації немає, що соціальні, політичні та інші права громадян забезпечуються урядом України. Цей підхід протирічить політичній позиції, яку відстоює президент та українська дипломатія, про те, що на Донбасі ми маємо справу із зовнішньою агресією Російської Федерації. У цьому документі фактично термін "окупація", "тимчасово окуповані території" заміняється "неконтрольованими територіями". А текст додатків до розпорядження не містить жодної інформації щодо того, що вони "неконтрольовані" внаслідок окупації і зовнішньої збройної агресії.
Насправді проблема цієї постанови в тому, що вона узаконює війну і створює правові підстави для роботи українських підприємств на тимчасово окупованій території. Це спосіб узаконення заробляння грошей на війні і створення схем для викачування грошей з України.
Ця постанова фактично узаконює ситуацію, яка є. Вона не сприяє вирішенню політичної проблеми, тобто статусу цих територій, більше того, вона покладає ще і на громадян України, на українських платників податків відповідальність або необхідність забезпечувати життєдіяльність окупованих територій. Тобто ми знімаємо політичну і фінансову відповідальність з Російської Федерації і покладаємо її на громадян України.
В ОРДЛО немає українського законодавства, а отже підприємства не можуть працювати на неконтрольованих територіях за українським законодавством, уряд України просто не має можливості пересвідчитися в тому, працюють вони за українським законодавством чи ні. Підприємства можуть платити податки, якщо вони отримують прибутки, але мене цікавить, як відбувається перерахунок, скажімо, коштів, які заробляються на окупованих територіях, українським підприємствам на неокупованих територіях?
На окупованих територіях не може здійснюватися жодна діяльність держави, яка їх не окупувала. Так, наші громадяни залишилися на окупованих територіях. І все, що ми можемо зробити для них, це стимулювати їх повернутися на неокуповану територію і тут забезпечувати їх права. На тих територія немає українського закону, і Україна немає можливості там забезпечувати їх права і інтереси.
Політика української держави повинна полягати в тому, щоб покладати відповідальність на Російську Федерацію за окупацію – і фінансову, і політичну. А цим розпорядженням ми частково знімаємо (звичайно, у непрямий спосіб) політичну відповідальність і великою мірою знімаємо соціальну й економічну відповідальність Росії. І це б'є по інтересах України.