Минулий тиждень більшість новообраних депутатів від "Слуга народу" провели у знаменитому курортному містечку Трускавець. Але не відпочивали... Там для них Київська школа економіки організувала інтенсивний курс навчання та підготовки до депутатської діяльності. Подія привернула увагу усіх небайдужих - подібний формат організовувався вперше за роки незалежності. Протягом тижня майбутні парламентарі були під пильним поглядом суспільства - школу Зедепутата активно обговорювали у ЗМІ та соцмережах.
Що ж встигли вивчити "слуги народу" за тиждень навчань? Депутат Марина Бардіна, яка обрана до парламенту за списком партії, розповіла "Апострофу" про головні особливості школи Зедепутата та ефективність навчання.
- Розкажіть про свої враження від школи депутата та навчання.
- Коли завершується щось хороше, завжди сумно. Але ми підбадьорені цим навчанням, і вже в очікуванні вересня та спільної роботи в парламенті на наступні 5 років.
Враження від школи позитивні. Хоча ми дуже втомилися за тиждень, тому що у нас був максимально насичений графік: ми працювали з 9 ранку і до 10 вечора. І основна маса людей приходила на всі лекції.
- Чи виявився тиждень навчання ефективним?
- Я думаю, так, зважаючи на те, що частина людей не має політичного досвіду. Тиждень був ефективним, тому що нам дали необхідну базу для депутата. Це ключові економічні, бюджетні, законодавчі питання про загальне розуміння процесів. Можливо, глибоких знань у нас поки що немає, але вже є загальне розуміння і знайомства з людьми, до яких ми можемо звертатися за допомогою.
- На що найбільше звертали вашу увагу модератори та викладачі?
- Найбільше уваги приділялося нашим цінностям, комунікації, поведінці в парламенті. Тобто не зовсім освітнім речам. Нас виховували як нове покоління політиків, щоб ми не повторювали того, що відбувалося в українській політиці до нас. Щоб ми розуміли, що є альтернатива.
Читайте: Приїхали відпочивати: з'явилася цікава розповідь про ледачих "слуг народу" в Трускавці
- Які предмети вам викладали?
- Перші два дні у нас була мова про загальні особисті стратегії народних депутатів: кожен з нас має певний профіль і відповідні напрацювання законодавчої діяльності. Другий день був повністю присвячений економічному блоку та бюджету, а також співпраці з міжнародними партнерами - Міжнародним валютним фондом, Європейським банком реконструкції та розвитку, Світовим банком.
На третій день ми обговорювали регламент Верховної Ради, процедуру написання законів. Один день ми працювали з профільними галузями: енергетика, освіта, оборона та інші. І звичайно, у нас була робота в комітетах.
Окрім цього, ми мали курси стосовно публічних виступів, методів ведення переговорів, політичний коучинг.
- З приводу переговорів. До школи депутата був запрошений голова митниці Максим Нефьодов, який на своїй лекції вчив, що головна робота депутата - це писати та ухвалювати закони, а не комунікувати з журналістами чи спілкуватися в соцмережах. Як взагалі молоді депутати до цього поставилися? Чи погодилися з ним?
- У нас лекцію читав і екс-депутат Віктор Пинзеник. І, якщо я не помиляюся, то саме він сказав, що головна задача депутата - це не законодавча діяльність, а позиція. Тобто ми почули дві думки, які суперечать одна одній. І я схиляюся більше до другої. Зі свого досвіду знаю, що можна написати десять законопроектів, але за жодний з них не проголосують, якщо не буде належного супроводу - комунікації з журналістами, громадськістю. Тобто потрібно про свою роботу говорити, інакше вона не матиме ніякого результату.
Дивіться: Деревня дураков: з'явилося кумедне музичне відео тренінгу "Слуг народу"
- Чи вистачило вам практичних завдань?
- Так, у нас було два моделювання. Перше - ми думали над тим, як здійснити економічний стрибок країни.
А друге моделювання було спробою відтворити реальність. Ми були поділені на групи: фракції - "Слуга народу", "Голос", "Європейська солідарність", країни - Росія, Канада, США, держави Європейського союзу; був представлений уряд і соціальні групи - громадськість, активісти, радикали та інші. Тобто були різні суб’єкти нашого суспільства. Таким чином, ми моделювали переговорні процеси. Це дуже крутий досвід, тому що всі депутати були одночасно залучені в роботу.
- Що вам дало таке моделювання?
- Власне я на практиці відчула низку моментів переговорних процесів з країнами, які є прихильні до нас, або ж в опозиції. Звичайно, ми, депутати, не підігравали одне одному і намагалися вибудувати якусь результативну комунікацію на основі реальних позицій країн.
- Чи було щось, чого не вистачило у навчанні?
- Оскільки я займаюся питаннями рівності чоловіків і жінок, мені не вистачало хоча би коротенької лекції про те, що таке рівність і чому ми про це говоримо. Мені здається, що в нашій країні ця тема недооцінена. За останні роки було багато зроблено для рівності жінок та чоловіків. Тому нам, новому парламенту, потрібно не втратити це, а навіть примножити.
- Як перевіряли ваші знання?
- Під час навчального процесу нам давали домашні завдання. Вони були пов'язані з особистими стратегіями, тобто розумінням своїх першочергових проектів у парламенті.
Окрім цього нам пообіцяли надіслати ще додаткові завдання, які ми повинні зробити. І вже на основі всіх робіт нам видадуть сертифікати.
До речі, партія кожному депутату подарувала сертифікат на проходження деяких додаткових курсів. Це чудовий стимул для продовження навчання.
- Чи була корисною ця школа для тімбілдингу?
- Так, вона була корисна завдяки нашим іграм з моделювання, груповим роботам, що давало можливість більше спілкуватися. І це було ефективно.
- Чи обговорювали у фракції можливість наступної подібної школи?
- На загал не говорили, але є плани ще організувати такі курси.