Співробітники контррозвідки СБУ після ухвалення нового закону, зможуть здійснювати контрольоване пересування осіб та переміщення предметів через державний митний кордон України без розкриття своєї належності до СБУ. Окрім того, вони можуть не називати справжньої мети таких заходів, проводити опитування осіб за їхньою згодою та отримувати відповідну інформацію. Що важливо, вони зможуть входити до приміщень та на земельні ділянки фізичних осіб. Свою думку щодо законопроекту в ефірі Апостроф Live на Апостроф TV висловив генерал-майор запасу СБУ, заступник голови СБУ у 2014–2015 роках, директор Агентства реформування сектору безпеки ВІКТОР ЯГУН.
Читайте: Знищити СБУ: що "слуги народу" збираються зробити з головною спецслужбою України
— Представники СБУ зможуть заходити на земельні ділянки та до приміщень фізичних осіб. Це нам потрібно?
— Ми хочемо мати спецслужбу чи ми хочемо мати дитячий садок, який сидить у кабінетах і щоразу в когось щось питає? Мене завжди дивує одна дуже проста річ, коли наше суспільство вимагає від нас, щоби ми мали якийсь Моссад, ФБР, ЦРУ, Мі-6, Мі-5. Усі плутаються, хто де працює — на своїй території чи за її межами — але всі хочуть мати потужні спецслужби. Водночас вони мають бути дуже демократичними: проводити брифінг перед проведенням таких заходів, під час проведення заходів та проводити брифінг за підсумками цих заходів. Це буде не спецслужба, це якась пресслужба. Тому давайте визначатися.
— Чи є якісь застереження? Чи немає тут утисків прав людини?
— У нас цей законопроєкт пройшов дуже багато апробацій. Його вивчали наші партнери й різні іноземні структури, які з нами працювали. Є питання до певних процедур, як воно буде імплементуватися до нашого законодавства, але разом із тим, вони позитивно оцінили цей законопроєкт. Тому я не думаю, що будуть якісь проблеми.
Розумієте, яка справа, ті заходи, про які йдеться в законі, можуть проводитися без санкції судів. Та для того, щоб отримати докази вже в процесі слідства, все одно треба буде робити все відповідно до нашого законодавства та кримінально-процесуального кодексу. Тому я не бачу в цьому якихось надзвичайних застережень.
— Ви сказали, що міжнародні партнери нас підтримали. Якщо говорити про ці країни, там можна заходити на ділянку якоїсь людини без рішення суду? Як щодо цього у Європі?
— Так, якщо є надзвичайна ситуація, ніхто не буде бігати по колу з прокуратури в слідство, зі слідства в прокуратуру, з прокуратури до суду, розумієте? Вони потім за фактом починають перевіряти, чи спецслужби діяли в межах законодавства, чи вони не порушили закон саме про національну безпеку. Якщо це було самоуправство — тоді всі отримають, як у нас кажуть, по шапці. Але якщо справді була небезпека, і треба було ухвалювати кардинальне рішення, це в межах компетенції тих спецслужб, які працюють на цьому полі.