З 1 вересня зупинено допуск автомобілів в Україну з Придністровського регіону Республіки Молдова. Примітно, що дане рішення з боку України було ухвалено через кілька днів після візиту Зеленського в Кишинів на святкування 30-річчя незалежності Молдови, де український президент зустрівся з молдавською колегою Майєю Санду. Молдова тепер просить про відстрочення подібних заходів, але Україна поки що не погодилась. Чому Київ пішов на такий крок і до чого призведе таке рішення у відносинах між Україною і Молдовою, розбирався "Апостроф".
Питання Придністров'я - знову на порядку денному. З 1 вересня Києвом припинено допуск до участі в міжнародному дорожньому русі автомобілів з Придністровського регіону Республіки Молдова, які не мають номерних знаків узгодженого або нейтрального зразка. Як повідомляє Державна прикордонна служба України, заїжджати на нашу територію можна буде тільки на молдавських номерах.
Цікаво, що у відповідь молдавська сторона попросила Україну про відстрочку подібних обмежень на півроку. Це викликало закономірні питання щодо неузгодженості дій між Києвом і Кишиневом.
Примітно, що на подібний крок українська сторона пішла через кілька днів після візиту Президента України Володимира Зеленського в Кишинів на святкування 30-річчя незалежності Молдови.
Після урочистостей в Молдові на зустрічі глав держав, де були присутні президент Молдови Майя Санду, президент Польщі Анджей Дуда і президент Румунії Клаус Йоханніс, Володимир Зеленський заявив, що "Кримська платформа може стати майданчиком для вирішення й інших регіональних конфліктів, а не тільки для деокупації українського півострова". Тим самим український президент дав недвозначний натяк молдавської колезі, нагадавши про невизнану ПМР.
Чому ж Молдова відхрещується від обмежувальних заходів і просить відстрочку? Що це - чергова політична гра Санду на внутрішній електорат Молдови, сварка з Києвом або спроба зробити неприємну справу руками України?
Листи з Кишинева: впустити не можна відмовити
Як розповів "Апострофу" політолог Віталій Кулик, ідея про заборону переміщення на придністровських автомобільних номерах існує з 2006 року. За цей час Кабінет Міністрів і низка профільних українських державних органів ухвалили понад два десятки різних рішень про заборону придністровських номерів. При цьому, завжди ці ініціативи розглядалися після отримання листів від молдавської сторони, які педалювали це питання. Хоча робилося це дивно - то, закликаючи Київ заборонити в'їзд придністровських автомобілів, то - навпаки - відкласти введення даного рішення. Фактично Кишинів, схоже, за допомогою таких маневрів торгувався з керівництвом ПМР, а також з Росією - головним "бенефіціаром" існування цієї невизнаної квазі-держави.
"Перед тим як уряд України ухвалив рішення про заборону, ми також отримали лист від молдовської сторони з проханням виконати це наше зобов'язання про придністровські номери. Нагадаю, ми узгодили цю позицію про заборону придністровських номерів ще за Віктора Ющенка. Однак Молдова постійно відтягувала або намагалася використовувати це питання в якихось своїх інтересах. Іноді, бувало, так, що ми отримували два взаємовиключні листи від Кишинева: вранці - про заборону, а ввечері - про дозвіл. Зараз, я думаю, що, коли ми отримали три листи протягом останнього часу про придністровські номери - з різною позицією Кишинева - в нашому Кабміні вирішили, що зрештою треба якось визначитися в цьому питанні і не виглядати як ідіоти. Власне кажучи, перереєстрація придністровських номерів - це питання вартістю від 100 до 300 євро", - пояснив Віталій Кулик.
Водночас глава аналітичного центру громадянського суспільства в Республіці Молдова WatchDog Валеріу Паша бачить в існуванні придністровських номерів абсурд, викликаний самим існуванням ПМР.
"Це один з багатьох питань переговорної рутини - нарешті вирішили взятися за ці номери після майже 30 років. На території України і Молдови пересуваються номери, яких не існує юридично... Це невелика частина виходу з абсолютного абсурду. Тільки українська сторона це ухвалила, а молдавська - і далі буде жити в абсурді", - говорить експерт.
Всьому виною фактор Чауса?
У ЗМІ в зв'язку з цим з'явилася теорія, що різкі дії офіційного Києва були викликані неформальними домовленостями між Санду і Зеленським. Їхня суть, на думку деяких журналістів, полягає у відволіканні уваги від історії з викраденням судді Миколи Чауса.
Утім, за словами Кулика, введена Україною заборона навряд чи пов'язана з цим скандалом.
"Якби питання вирішилося припиненням контактів або обмеженням поставок на молдавський металургійний завод в Рибниці, або якби порушувалися питання газу і електрики, або якби були якісь відключення - я б сказав, що так, це певний реверанс і спроба прибрати казус Чауса в україно-молдавських відносинах. Номери - дуже стара історія, в якій треба було ставити крапку над "і", тому що багато хто з цих автомобілів, які транзитом йдуть через Придністров'я - викрадені в ЄС або на Балканах. Їх просто переганяють і ставлять придністровські номери, потім їх перепродують або ж розбирають. Це теж досить відома історія. Але я не сказав би що це крапка. Я не виключаю, що український Кабмін теж може переглянути це рішення", - вважає політолог.
Утім, експерт Валеріу Паша зазначає, що історія з викраденням Чауса не сильно турбує простих громадян Молдови, хоча російська пропаганда і використовувала цей випадок для своєї діяльності.
Молдова боїться злити Кремль
Експерт Національного інституту стратегічних досліджень Артем Філіпенко вважає, що такі переноси пов'язані з бажанням нового керівництва Молдови не загострювати відносини з Росією, а зосередитися на вирішенні внутрішніх питань.
"Зрозуміло, що їм треба вирішувати питання ціни на російський газ, але мова йде все-таки про міждержавні відносини України і Молдови. Але де гарантія того, що в січні наступного року Кишинів не попросить Київ перенести ще на якийсь термін? Адже очевидно, що Придністров'я фактично саботує видачу нейтральних номерів. Зрештою, навіщо вони їм потрібні, якщо до України і так пускали до останнього часу? Зараз Україна робить за Молдову її роботу, підштовхуючи Придністров'я до прискорення видачі нейтральних номерів і фактично до інтеграції в молдавське правове поле", - вважає він.
Водночас, за словами експерта Валеріу Паші, немає якоїсь однозначної думки щодо того, чи правильно зробила молдовська влада що, знову попросивши відстрочку на півроку: "Справа в тому, що у невизнаної придністровської влади завжди була тактика, яка полягає в тому, щоб сказати, що вони не готові, а люди постраждають від цього рішення. Чи правильним кроком було прохання Молдови до України на відстрочку на півроку? На це питання складно однозначно відповісти, оскільки в публічному просторі зараз дуже мало інформації".
Варто розуміти, що питання придністровських номерів використовується Молдовою як інструмент політичного тиску на Придністров'я. Зараз рішення Києва - дуже вдале для Кишинева, оскільки в Придністров'ї зараз відбуваються так звані президентські вибори.
Блокування виїзду автомобілів на номерах так званої ПМР автоматично б'є по виборцю, і обмеження проїзду на придністровських номерах - це однозначно не на користь діючої влади і найбільшої бізнес-групи "Шериф", яка перебуває при владі, контролюючи так званого президента ПМР Вадима Красносільського.